Když se blížila sněmovní debata o dluhopisech Andreje Babiše, nazvaná na návrh Miroslava Kalouska „daňové podvody ministra financí“, rozeslala centrála ČSSD svým poslancům instrukce, s jakými argumenty v debatě vystupovat. A nejen ve Sněmovně – v materiálech byly i návrhy tweetů, které poslanci mají šířit po sítích.
V návrhu se objevily takové návody jako vyzývat Andreje Babiše, ať ukáže pindíka (reakce na jeho temperamentní vystoupení z nedávné minulosti), nebo razit pro Babiše na sociálních sítích přezdívku „chytrá horákyně“. Na sociální sítě pak poslancům nabízel kompletní předpřipravené tweety. Třeba „Audity“ proběhly, otázky zůstaly. Opakování je matka moudrosti, proto znovu: Kde jste vzal peníze na nákup Agrofertu, pane Babiši? Nebo také: Kvalifikaci na ministra financí má Andrej Babiš excelentní. Kdo jiný by měl bojovat s daňovými úniky a karusely než ten, kdo je sám vymýšlel?
K „manuálu na Babiše“ se však dostali novináři, včetně těch, kteří patří do mediální skupiny ministra Babiše. A z instrukcí do debaty se stala kauza. E-mail rozesílal mluvčí ČSSD Mikuláš Klang. Ten ale novinářům zároveň potvrdil informaci, kterou prozrazoval už rozesílaný soubor – že autory návrhu nejsou lidé z ČSSD, nýbrž píáristé z agentury Chm Communications Petr Vurbs a Kamil Chalupa.
Mluvčí Klang novináře z Lidových novin ujistil, že vytváření „přípravných materiálů“ pro zákonodárce je běžnou praxí, někteří si prý tyto materiály v Lidovém domě přímo objednávají. Lidové noviny k tomu skepticky poznamenávají, že to vypadá, že poslanci ČSSD nejsou schopni dát dohromady 160 písmenek, tvořících zprávu na Twitteru.
Pokud jde o agenturu Chm Communicagtions, s tou má podle svého mluvčího ČSSD standardní smlouvu. Klang její roli popsal jako „podporu tiskového oddělení“. Další podrobnosti smlouvy zveřejnit odmítl.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: jav