Změna trasy cyklomagistrály se týká části toku Ploučnice mezi Novinami pod Ralskem a Mimoní (Noviny pod Ralskem – Srní potok). V tomto úseku trasy vznikla v minulosti při těžbě uranu ve státním podniku Diamo stavba, která část koryta vodního toku narovnala z důvodu rychlejšího odvedení přebytečné vody z těžby pryč. A právě toto „narovnání“ by se mělo v budoucnu odstranit tak, aby řeka v oblasti znovu přirozeně meandrovala. S tímto opatřením „revitalizací vodního toku Ploučnice“ počítá Plán likvidace vyluhovacích polí v dobývacím prostoru Stráž pod Ralskem pro období 2012-2040, státního podniku Diamo s.p., který je schválen rozhodnutím Báňského úřadu v Liberci. Zároveň s odstraněním stavby počítá také plán povodí a plán na zvýšení ochrany sídel v dílčím povodí Ohře, před povodněmi. Tento plán je dle vodního zákona podkladem pro výkon státní správy a nelze jej tedy obejít. Také samo nelze obejít rozhodnutí Obvodního báňského úřadu.
Původní představa mikroregionu Podralsko byla, že trasa cyklomagistrály povede hned vedle v současnosti narovnaného koryta řeky. Do té doby, než bude jasná přesná trasa nově zmeandrované Ploučnice, však není možné cyklomagistrálu v oblasti povolit. V budoucnu by totiž mohlo koryto řeky cyklostezku v této oblasti poškodit. Je však potřeba říci, že se nejedná o nezbytně trvalý stav. Jakmile se Ploučnice v úseku „stavby“ vrátí do koryta přírodě blízké, může se cyklomagistrála k řece přiblížit.
K vyjádření tiskového mluvčího Povodí Ohře v článku Českolipského deníku pouze uvádíme citaci z e-mailu vedoucího odboru VHP Povodí Ohře Ing. Vlastimila Zahrádky: „…Vyjádření tiskového mluvčího Ing. J.Svejkovského v uvedením článku je nepřesné a vzniklo pravděpodobně při rychlé reakci na dotaz novináře, kdy mohlo dojít k nejasnostem v popisu úseku toku, kterého se vyjádření týká…“
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: mucl.cz