U 3 ze 4 kontrolovaných e-shopů odhalila ČOI porušení zákona

18.11.2019 10:40

Jednou z pravidelných celostátních kontrol České obchodní inspekce je kontrola internetových obchodů. „Výsledky kontrol za třetí čtvrtletí roku 2019 potvrdily, že v oblasti internetového prodeje dochází neustále k porušování spotřebitelské legislativy, tedy práv spotřebitele,“ říká ústřední ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.

U 3 ze 4 kontrolovaných e-shopů odhalila ČOI porušení zákona
Foto: Česká televize
Popisek: ČOI

Trendem začíná být i elektronické obchodování přes aukční a slevové portály. Z celkového počtu 185 kontrol bylo zjištěno porušení zákonů ve 146 případech (78,92 %).

Česká obchodní inspekce v období od 1. 7. 2019 do 30. 9. 2019 provedla 185 kontrol internetových prodejců. Bylo ověřováno dodržování povinností především vyplývajících ze zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Z celkového počtu 185 kontrol bylo zjištěno porušení právních předpisů ve 146 případech (78,92 %). Uvedený výčet není reálným obrazem trhu, ale Česká obchodní inspekce má na internetové prodejce velké množství podání spotřebitelů, které využívá právě při cílení svých kontrol.  

Zjištěné nedostatky

Nejčastěji docházelo k porušení zák. č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele:

  • 60 případů, kdy bylo zjištěno klamavé konání ve smyslu poskytování nepravdivých informací či informací uvádějících v omyl o výrobku, službě, ceně, servisu, prodávajícím, právech spotřebitele atp. (§ 4 odst. 4 v návaznosti na § 5 odst. 1, 2)
  • 45 případů, kdy bylo zjištěno klamavé opomenutí (prodávající či poskytovatel služby opomenul spotřebiteli poskytnout podstatné informace o výrobku či službě, popř. informace zatajil nebo je poskytl nejasným, nejednoznačným či nesrozumitelným způsobem, § 4 odst. 4 v návaznosti na § 5a odst. 1, 2)
  • 70 případů, kdy prodávající nedodržel povinnost informovat spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění (reklamace), společně s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit (§ 13)
  • 75 případů, kdy prodávající neinformoval řádným způsobem spotřebitele o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů (§ 14)
  • v 19 případech porušil prodejce postup při uplatnění a řešení reklamací, zejména povinnost přijmout reklamaci a vystavit o tom písemné potvrzení a dále povinnost o reklamaci rozhodnout a vyřídit ji ve stanovené lhůtě (§ 19 odst. 1, 3)

V 8 případech bylo zjištěno porušení nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 1007/2011, o názvech textilních vláken a souvisejícím označování materiálového složení textilních výrobků.

V dalších 27 případech pak bylo prokázáno porušení ostatních obecně závazných právních předpisů, které jsou předmětem dozoru České obchodní inspekce. Pro příklad uvádíme následující zákony, které byly porušeny:

  • zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole, konkrétně § 10 odst. 2 tohoto zákona (6 případů), kdy kontrolovaná osoba nesplnila opatření uložené jí kontrolujícím orgánem,
  • zákon č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky, konkrétně § 13 odst. 2, 9 (7 případů), který upravuje podmínky při uvádění stanovených výrobků na trh,
  • zákon č. 65/2017 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek - celkem 5 případů, kdy 4 souvisely přímo s prodejem realizovaným prostřednictvím prostředků komunikace na dálku. Jednalo se o případy, kdy prodejci tabákových výrobků, kuřáckých pomůcek, bylinných výrobků určených ke kouření a elektronických cigaret při prodeji prostřednictvím prostředku komunikace na dálku, nevyloučili jejich prodej osobám mladším 18 let; neboť nebyli vybaveni počítačovým systémem, který elektronicky jednoznačně ověří věk spotřebitele; příp. neinformovali spotřebitele o zákazu jejich prodeje osobám mladším 18 let a to zjevně viditelným textem způsobem přiměřeným možnostem prostředku komunikace na dálku; příp. písemně neoznámili údaje o systému ověřování věku a jeho fungování Ministerstvu zdravotnictví,
  • zákon č. 90/2016 Sb., o posuzování shody stanovených výrobků při jejich dodávání na trh (celkem 4 případy), kdy prodejce v rozsahu stanoveným nařízením vlády před dodáním výrobku na trh neověřil, zda instrukce a bezpečnostní informace přiložené k výrobku jsou v českém jazyce,
  • zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních (celkem v 1 případě), konkrétně §110 odst. 3 zákaz vázat prodej cigaret na prodej jiných předmětů.

Uložená opatření

Právní moci ve 3. čtvrtletí roku 2019 nabylo 188 pokut v celkové hodnotě 1 741 500 Kč.

Nejvyšší pravomocná pokuta 180 000 Kč byla uložena společnosti HP TRONIC Zlín, spol. s r.o., provozující web www.kasa.cz za to, že na svých internetových stránkách u výrobku „Gril Tepro Toronto New“ uvedla nepravdivou informaci o dopravě zdarma, ačkoli tu neumožnila během objednávky zvolit a jediná možná doprava byla spotřebiteli nabídnuta v ceně 389 Kč. Dále lednice v ceně 19 990 Kč byla v platném akčním letáku se slevou 10 %, tato sleva však nebyla spotřebiteli v provozovně vůbec nabídnuta. Dále Česká obchodní inspekce dospěla k závěru, že společnost nevyřídila minimálně 4 reklamace v zákonné lhůtě 30 dní.

Dále byly uloženy pravomocné pokuty ve výši 90 000 Kč společnosti Zboží ze skladu s.r.o. provozující weby www.topslev.cz, www.slevyavyhody.cz, www.potrebydokuchyne.cz, www.prodeti-eshop.cz, www.penezenky-tasky-shop.cz především za to, že prodávající nesplnil povinnost informovat spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění (reklamace), společně s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit.

A pokuta ve výši 70 000 Kč byla uložena společnosti ANTALON s.r.o. provozující stránky www.euroking.cz také v souvislosti s nedodržením svých povinností s ohledem na povinnost informovat řádně spotřebitele o a způsobu uplatnění reklamace (práva z vadného plnění) a také nedodržení dalších povinností v souvislosti s reklamacemi, například nevyřízení ve lhůtě 30 dnů ode dne uplatnění reklamace.

Závěr

Výsledky kontrol za třetí čtvrtletí roku 2019 potvrdily, že v oblasti internetového prodeje dochází neustále k porušování spotřebitelské legislativy, tedy práv spotřebitele. Trendem začíná být i elektronické obchodování přes aukční a slevové portály. Nedostatky ve sledované oblasti přetrvávají zejména u poskytování kompletních a komplexních informací o prodávaných výrobcích a službách, kdy se prodávající u této formy prodeje výrobků (služeb), uchylují i k nekalým obchodním praktikám.

Provozovatelé e-shopů také opomíjejí informovat spotřebitele o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů nebo neposkytují informace související s uplatněním práva z odpovědnosti za vady výrobků (reklamace).

Vzhledem k zaznamenaným nedostatkům a v kontextu rostoucího objemu internetového obchodování bude kontrole této oblasti věnována patřičná pozornost i v budoucnu.

Doporučení

Česká obchodní inspekce uvádí na svých stránkách www.coi.cz/rizikove informace o internetových portálech, které považuje za rizikové především z důvodu nedodržování některých zákonných povinností a obtížné vymahatelnosti spotřebitelských práv. Před zaplacením na těchto stránkách (690 webů) spotřebitele důrazně varuje.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČSÚ: Domácnosti vodou nadále šetří, v průmyslu její spotřeba mírně roste

11:44 ČSÚ: Domácnosti vodou nadále šetří, v průmyslu její spotřeba mírně roste

Češi v roce 2023 denně spotřebovali v průměru téměř 87 litrů vody, což bylo o zhruba tři litry méně …