Česká republika v rámci OPD 1 (operačního programu doprava) mohla získat na realizaci dopravních staveb 148 mld. Kč. Ke konci března se vyčerpaná částka pohybovala kolem 112 mld. Kč. Pokud mohu mluvit za sebe, jako bývalou poslankyni a kandidátku za KSČM v prvním volebním období, byl prvním problémem, díky kterému došlo ke zpoždění v čerpání OPD, nástup bývalého ministra dopravy JUDr. Víta Bárty a jeho neuvážené kroky jako zastavení přípravy staveb a jejich zakonzervování. Díky němuž došlo k výpadku připravovaných projektů. Tento výpadek se nám nedaří dodnes nahradit. Hrozí tak reálné nebezpečí, že peníze nevyčerpáme. Druhým problémem, který začal též v tomto volebním období, je zákon o veřejných zakázkách, který platí od minulého roku. My, poslanci za KSČM, jsme tento zákon nepodpořili, a jak jsme předpokládali, zákon už nevadí jenom nám, ale také i koalici a ráda by ho co nejdříve novelizovala. Ptáte se proč?
Zbytečně prodlužuje odvolání neúspěšných uchazečů proti výsledkům výběrového řízení (neumožňuje uzavření smluv díky námitkám neúspěšných uchazečů k ÚOHS (Úřad pro ochranu hospodářské soutěže), zdržení v rámci povolávacích procesů - odvolávání účastníků územního a stavebního řízení, problematické majetkoprávní přípravy - výkupy pozemků pro stavbu, atd).
Konkrétní objemy vypsaných a následně zrušených tendrů ve veřejném sektoru jdou do desítek mld. Kč. To je nejvíce likvidační nejen pro stavební podniky, ale i pro firmy, které se zabývají zabezpečovacími a informačními technologiemi.
Celé projekty z OPD 1 musí být dokončeny a zprovozněny – pokud tedy nejsou rozděleny do 2 fází - nejpozději do 30. 3. 2017, avšak výdaje jen do roku 2015, jinak musí být uhrazeny z národních zdrojů České republiky.
Dále se velice intenzivně připravuje OPD 2 pro období 2014 – 2020. Finanční prostředky pro ČR nebyly ještě konkrétně stanoveny, ale předpokládají se okolo 100 miliard korun. Novinkou je to, že OPD 2 oproti předchozímu operačnímu programu přinese pouze 4 prioritní osy a ne sedm, jako měl předchozí operační program. Další potěšující zprávou je to, že bude možné využít finanční nástroj CEF – financování transevropských infrastrukturních sítí EU, který svým zaměřením částečně navazuje na dosavadní TEN – T (transevropskou dopravní síť). Pro Českou republiku by mělo být v rámci CEF vyčleněno 1,1 miliardy eur (pouze železniční projekty). Jediné, co není jasné, je to, jestli se budou moci kombinovat finanční prostředky OPD 2 a CEFu.
Proto bych ráda připomněla, a to jakékoliv vládní garnituře, aby nezapomínala na tyto peníze, které mohou pomoci rozšířit nebo zmodernizovat naši dopravní infrastrukturu, a tím ovlivnit bezpečnost a spokojenost občanů České republiky.
Květa MATUŠOVSKÁ, vedoucí kandidátka do Poslanecké sněmovny, Pardubický kraj (KSČM)

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
Článek obsahuje štítky
doprava , KSČM , Matušovská
autor: kscm.cz
jmenování premiéra
Dobrý den, sledoval jsem vás včera na CNN, kde jste se vyjadřoval k tomu, koho by prezident měl nebo neměl jmenovat premiérem. Jestli o tom rozhoduje prezident, tak k čemu jsou volby? Neměl by na základě výsledku dostat vítěz šanci sestavit vládu? Protože jestli ne, tak jsou podle mě zbytečné. A jes...
Další články z rubriky

22:31 Peštová (ANO): Blackouty nejsou strašení – jsou reálná hrozba. A tato vláda ji ignoruje
Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k možnosti dalších blackoutů.
- 21:02 Udženija (ODS): Pražští záchranáři patří mezi světovou špičku
- 19:03 Kolář (TOP 09): Svou kariéru založili na kritice EU a volání po její destrukci
- 18:02 Farský (STAN): Odhodlání, jaké v sobě mají Ukrajinci, ruské rakety nezdolají
- 17:03 Mašek (ANO): Makali jste celý život – a teď vás prostě oškubou
- 16:04 Senátor Fischer: Spolek Svatopluk a nedůvěra ve volby? Sedněte si do volební komise