Syková (ČSSD): Západ, to je věda. Děti mají být udiveny komplexností světa

25.03.2015 18:03 | Zprávy

Příspěvek na 15. veřejném slyšení Senátu na téma „Science centra a jejich význam pro rozvoj ČR“.

Syková (ČSSD): Západ, to je věda. Děti mají být udiveny komplexností světa
Foto: senat.cz
Popisek: Senátorka Eva Syková

Naše západní společnost stojí na vědě, přesněji řečeno na novověké vědě, která zkoumá přírodní zákonitosti pomocí experimentů. Vědecká metoda a vědecké poznání nám umožnily přetvořit svět do jeho nynější podoby. Není téměř žádný aspekt našeho každodenního života, který by věda nějakým způsobem neovlivnila.

Vědecké poznání radikálně ovlivňuje věci, které používáme, způsob, jímž organizujeme vzájemné vztahy, výrobu i obchod, samo naše myšlení. Žijeme déle, zdravěji a pohodlněji než předchozí generace. Možnosti mobility a komunikace vzrostly exponenciálně. Objem znalostí a informací, které jsme nashromáždili, dosáhl míry, která nás nutí hledat nové přístupy k jejich zpracování a uchování. Poznatky vědy – leckdy tak složité, že jim ani vzdělaný laik neporozumí, natož děti, mládež a běžná populace – je proto nutné jednoduše a interaktivními formami vysvětlovat.

Úloha vědy a vliv množství nových poznatků, které přináší, dnes představují natolik významné společenské faktory, že hovoříme o společnosti vědění, nebo také vzdělanostní společnosti, jako o dalším vývojovém stupni, který vystřídal společnost průmyslovou. Ve společnosti vědění, angl. „knowledge society“, se vědecké poznatky a vědění obecně stávají klíčovým veřejným statkem, který je nejen stěžejním nástrojem, ale i podmínkou dalšího společenského rozvoje.

Společnost vědění je taková společnost, která se naučila zvládat informační inflaci, kterou sama vytváří. To znamená, že se její členové dokáží orientovat v rostoucím množství informací různorodé hodnoty, informace zpracovat a aktivně je využít jako zdroj řešení problémů. Osvojení si takové schopnosti vyžaduje vzdělání. Společnost vědění ovšem vzniká teprve v okamžiku, kdy vzdělání přestane být menšinovým jevem a současně začne být chápáno jako trvalý proces. Pojmy vzdělanost a gramotnost nabývají nový, dynamický obsah. Nároky na jednotlivce se stupňují a trvanlivost individuálních znalostí se zkracuje.

Uvedené pojetí vzdělanostní společnosti má i své kritiky. Například i u nás dobře známý rakouský filosof Konrad Paul Liessmann, autor Teorie nevzdělanosti, upozorňuje, že vzdělání nemůže být pouhým přejímáním informací či osvojováním si kvalifikace, pokud jeho cílem má zůstat vědění.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Eva Syková - profil

Martin Exner byl položen dotaz

rozšíření EU

Vy tady píšete o výhodách rozšíření EU. Proč ale pravdivě nezmiňujete i nevýhody? Protože vše má vždy dvě stránky, a co když rozšíření EU nebude znamenat její posílení, ale rozklížení? Ona už teď není úplně jednotná, a že by byla geopolitickou mocností si také nemyslím, protože kdyby byla, tak by tř...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Marková: Na bitcoinový audit se nikdo nepřihlásil

14:02 Marková: Na bitcoinový audit se nikdo nepřihlásil

Asi nikdo není takový blázen, že by se chtěl pustit do téhle sebevražedné mise užitečného idiota. Je…