Ekonom Pikora rozepsal, jak je důležité, abychom se stali lithiovou velmocí. Má to prý ale jeden podstatný háček

28.07.2017 12:35

Ekonom Vladimír Pikora se zostra pustil do Evropské komise, která si „smlsla“ na evropských automobilkách. Na těch samých automobilkách, na kterých stojí ekonomický růst i v Česku. Čeští politici by si proto mohli rozmyslet, na čí stranu se postaví. A pokud se staví na stranu Evropské komise, měli by myslet na budoucnost Česka a postarat se o to, abychom se stali velmocí. Jenže to by se napřed museli rozhýbat čeští úředníci.

Ekonom Pikora rozepsal, jak je důležité, abychom se stali lithiovou velmocí. Má to prý ale jeden podstatný háček
Foto: archiv red
Popisek: Typický obrázek na D1 - stojící kolona

Evropská komise chce dál řešit aféru dieselgate, tedy aféru, v níž automobilka Volkswagen neříkala pravdu o tom, kolik škodlivých emisí vypouští její vozy do ovzduší. Automobilka lhala, aby na oko vyhověla přísným ekologickým předpisům z dílny Evropské komise. Postupem času se ukázalo, že pravdu o emisích neříkaly i další automobilky. Evropská komise se proto podle Pikory rozhodla, že si na automobilky došlápne.

„Už už se zdálo, že dieselgate je sice neblaze proslulá, nicméně přeci jen stará kauza, která, jak náhle začala, tak náhle taky skončila. Jenomže to by v tom byl čert, aby Evropská unie nerozmázla kauzu, jejíž podstatou byla snaha obejít evropskou regulaci. Automobilky si tím proti sobě Evropskou komisi slušně poštvaly. A tak nebylo divu, že Komise se přímo tetelila, až na ně najde nový bič. A pořádné sousto potravy nedávno našla. Jmenuje se kartelové dohody. Konkrétně mělo jít o údajné dohody na cenách komponentů a o výběru jejich dodavatelů,“ píše k tématu Pikora v komentáři pro Reflex.cz.

Čeští politici by si ale podle něj měli uvědomit, že automobilový průmysl táhne do značné části naši ekonomiku. Je prý proto s podivem, proč politici uvalují další a další regulace na toto odvětví. Možná jim uniká, že se smráká nad naftovými motory. Velká Británie už oznámila, že do roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut.

Mohou je nahradit vozy na vodíkový pohon, ale také vozy na elektřinu. Pokud to budou vozy na elektřinu, bude svět potřebovat nové baterie, které dokážou po co nejdelší dobu uchovat co nejvíc energie. Takové baterie lze vyrobit z lithia a Česko má obrovské zásoby tohoto vzácného kovu – možná až 50 procent zdrojů lithia v celé EU se nachází na území Česka.

Možná by proto bylo na čase, abychom se stali lithiovou velmocí a využili příležitosti. Jenže to by nesměli být na světě čeští úředníci.

„Jak znám rychlost českého úředníka, tak nějak tuším, že povolení k těžbě bude na světě zhruba v době, kdy lithium do baterií bude překonané a nahrazené zcela novou technologií. Vrhnout se na jeho těžbu bude asi jako začít dnes s pompou těžit na novém nalezišti ropy – když spalovací motory už končí a cena ropy padá,“ rýpl si do českých úředníků Pikora.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: mp

migrační pakt

Paní poslankyně mám tento dotaz. Je vůbec možné, aby ministr vnitra Rakušan schválil migrační pakt v Bruselu, aniž by to předtím projednala poslanecká sněmovna. Vy poslanci, které jsme si my občané zvolili, aby vedli a spravovali tuto zem, ku prospěchu nás občanů, kteří si vás platíme, přece nejde o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Bobošíková a Kotrba o Ukrajině a válce. Už se rýsuje výsledek

18:22 Bobošíková a Kotrba o Ukrajině a válce. Už se rýsuje výsledek

Jak ovlivní balík pomoci z USA a nové mobilizační předpisy pro Ukrajince vývoj rusko-ukrajinského ko…