Na základě některých informací z médií týkajících se měření rychlosti na území Šternberka stacionárními radary zveřejňujeme vyjádření města k této problematice.
Město Šternberk má uzavřenu smlouvu o nájmu zařízení a poskytování služeb s nájmem zařízení spojených se soukromým subjektem, který měl a má za úkol zejména nainstalovat smluvně popsané zařízení, které je společně s dodáním příslušného softwaru pro zaznamenávání a zpracování přestupků předmětem nájmu a to včetně zaškolení a technické podpory. Prvořadým cílem a záměrem využití radarů je zvýšení bezpečnosti silničního provozu na dopravních komunikacích. Použitím zařízení na měření rychlosti dojde dlouhodobě k prokazatelnému snížení překračování povolené rychlosti a tím i ke zvýšení bezpečnosti.
Zjednodušeně řečeno, soukromá firma zajistila dodání technického zařízení a provedla vše potřebné k provozu těchto zařízení, následně bylo zařízení předáno do užívání města Šternberka, kdy jeho orgány (městská policie a odbor dopravy a silničního hospodářství) provádí jednotlivé úkony při zpracování administrativy. Striktně je vyžadováno splnění hlavních podmínek, kdy vlastní měřící zařízení musí fungovat tak, aby nebylo možné se zařízeními jakkoliv manipulovat. Veškeré přístupy musí být logovány a přístup umožněn pouze přes zabezpečení HTTPS protokol pomocí uživatelského jména a hesla. Záznamové zařízení musí být zabezpečeno tak, aby nebylo možné pozměnit ani zjistit jeho obsah. Tím, že jsou tyto podmínky splněny, lze konstatovat, že není rozhodné, zda zařízení pro měření rychlosti je ve vlastnictví příslušné obce, či zda je toto ze strany obce v nájmu od jiného subjektu.
Data z vlastních měřičů jsou předávána přímo na městskou policii, lustraci a kontrolu osobních dat provozovatelů provádí zaměstnanec městské policie a soukromý subjekt se v žádné části administrativního procesu nepodílí na jeho zpracování, rozesílání a vymáhání, tedy v žádném případě nemůže ovlivnit počty a výši vybraných pokut. Tímto je bezesporu dodržen § 79a zák. č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, kdy je k měření rychlosti zákonem zmocněna Policie ČR nebo obecní policie.
Tím, že soukromý subjekt nijak nezasahuje do procesu vlastního měření, nijak nenastavuje parametry měření, pouze je připraven provádět nutnou servisní a technickou činnost, nedochází k nepřípustnému přenosu výkonu veřejné správy na tento soukromý subjekt. Způsob výpočtu smluvního nájmu, ač je smluvně rozdělen na dvě položky, fixní a pohyblivou, která zohledňuje četnost zaznamenaných případů, nemá vliv na zákonnost měření.
Město Šternberk při zpracování projektu měření rychlosti postupovalo v intencích platných zákonných norem, byly pečlivě zváženy výklady rozsudků Nejvyššího správního soudu v Brně z roků 2008, 2010 a 2014, také stanovisko smluvní advokátní kanceláře Ritter – Šťastný potvrzuje soulad se zákonem.
Vzhledem k výše uvedenému doporučujeme občanům respektovat zákonný postup správního orgánu Městského úřadu Šternberk, odboru dopravy a silničního hospodářství, který je v první instanci určen ke zpracování agendy, doporučujeme postupovat v rámci pokynů a poučení, samozřejmě s možností využití svých práv a opravných prostředků, které náš právní řád umožňuje
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV