Vicepremiér Pavel Bělobrádek setřel v ČT senátora Jiřího Čunka, který už dřív kritizoval spojení se Starosty a je známý svými kontroverzními výroky. Bělobrádek zhodnotil, že je sice významný regionální politik, ovšem jeho popularita klesá za hranicemi Zlínského kraje. Předseda lidovců na adresu senátora také řekl, že naschvál hodí novinářům něco kontroverzního a pak se stává atrakcí. Bělobrádek si také nemyslí, že by Čunka většina lidí brala vážně. Proč se podle vás Bělobrádek na Čunka tak zlobí?
Celá „aféra“ kolem spojení Starostů a lidovců mi připadá komická. Všichni se obořili na lidovce, že byli málo odvážní a že „hráli malou domů“. Když ale teď zahájili Starostové kampaň, jen se utvrzuji v názoru, že jsem měl pravdu, když jsem tvrdil hned po jejich rozchodu, že zklamali Starostové. Neudělali vůbec nic pro zviditelnění projektu Třetí síly, a teď jsou jich plné billboardy. Kde byli před tím? Všechno nechali na lidovcích, kteří jsou sice celostátní stranou, ale ukotvenou především na jižní Moravě. Pozici v českých krajích nemají a její získání byl úkol Starostů; a oni zklamali. Ze strany Starostů je riskantní, že jdou do voleb sami.
A kontroverze Bělobrádek–Čunek? Pan Čunek znal své pappenheimské a věděl, jak dvojkoalice dopadne; varoval před ní a na jeho slova došlo. A že se pan Bělobrádek zlobí? Obvykle to tak bývá, že ten, kterému něco nevyšlo, hází vinu na jiného, a proto objevil, že je pan Čunek prostořeký a takzvaně kontroverzní. V této zemi, kdo je trošku výrazný a zajímavý, je označován za kontroverzního.
Veřejností ale stále rezonuje věta Jiřího Čunka, že Prague Pride je „pochod smrti naší civilizace“ a že bychom takové akce neměli podporovat. Nepřehnal to?
Z celé záležitosti kolem Prague Pride a LGBT se stalo nechutné politikum. Ze sexuální orientace se stala politická legitimace. Absurdní. A že pan Čunek koncept politizace sexu odmítá? Já s ním naprosto souhlasím. Pokud by měl být tento trend trvalý a akcelerovat, pak slova, že jde o „pochod smrti naší civilizace“, podepisuji oběma rukama. Samozřejmě, že je sexuální orientace věc každého z nás. Ochrana jednotlivce a jeho privátních aktivit je věc státu a jde samozřejmě o součást základních lidských práv. O tom netřeba pochybovat. O čem ale pochybuji, je politizace celé věci, a to, že se dělá z jiné nebo nestandardní sexuální orientace ctnost a zásluha. S tím hluboce nesouhlasím a takto čtu výrok pana Čunka. Byl možná drsně formulovaný, ale od toho jsou politici a veřejně činné osoby, aby formulovaly jasně a srozumitelně své názory a aby se o nich diskutovalo, což se děje. Když čtu názory některých hlubokomyslných myslitelů o tom, že je, řekněme, čtyřprocentní koncepce základ myšlení moderní doby, zásadně s tím nesouhlasím. Pokládám to nejen za chybu, ale za koncept, s kterým se v žádném případě nemohu ztotožnit.
Myslíte si, že skutečně tato věta mohla být i poslední kapkou pro definitivní „ne“ Starostů pro účast jejich lidí na kandidátkách KDU-ČSL, jak se psalo?
Prosím vás, ať si vykládají o kapkách. Lhali si, neudělali pro Třetí sílu vůbec nic, čeho by si člověk všiml. Nejsem politik ani politický komentátor, jsem řadový občan, ale sleduji politické dění intenzivně a od rána do večera ze zajímám o dění z různých zdrojů. Jejich aktivity jsem ale nezaznamenal. Jak je měl zaznamenat občan, který je osm hodin v práci, přijde domů, musí se starat o rodinu a politika je pro něj minimální část obzoru? A že si pánové ze STAN možná představují, že se všichni žhavě zajímají o jejich aktivity? Vůbec se nezajímají. Oni měli občany oslovit. A když to prohráli, házejí vinu na pana Čunka, který jim od začátku nevěřil. Teď něco budou vykládat. Z jejich strany je to pokrytecké a směšné.
Ještě k festivalu Prague Pride, tentokrát mají na majoritní společnost požadavek, abychom je nejen „tolerovali“, ale projevili jim „respekt“. Abychom je „respektovali“. Cítíte v tom nějaký rozdíl? Stojí to, že teď více kladou důraz na respekt, za pozornost?
To je přesně ono. Já jsem plešatý, někdo vysoký, další homosexuál, jiný skokan o tyči. Všichni jsme nějací. Jakým právem se někdo dožaduje respektu? Já mám respekt k lidem, kteří pro jiné lidi něco udělali, kteří pracují a je za nimi vidět výsledek. To je zdroj respektu. Ale zdroj respektu, že mám nějakou sexuální orientaci? Co je to za drzý nesmysl? Situace dospěla tak daleko, že osočují lidi, kteří s tímto konceptem nesouhlasí, že jsou fašisti, homofobové nebo asociální zrůdy. Ne. Já nejsem ani Mengele, ani asociální zrůda, ale nevidím jediný důvod, proč bych měl smekat čepici před průvodem homosexuálů. Proč? Chápu, že je to komunita, vůbec nic proti nim nemám. Když mohou jezdit po Václaváku harleyáři, motocykly, tak má také čtyřprocentní komunita svůj svátek. V jistém smyslu je to i sympatické, byl jsem se tam podívat a mělo to příjemnou atmosféru. Ale abych stál a s čepicí v ruce se klaněl a vyjadřoval respekt? Proč? K tomu nevidím důvod.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Daniela Černá