Podle odborníků jsou některé kampaně dražší než kampaně před loňským sněmovními volbami
„Jsou velké nejasnosti kolem příjmů i výdajů u kandidujících subjektů. Zdá se, že jednotlivé kampaně jsou mnohem nákladnější, než ty kandidující subjekty reálně vykazují," shrnul výsledky šetření ředitel TI David Ondráčka. Odborníci podle organizace odhadují, že marketingové náklady stran mohou být dokonce vyšší než v loňských parlamentních volbách. Konkrétní výši ale podle Ondráčky není v tuto chvíli možné spočítat.
Financování stran na nejnižší úrovni je zahaleno hustou mlhou
Podle TI centrály stran mnohdy příliš neví, co se děje v regionech uvnitř jejich stran a kde lokální buňky získávají peníze na kampaň. „Financování stran na nejnižší úrovni je tak zahaleno hustou mlhou a je otázkou, do jaké míry centrála je schopna kontrolovat finance svých místních organizací," uvedl spolupracovník TI Petr Vymětal z Vysoké školy ekonomické.
TI při hodnocení jednotlivých stran vycházela z veřejně dostupných zdrojů doplněných o informace od jednotlivých stran a kandidátů. Každé ze stran v Praze, Brně, Ostravě, Plzni, Liberci, Hradci Králové, Olomouci a Ústí nad Labem pak za průhlednost financování její kampaně udělila známky jako ve škole.
Nejhorší byly například hnutí STAN a Úsvit v Brně
Pochválila přitom mimo jiné Trojkoalici v Praze, brněnské zelené, kteří jako jediní dostali čistou jedničku, koalici Žít Brno a Piráty, Občany pro Olomouc nebo TOP 09 v Olomouci a Ústí nad Labem. Naopak nejhorší známky dostaly strany, které nezveřejnily žádné informace o financování svých komunálních kampaní. Pětku si tak od TI vysloužily například Úsvit přímé demokracie a STAN v Brně nebo Liberec ještě žije. Podrobné výsledky zveřejnila TI na webu transparentnivolby.cz.
Kromě komunálních kampaní TI sledovala také kampaně kandidátů do Senátu. Výsledky jejich monitoringu chce organizace zveřejnit 1. října.
autor: vam, čtk