Sociální demokracie nechce zvyšovat rychlost na dálnicích. ODS je naopak pro

17.06.2015 12:01

Senátoři ČSSD se kloní k tomu, aby se po českých dálnicích mohlo i nadále jezdit maximální rychlostí 130 kilometrů za hodinu. Naopak občanští demokraté zvýšení rychlosti na 150 km/h podporují, podle nich je ovšem diskuse o rychlosti zástupná a jen odvádí pozornost od jiných změn novely o pozemních komunikacích, kterou bude na dnes zahájené schůzi projednávat Senát.

Sociální demokracie nechce zvyšovat rychlost na dálnicích. ODS je naopak pro
Foto: Radek Kraus
Popisek: Dálnice D3

Předseda senátorů ČSSD Petr Vícha novinářům řekl, že v této otázce budou mít členové klubu volné hlasování. Většina je ale pro zachování současné maximální rychlosti – mimo jiné kvůli současnému stavu českých dálnic. „Jsem z Ostravy a my po té hrbolaté dálnici stejně jezdíme šedesátkou,“ komentoval Vícha situaci na opravované D1.

Šéf senátorského klubu ODS Jan Kubera je ale přesvědčen o tom, že debata o rychlosti na dálnicích je jen „hezká finta“, jak odvést pozornost od jiných bodů novely, například o tom, že se má výrazně zvýšit pravomoc policie při úpravách místních komunikací. Rychlost je podle něj jen trojí: nulová, přiměřená a nepřiměřená, a stejně záleží na dopravní situaci a stavu vozovky, které musí řidič přizpůsobit svou jízdu. „Šinkanzen má taky větší rychlost než motoráček, a přesto se staví vysokorychlostní tratě,“ argumentoval Kubera.

Obává se, že pokud Senát vrátí novelu kvůli rychlosti, sněmovna horní komoru přehlasuje a schválí původní verzi, a nepodaří se tak prosadit jiné, pozitivní změny.

Spor je i o zvýšení pravomocí policie

Zvýšení rychlosti na dálnicích odmítl i senátní výbor pro dopravu. Proti zvýšení se postavili také ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a prezident Miloš Zeman, který kvůli této pasáži už pohrozil vetováním novely. Výbor souhlasil pouze s obdobným zvýšením rychlosti o 20 km/h na některých silnicích první třídy.

Zvýšení povolené rychlosti na některých dálnicích prosadila do vládní novely sněmovna na návrh poslance ODS Ivana Adamce, podle něj by se vyšší rychlostí mohlo jezdit za dobrého počasí a nízké intenzity dopravy především na nově vybudovaných úsecích dálnic, pokud to umožní elektronické dopravní značky. Ministr dopravy ale namítl, že česká dálniční síť zatím na takovouto rychlost není stavěná. Také podle dopravní policie by toto zvýšení rychlosti na dálnicích představovalo riziko pro bezpečnost provozu.

Senátní výbory doporučily také z návrhu odstranit ustanovení posilující právo policie vůči stavebním úpravám místních komunikací. Policie nebo Ministerstvo vnitra by podle sněmovní verze mohly zakázat takovéto úpravy, které provádějí obce.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: vam, čtk

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Úplně jinak. Reforma „slovenské ČT“ tak, jak se o ní nepíše

12:53 Úplně jinak. Reforma „slovenské ČT“ tak, jak se o ní nepíše

Na Slovensku je rušno kolem veřejnoprávních médií. „Největší likvidátoři svobody slova se dnes pasuj…