ANO: Vysokorychlostní železnice je zase o kousek blíž

13.06.2017 14:10

Po desítkách let diskuzí a studií se příprava vysokorychlostní železnice v České republice konečně dala do pohybu. Nejen odborníci na strategické plánování dopravních staveb, ale i odpovědní politici, se shodli na tom, že první trať, která se v tuzemsku vybuduje, bude mířit z Prahy do Drážďan. Česká strana před několika týdny zahájila první kroky pro úvodní studii, u německého partnera však stále chybělo politické schválení stavby. Dnes je ovšem i toto vyřešeno.

ANO: Vysokorychlostní železnice je zase o kousek blíž
Foto: anobudelip.cz
Popisek: ANO

Situaci popisuje pardubický poslanec Martin Kolovratník: „Ministerstvo dopravy před několika týdny zadalo zpracování tzv. Studie proveditelnosti. Jedná se o úvodní materiál, který navrhne optimální trasu a také zhodnotí ekonomický přínos trati. Protože ve směru na Drážďany počítáme s velkým tunelem pod Krušnými horami, bude stavba velmi drahá. A proto ji musíme mít odsouhlasenou i německým Bundestagem.“

Přípravu vysokorychlostní železnice má u nás v kompetenci státní organizace Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Ta má uzavřené oficiální strategické partnerství jak s německou, tak s rakouskou železnicí. A právě při dalším kole pracovního jednání na začátku června přišla dobrá zpráva z Německa. Potvrzuje, že na německé straně bylo oficiálně ukončeno posouzení ekonomiky trati Praha – Drážďany s kladným výsledkem. Na základě toho předloží spolkové ministerstvo dopravy návrh do Bundestagu, aby byla tato trať zařazena mezi nejvyšší priority.

Martin Kolovratník upřesňuje, co přesně to znamená: „Stavby v německém systému mají nejdříve status tzv. „potencionální akce“. Pokud proběhne kladně ekonomické posouzení, je daná stavba navržena ke schválení v Bundestagu. Mám radost z toho, že námi zmiňovaná vysokorychlostní trať získá v Německu dokonce nejvyšší hodnocení – priorita 1, stavby naléhavé potřeby!“

Lze předpokládat, že hlasování o této stavbě proběhne v září letošního roku a stavba první vysokorychlostní trati v Česku se tak opět přiblíží ke své realizaci. A jaké jsou další kroky na české straně? Poté, co Poslanecká sněmovna přijala 2. března klíčové usnesení, ve kterém dává vládě jasné úkoly, běží přípravy plným proudem. Na SŽDC byl založen speciální „vysokorychlostní tým“ odborníků. Již je vypsána studie proveditelnosti na další trať Praha – Brno – Břeclav a ministerstvo dopravy finišuje, aby uzavřelo smlouvu se zahraničním strategickým poradcem. Tím se má stát technický ředitel britského projektu vysokorychlostní železnice – Highspeed 2 – profesor Andrew McNaughton.

Všechny zmíněné legislativní kroky během posledních měsíců inicioval právě místopředseda Hospodářského výboru Poslanecké sněmovny Martin Kolovratník. Jako rodák z Pardubic – města Jana Pernera – tím chce navázat na dobrou tradici českých železničních vizionářů.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hřib (Piráti): V investicích do infrastruktury pro cyklisty pokračujeme

22:01 Hřib (Piráti): V investicích do infrastruktury pro cyklisty pokračujeme

Informace na svém veřejném facebookovém profilu k dalším investicím do infrastruktury pro cyklisty v…