Islám si podle Samkové osobuje právo „budovat paralelní právní systém“. „Islám je „stejný jako nacismus, fašismus a komunismus. Je státní zločineckou ideologií,“ prohlásila Samková.
JUDr. Klára A. Samková, Ph.D.
Její slova odmítl poslouchat turecký velvyslanec Ahmet Necati Bigali a spolu s několika dalšími ambasadory z místnosti odešel.
Samkovou to ovšem nikterak nevyvedlo z míry. „Jste na cestě vrahů, nezbude po vás nic, název vašeho náboženství bude vyslovován s odporem,“ pokračovala ve svém plamenném projevu.
Velvyslanec Ázerbájdžánu Farid Šafijev se později vrátil a požádal o slovo, informuje server iDNES. „Nejde porovnávat náboženství s fašismem,“ zmínil v průběhu svého vystoupení.
Turecký velvyslanec se před svým odchodem ohradil proti samotnému názvu konference. „Také se neorganizují konference, zda se máme bát křesťanství,“ prohlásil. „Korán je zdrojem míru a bratrství. Teroristé z organizací jako Daeš nebo Boko Haram nereprezentují islám. 1,6 miliardy lidí, kteří se hlásí k islámu, je obětí těchto lidí,“ zmínil Bigali.
Český spisovatel Benjamin Kuras zase promluvil o tom, že „válku proti západní civilizaci nevede islám, ale asi desetiprocentní menšina uvnitř muslimské komunity“. Problém vidí spíše v tom, že například 17 procent francouzských muslimů sympatizuje s radikálním islámem. Čeští muslimové by podle něj měli složit slib loajality k českému státu. Propagace islámu by pak měla být zcela zakázaná ve školách.
Islám měl ovšem mezi pozvanými z řad českých politiků i své příznivce. „Rozhodně se islámu bát nemusíme, ale máme ho poznávat a analyzovat,“ prohlásila poslankyně hnutí ANO, exministryně spravedlnosti Helena Válková. „Přála bych si, aby se nám podařilo dosáhnout pokojné koexistence dvou velkých náboženství,“ dodala.
Prof. JUDr. Helena Válková, CSc.
Zajímavou tezi na konferenci o islámu prezentoval historik Jaroslav Šebek. Mluvil o tom, že islámský terorismus nebyl až zhruba do 70. let minulého století motivován nábožensky, protože jeho pachatelé přistupovali k islámu ze sekulárních pozic a hlásili se převážně k marxismu. Změna přišla až na konci sedmdesátých let se sovětskou invazí do Afghánistánu, ta podle historika sjednotila sunnitské skupiny, které se po rozpadu SSSR obrátily proti liberálnímu Západu.
autor: fib