Urban (ČSSD): Snížení spotřební daně na PHM je opět na pořadu dne

29.01.2014 6:27 | Zprávy

Měnová intervence ČNB přinesla nečekaný paradox. Pro našince sice benzín a nafta kvůli větším výdajům za ropu podražily, ale pro cizí kamiony díky výhodnějšímu kursu pohonné hmoty zlevnily. A tak se nečekaně dostalo do státní pokladny i víc peněz ze spotřební daně. Je to jasný důkaz, že tato daň byla nastavena nesmyslně vysoko, jak ostatně tvrdím od okamžiku, kdy byla za ministra Kalouska zavedena.

Urban (ČSSD): Snížení spotřební daně na PHM je opět na pořadu dne
Foto: Hans Štembera
Popisek: Milan Urban

O co jde? Ještě před pár měsíci byla kvůli zmíněné dani naše nafta nejdražší v regionu a autodopravcům se vyplatilo tankovat jinde. Mezi speditéry velmi oblíbený tahač Renault Magnum má v dálkových verzích obvykle dvě nádrže, do kterých se vejde 1 200 litrů nafty. Byla-li na Slovensku nafta o 2 koruny levnější než u nás, ušetřil autodopravce na jednom natankování 2 400 Kč. Pro dopravce krásné.

Ale pro nás, občany státu, po jehož silnicích tyto kamiony jezdí a znečišťují v něm ovzduší? Proto počítejme dál. Spotřební daň z litru nafty činí 10,90 Kč a 6,25 Kč byla stanovena DPH. Jedním natankováním „u sousedů“ tak přišel stát o cca 20 500 Kč. Těchto dvacet tisíc nemohlo být vydáno na naše dálnice nebo jakýkoli jiný vhodný účel.

Jenže ČNB „zlevnila“ korunu vůči zahraničním měnám o 10  procent a tak se najednou začalo zase vyplácet u nás tankovat, daň nedaň. Z pohledu státní pokladny je ta změna dobrá, ale kdybychom nechali daň nižší, mohly tyto peníze k nám přitékat už dávno.

Kolik nás tedy tento Kalouskův experiment stál? Odpověď získáme z počtu kamionů, které ročně projedou Českou republikou. Podle starších statistik by to mělo být kolem 450 tisíc kamionů ročně. Pokud možnosti tankovat mimo ČR využilo 50% z nich, státní pokladna přišla o nějakých 4,5 miliardy za rok.

To potvrdil i výběr spotřební daně. I když mezinárodní doprava rostla, po zvýšení daně z ledna 2010 příjem státu z pohonných hmot klesl. V roce 2011, kdy se změna spotřební daně plně projevila, se na dani z benzínu a nafty vybralo 81 miliard, což bylo o 400 milionů méně, než v roce 2010.

Bohužel ještě větší škody napáchala takto vysoká daň na konkurenceschopnosti naší ekonomiky a našich domácích dopravců. Téhož roku 2011 se prodalo nejméně benzínu od roku 2004 a motorové nafty nejméně od roku 2001. V obou případech to bylo meziročně o 10 procent méně. Za tak vysoké číslo nemohou ani úspornější motory, ani zoufalé předělávky aut na LPG. Dokonce za to nemohou ani obří daňové úniky.

Kromě zmíněného tankování dálkových kamionů v cizině za to může především slabá kupní síla domácností a firem, které si už nemohly dovolit další náklady. Vysoká sazba české spotřební daně z PHM nad průměrem Evropské unie tak zbrzdila především nás samotné.

V koaliční smlouvě vznikající vlády je preambule, která slibuje, že v letošním roce nebudou změny v daních. Chápu to hlavně jako příslib, že se daně zvyšovat nebudou, a proto se přimlouvám se zato, aby v případě spotřební daně z pohonných hmot klesla daň co nedříve.

Jestliže chceme získat šanci na ekonomický růst, musíme stanovit naše daně tak, aby dávaly příležitost jak státu, tak i jeho jednotlivým občanům. A proto znovu otevírám téma snížení spotřební daně na pohonné hmoty, které se v předešlém Parlamentu s převahou rádoby pravicových poslanců prosadit nepodařilo.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: cssd.cz

Ing. Marian Jurečka byl položen dotaz

Předškolní péče

Tvrdíte, že je předškolní péče dostupnější. To je sice částečně pravda, ALE. Myslíte, že je to vaše zásluha? Není to náhodou proto, že se rodí čím dál méně dětí? A pak dostupnější také není pro všechny. Vzniká sice řada soukromých školek, dětské skupiny apod., ale máte ponětí, kolik stojí? Proč na n...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zelení: Je čas jednat

23:08 Zelení: Je čas jednat

Komentář na veřejném facebookovém profilu strany k nedostatku vody