Zájemců máme nadbytek, říká ředitel smíchovské střední školy. Velmi specifické

19.09.2016 18:48

Smíchovská střední průmyslová škola z Prahy již před lety pomáhala vytvořit Rámcový vzdělávací program Informační technologie, podle kterého se v současné době učí v celé České republice. Nyní byla vyzvána Svazem průmyslu, ještě s brněnskou Střední školou informatiky a poštovnictví, aby v rámci sektorové dohody o kybernetické bezpečnosti pomohla připravit nový obor vzdělávání kybernetická bezpečnost. Po jeho vzniku volají firmy, kterým se velmi nedostává odborníků v této oblasti.

Zájemců máme nadbytek, říká ředitel smíchovské střední školy. Velmi specifické
Foto: Hans Štembera
Popisek: Studenti, ilustrační foto

Smíchovská střední průmyslová škola od 7. září do 31. října 2016 pořádá v Galerii ZŠ Barrandov v Remízku moderovanou výstavu o kybernetické bezpečnosti a v období podzimních prázdnin, od pondělí 24. října do čtvrtka 27. října 2016, Kemp kybernetická bezpečnost pro žáky druhého stupně základních škol.

Na podrobnosti jsme se zeptali ředitele Smíchovské střední průmyslové školy ing. Radko Sáblíka.

Co se vlastně vyučuje na vaší střední škole?

V současnosti máme v každém ročníku čtyři třídy oboru informační technologie a jednu třídu Technického lycea se zaměřením na oblast výpočetní techniky. Od prvního září příštího roku připravujeme v jedné třídě pilotní ověřování nového oboru kybernetická bezpečnost, v úzké spolupráci s naší partnerskou střední školou z Brna, Svazem průmyslu, MŠMT, Národním ústavem vzdělávání a našimi sociálními partnery z FEL ČVUT i z řady odborných firem, které se kybernetickou bezpečností zabývají. Mezi hlavními bych jmenoval Alef Nula, Cisco, Microrisc, CZ.NIC.

Vzhledem k atraktivitě oborů asi nemáte o studenty nouzi.

Za posledních šest let máme vždy v prvním ročníku v každé třídě třicet čtyři studentů a každý rok musíme mnoho zájemců odmítat pro nedostatek kapacity. S celkovým počtem šest set dvacet jedna studentů ve dvaceti třídách jsme jednou z nejvíce naplněných středních škol v Praze, z technických škol pak jasně na prvním místě. Ovšem nemyslím si, že je to jen díky atraktivitě daných oborů, ale také díky dobré pověsti školy a rovněž nadstandardním nabídkám pro aktivní studenty, kteří si mohou ze středoškolského studia odnést mnohem víc než jen klasické vzdělání a maturitní vysvědčení.

Co jsou vámi zmiňované nadstandardní nabídky?

Těch je víc. V první řadě všichni studenti vytvářejí ve třetím i čtvrtém ročníku celoroční práce, studentský a maturitní projekt. Zde se učí využít teoretické znalosti v praxi, spolupráci v týmu, prezentaci, komunikaci. Téma těchto prací si mohou vybrat z nabídky školy nebo přijít s vlastním. Já však nikdy neschválím téma, které by nemělo další využití. Proto studenti nedělají práci do šuplíku, jak se říká, ale jejich projekt musí mít následné využití, pro školu, pro společenské organizace, pro firmy.

Dále studenti spolupracují s partnery z odborných firem, ze zahraničních škol, z vysokých škol. Jak na svých projektech, tak na workshopech, přednáškách, exkurzích. Rovněž mohou získat značné množství mezinárodně uznávaných certifikátů z různých oblastí, jako jsou počítačové sítě, databáze, grafické systémy, operační systémy či modelování.  

Studenti se již během studia zapojují do chodu školy, podílejí se na jejím rozvoji a dost z nich ve spolupráci pokračuje i po skončení studia na naší škole, a to v různé formě a na různých postech. Rovněž zvu studenty a absolventy na takzvané kulaté stoly, kde se diskutuje rozvoj celé školy, příprava různých grantů, ale i rozvoj konkrétních předmětů.

Mluvíte o spolupracujících aktivních studentech a absolventech. Ve společnosti se však hovoří o tom, že současná generace nemá o nic zájem, snad kromě počítačových her.

Také podobné úvahy čtu. Ale buď na naši školu chodí zcela specifičtí studenti, anebo pisatelé takových stesků jen zjednodušují a házejí všechny školy i studenty do jednoho pytle. Jen pro tento školní rok máme domluvenou významnou spolupráci s dvaceti pěti absolventy a dvaceti pěti studenty napříč všemi ročníky. A to nepočítám studenty, kteří jsou jako prostí řešitelé zapojeni do velkých školních či mezinárodních projektů, ale pouze ty, kteří se opravdu podílejí i na organizaci těchto aktivit.

Mluvíte o velkých projektech, mohl byste je konkretizovat?

Ano, mohl. Jde pochopitelně o již zmíněný projekt kybernetická bezpečnost, kdy naši studenti aktivně působí v týmech, které konají na základních školách besedy, ale i workshopy na naší škole, jsou lektory na letní škole či budou na připravovaném kempu kybernetické bezpečnosti. Jde celkem o dvě desítky studentů a absolventů.

Byli jsme osloveni firmou IBM, se kterou spolupracujeme na pilotním programu IoT, neboli internet věcí, pětadvacet studentů vytváří v týmech různé aplikace. Na podpoře praktické realizace se podílí i organizace Junior Achievement, která podporuje podnikání mladé generace.

Přes třicet studentů třetího a čtvrtého ročníku pracuje na vytvoření virtuálního modelu koncentračních táborů v Osvětimi, zde spolupracujeme s Muzeem Osvětim, jehož odborníci nám sdělují své připomínky, které se poté snažíme do modelů zapracovat.

Nyní se rozjíždí v rámci programu Erasmus i společný projekt pěti evropských škol, které budou vytvářet model domu budoucnosti, jinak řečeno chytrého domu. Každá ze škol bude mít na starost konkrétní oblast. Jsem velmi rád, že naši partneři z Německa, Francie, Španělska a Polska dali důvěru naší škole, aby dům vybavila informačními technologiemi. Tedy podle mého mínění máme na starost tu nejmodernější a asi i nejzajímavější část domu.   

Jsou i další velké projekty, jako jsou školní internetové zpravodajství SSPS TV, spolupráce s mnoha základními školami, školní časopis, studentský klub, studentský spolek, ale popis jednotlivých aktivit by zabral asi více prostoru, než by stačilo na dva další rozhovory.

Snad ještě jeden dovětek k této otázce. Těsně před schválením je projekt v Operačním programu Praha – pól růstu s názvem Inkluzivní výchova na SSPŠ. Zde se naši studenti budou rozvíjet zase trochu jiným způsobem. Například pro všechny studenty druhých ročníků je plánován pětidenní kemp demokracie, kde budou diskutovat palčivé problémy současné společnosti, učit se argumentaci, utváření a sdělování vlastních názorů. Dojde i k vytvoření týmů, v nichž budou studenti s českým i cizím státním občanstvím a budou se vzájemně obohacovat. Na naší škole studuje přes dvacet cizinců a v rámci tohoto projektu je i na ně pamatováno.

Proč jste se začali zabývat právě kybernetickou bezpečností?

Domnívám se, že tato oblast byla dlouho podceňována. Zatímco na vývoji různých aplikací se velmi usilovně pracovalo, jejich zabezpečení bylo významně podceněno. Přitom nejde jen o často zmiňovanou kybernetickou šikanu či o krádeže dat, ale i o ovlivňování veřejného mínění, či dokonce útoky na soudržnost celých firem i států. Vždyť kybernetická bezpečnost byla i jedním z hlavních témat nedávného zasedání NATO v Polsku.

Proto jsme se sami začali zabývat touto oblastí, konat osvětu na školách, pořádat workshopy pro učitele i žáky. Výsledkem pak bylo oslovení naší školy, aby se stala účastníkem sektorové dohody o kybernetické bezpečnosti a pomohla připravit nový obor. Čehož si velmi vážím, neboť oslovení považuji za ocenění naší práce, vedení školy, pedagogů, absolventů i studentů.

Chceme v budoucnu nabídnout absolventy, kteří budou schopni zastat velmi odborné pracovní pozice či pokračovat v daném oboru na vysoké škole. Odborníků na kybernetickou bezpečnost bude podle odhadu jen v České republice chybět v brzké době na dvanáct tisíc, v Evropské unii se pak mluví o statisících.     

Co považujete za největší nebezpečí v této oblasti?

V této době se nejvíce hovoří o kyberšikaně a o krádežích dat, která jsou poté různým způsobem zneužita. Ale mnozí si neuvědomují, že s nástupem takzvaného Průmyslu 4.0 a takzvaného internetu věcí dojde k propojení doslova miliard zařízení. Což bude na jednu stranu skvělé, ovšem jen do té doby, než do systému pronikne záškodník, který buď neúmyslně díky své hlouposti, nebo záměrně díky své zlovolnosti či kriminální činnosti udělá takový zásah, který může znamenat i ztrátu na lidských životech. Co by znamenala změna frekvence kardiostimulátoru či dávky inzulínu, je asi každému jasné. Stejně tak pokud někdo záměrně změní dráhu letadla, nastavení parametrů, které povedou k výbuchu v továrně, elektrárně a podobně.

Za obrovské nebezpečí také považuji takzvanou kybernetickou válku, kdy podsouváním zavádějících informací, šířením polopravd a lží lze zmanipulovat veřejné mínění, de facto rozložit celou společnost, vyvolat nepokoje, nebo dokonce zajistit propuknutí násilí až pogromů. Zde podle mého máme také velký dluh, na což poukazuje ve své zprávě i BIS.

K čemu slouží vámi pořádaná výstava?

Jedni z nejzranitelnějších v oblasti kybernetické bezpečnosti jsou nezletilí uživatelé internetu. Mohou ve své přirozené důvěřivosti naletět podvodníkům, ale také díky své rovněž přirozené zvědavosti se dopustit jednání, které povede ke ztrátě dat, ohrožení bezpečnosti rodin, jejich úspor a v krajním případě i osobní bezpečnosti. Chceme je nenásilnou formou varovat. Zde se velmi osvědčuje, když jim tyto informace předávají jen o málo starší vrstevníci, naši studenti. Od nich takové rady berou zcela jinak než od starších osob, k nimž mají dotřetice přirozenou nedůvěru, neboť očekávají, že je jen straší, aby je omezili v jejich zálibě, rozletu, průzkumnické činnosti.

Co mohou očekávat návštěvníci vašeho Kempu kybernetické bezpečnosti?

Mohou očekávat získání nových znalostí i zábavu. Odborníci z řad našich absolventů, ve spolupráci s odborníky z firem, pro ně připravují jak teoretické přednášky, tak také hru, ve které se budou na základě získaných poznatků snažit odhalit kybernetický útok či kybernetickou kriminalitu. Na scénáři této hry se právě pracuje. Obecně lze říci, že v první části kempu se dozvědí jak na to, ve druhé části se pokusí v připravené modelové hře tyto poznatky využít k odhalení pachatelů.

 

 

 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: tan

migrační pakt

Paní poslankyně mám tento dotaz. Je vůbec možné, aby ministr vnitra Rakušan schválil migrační pakt v Bruselu, aniž by to předtím projednala poslanecká sněmovna. Vy poslanci, které jsme si my občané zvolili, aby vedli a spravovali tuto zem, ku prospěchu nás občanů, kteří si vás platíme, přece nejde o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Výpalné“ za migranty: Mach začal počítat. Rakušan jako kdyby žil na jiné planetě

18:34 „Výpalné“ za migranty: Mach začal počítat. Rakušan jako kdyby žil na jiné planetě

Vyjadřování Víta Rakušana k migračnímu paktu, který inicioval a v Bruselu dohodl, působí podle lídra…