Odvrátil jsem kolaps, říká Babišův ministr dopravy Prachař

18.06.2014 8:14

ROZHOVOR Na žádném ministerstvu nenastalo po nástupu nové vlády takové personální zemětřesení, jako v resortu dopravy. Na detailní hodnocení, jestli se změny projevily v řízení Českých drah a dalších organizacích resortu, je podle ministra dopravy Antonína Prachaře ještě příliš brzy. Ale jedno je pozitivní: S jeho příchodem přestal kolabovat Centrální registr vozidel.

Odvrátil jsem kolaps, říká Babišův ministr dopravy Prachař
Foto: Hans Štembera
Popisek: Antonín Prachař (vlevo)

Anketa

Který člen vlády je zatím vaším největším oblíbencem? (Restart hlasování 9.6.2014)

18%
52%
1%
10%
3%
hlasovalo: 11206 lidí

„Kolaps Centrálního registru vozidel po 31. březnu 2014 jsem nemohl připustit. Postup prodloužení smlouvy s předchozími dodavateli jsem zvolil velmi nerad, ale předchozí vedení resortu dopravy mě postavilo do situace, kterou nešlo řešit jiným způsobem,“ vysvětlil ministr dopravy ParlamentnímListům.cz.

V řadě firem podřízených Ministerstvu dopravy jste udělal zásadní personální změny. Už se nějak pozitivně projevily v řízení a hospodaření těchto podniků?

Po svém nástupu na post ministra jsem skutečně postupně inicioval řadu personálních změn v organizacích resortu dopravy, v jejich správních a dozorčích radách. Na detailní hodnocení je ještě příliš brzy, ale obecně mohu říci, že směřujeme k tomu, aby se naše resortní organizace staly znovu důvěryhodnými a chovaly se transparentně.

Došlo po výměně generálního ředitele Českých drah i dalších personálních změnách ke zlepšení hospodaření na Českých drahách a v ČD Cargo?

Z iniciativy Ministerstva dopravy bylo vyměněno celé vedení Českých drah s cílem zachovat určitou kontinuitu dovnitř firmy, ale zároveň hledat systémová řešení na zlepšení stavu. Management Českých drah má za úkol předložit dozorčí radě ČD akční plán, a to i s ohledem na nedávné snížení ratingu ČD, protože vedení ČD nedostatečně reagovalo na připomínky a doporučení už v minulosti vydaná ratingovou agenturou Moody´s.

Česká republika se dlouhodobě potýká s předraženými cenami dálnic. Nejvyšší kontrolní úřad vyčíslil v srpnu 2013 průměrnou cenu jednoho kilometru na 416 milionů korun. Náklady by přitom podle něj mohly být až o pětinu menší. Jak si s tím poradíte?

Tento údaj je značně zavádějící. V tomto směru si dovoluji odkázat na podklad ŘSD, který naleznete na webových stránkách. Ve své loňské zprávě uvádí, že v letech 2008 až 2012 byla cena za kilometr dálnice v ČR 416 milionů korun, to ovšem zahrnuje i celou přípravu stavby. Např. tendrované úseky D3 se podařilo vysoutěžit tak, že cena se dostala výrazně pod 200 milionů za kilometr. Je poměrně problematické mluvit o průměrné ceně, protože se liší dle typu terénu a počtu umělých staveb. Aktuálně pak lze říci, že podle našich odhadů se cena výstavby jednoho kilometru dálnice pohybuje kolem 300 milionů korun.



Při svém příchodu na ministerstvo jste představil jako své priority prověřit projekt modernizace D1 s ohledem na čerpání evropských fondů. Jak pokračuje modernizace této nejdůležitější české dálnice a kdy skončí noční můra řidičů, kteří tráví hodiny v kolonách?

Já osobně mám z modernizace dálnice D1 jiný pocit. Jistě, kolonám se vždycky nevyhneme, ale ve většině případů se provoz ve 2+2 pruzích velmi osvědčil – a s výjimkou špiček nebo nehod na D1 nezaznamenáváme vlastně žádné výrazné komplikace. Vím to z vlastní zkušenosti a poukázala na to koneckonců i některá média. Větším rizikem jsou paradoxně neukáznění řidiči, jejichž vinou dochází k nehodám, a tím pádem i kolonám, ne modernizace jako taková.

Aktuálně pak budí mediální pozornost zejména uzavření sjezdu na Jihlavu. Odstranění staré vozovky a pokládka nového povrchu si vyžádá jeho uzavření na více než měsíc, kdy řidiči budou muset využívat náhradní trasy. Komplexní dokončení modernizace D1 i v dalších úsecích je v každém případě ještě během na dlouhou trať. Podle harmonogramu práce potrvají minimálně do roku 2018. Ve spolupráci s ŘSD se ve vztahu k řidičům snažíme zvolit vždy co nejšetrnější přístup, aby omezení dopravy pro řidiče bylo co nejmenší.

Proč jste ustoupil od liberalizace železniční dopravy, když by podle odborníků přinesla státu úspory a cestujícím zlevnění jízdenek a zkvalitnění služeb?

Já jsem od plánu liberalizace osobní železniční dopravy neustoupil, jen jsem nechtěl udělat žádné ukvapené kroky. Do konce srpna předložím konkrétní plán otevírání trhu železniční dopravy.

Vaším cílem bylo také co nejdříve napojit české silnice a dálnice na evropskou síť, především se mělo jednat o dokončení dálnice D3 do Lince a rychlostní silnice R52 do Vídně. Jak se vám daří tento úkol splnit?

Jedná se o jednu z našich vládních priorit. V souladu s programovým prohlášením jsem se už dvakrát setkal se spolkovou ministryní dopravy Doris Bures a v St. Pöltenu také s hejtmanem Dolního Rakouska Erwinem Pröllem. Důležité je nyní dořešit zejména Zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje. Vedle toho jsem se ve Vídni setkal také s vedením firmy ASFiNAG, od níž se snažíme získat konkrétní zkušenosti.

Jak dopadl spor se stavební firmou Eurovia kvůli reklamaci zvlněné dálnice D47?

V polovině května ŘSD zvítězilo v dalším sporu o zvlněnou dálnici D47 u Ostravy. Stavební firmy tak státní organizaci mají zaplatit téměř 143 milionů korun kvůli neoprávněnému navýšení ceny o valorizaci. Celková částka, kterou tak stát prozatím vymohl na zhotovitelích staveb dálnice D47, je tedy aktuálně více než 185,5 milionu korun. Sám pak nejsem v pozici, abych mohl navrhovat způsoby vypořádání. Stát reklamuje vady, které z našeho pohledu vznikly v důsledku nekvalitní práce zhotovitelů. Právní zástupci ŘSD mne informovali, že veškeré předkládání důkazních materiálů k soudu je v souladu s lhůtami i s požadovaným rozsahem. V současné době pracujeme na dalších důkazních materiálech pro rozhodčí soud.

V minulosti měli občané obrovské problémy s Centrálním registrem vozidel, jeden z exministrů musel kvůli tomu odejít z funkce. Už funguje bez výpadků? A kdy bude vybrán nový správce tohoto systému?

Kolaps Centrálního registru vozidel po 31. březnu 2014 jsem nemohl připustit. Postup prodloužení smlouvy s předchozími dodavateli jsem zvolil velmi nerad, ale předchozí vedení resortu dopravy mě postavilo do situace, kterou nešlo řešit jiným způsobem.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Libuše Frantová

Ing. Jana Bačíková, MBA byl položen dotaz

Jak dlouho myslíte, že vaše důchodová reforma vydrží?

Dobrý den, zajímalo by mě, k čemu je dobrá důchodová reforma, na které nepanuje mezi vládou a opozicí shoda? Protože co když se nějaká schválí a jiná (další) vláda, ji zase zruší? Myslíte, že to prospěje něčemu pozitivnímu? Proč je takový problém se dohodnout? Vy jste sice opozici k jednání přizvali...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vymyká se BIS demokratické kontrole? Koudelka, Pavel a „bomba“ s rozbitou ruskou sítí. Experti pochybují

16:45 Vymyká se BIS demokratické kontrole? Koudelka, Pavel a „bomba“ s rozbitou ruskou sítí. Experti pochybují

Odhalení ruské sítě ohrožující bezpečnost České republiky i Evropské unie? BIS by podle politologa a…