Ander (SZ): Proč je brněnské nádraží ostudně zanedbané

20.04.2014 20:46

Stav hlavního nádraží a prostoru před ním je ostudou Brna. Vše ale nasvědčuje tomu, že zanedbaná vlaková nástupiště i nesmyslné bariéry před nádražím jsou udržovány záměrně, aby se mohlo říkat: vidíte, lepší bude postavit nádraží úplně nové, někde jinde.

Ander (SZ): Proč je brněnské nádraží ostudně zanedbané
Foto: Martin Šimák
Popisek: Pohled na Brno shora, letecký snímek

Nádražní prostory skutečně vypadají nevábným dojmem. Posprejované zdi, špína, často nefunkční a páchnoucí výtahy, chybějící eskalátory – to všechno pro návštěvníka vytváří dojem, že tady už je to jen nadožití. Jak je ale možné, že ve státě, kde všechno má své majitele a správce může dojít k tomu, že nádraží takto chátrá? Jeho majitel, státní České dráhy, pronajal totiž celý nádražní komplex i s pozemky na 40 let nově založené soukromé firmě Brno New Station Development, která místo investic do kvality služeb na stávajícím nádraží spíš čeká na to, až nádraží bude jinde a z pronajatých drážních pozemků se stane lukrativní byznys. Přestože ji nájemní smlouva zavazuje k investicím, pořád se nic neděje. Poslední záminkou pro nečinnost se stalo rozhodnutí vlády o převodu majetu z Českých drah na Správu železniční dopravní cesty.

Podobně je to i se stísněným přednádražím. Přestože návrhy architektů jak tento veřejný prostor hezky upravit a lépe zprůchodnit existují už několik let, město se k jejich realizaci rozhoupává jen velmi pomalu. Fanouškům odsunu nádraží se totiž hodí do krámu, když můžou nabízet vymístění nádraží z centra jako lék na nemocné přednádraží.

Je to ale falešná hra. I případná stavba nového nádraží kdesi kilometr pěšky na jih bude stejně minimálně jedno desetiletí trvat, a po tu dobu nelze současný ostudný stav tolerovat. Navíc ale, jak potvrzují nejnovější studie, modernizovat nádraží v centru je technicky reálné a pro cestující výhodné. Brno má skvělou příležitost mít moderní nádraží s přestupním uzlem veřejné dopravy v centrální poloze, v pěší dostupnosti historického jádra města. Jeho odsun by naopak prodloužil cestování a nutné posílení tramvajových spojů k odsunutému nádraží by udělalo další zásek do městské pokladny a nevyhnutelně tak vedlo k dalšímu zdražování jízdného.

Je tedy nejvyšší čas, aby se vedení města i soukromý nájemce nádraží přestali vymlouvat a začali s nápravou ostudného stavu hned.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Zeleni.cz

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vondráček (Svobodní): Právě EU pod vedením Německa je příčinou současné energetické krize

21:03 Vondráček (Svobodní): Právě EU pod vedením Německa je příčinou současné energetické krize

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k důležitosti zachování práva veta v tvorbě energetic…