Velebný (ČSSD): Chceme mít dálnice nebo nové šéfy?

08.02.2014 10:23

Za posledních sedm let (od roku 2007) mělo Ředitelství silnic a dálnic šest generálních ředitelů. Za stejnou dobu nastoupil nyní dokonce devátý ministr dopravy. Někteří ministři byli ve funkci dokonce tak krátce, že ani nestihli oblíbená škatulata a pořádný personální kolotoč.

Velebný (ČSSD): Chceme mít dálnice nebo nové šéfy?
Foto: ČSSD
Popisek: Poslanec Ladislav Velebný

Z působení některých ministrů a jejich týmů se stát vzpamatovává dodnes – takový Aleš Řebíček a jeho lidé na ŘSD dokázali opravdové divy. Asi nepřekvapí, že zvlněné úseky dálnice D47 byly stavěny v letech 2004 až 2007, přičemž v podstatné části této doby seděl na ministerstvu dopravy právě Aleš Řebíček, před ním lidovec Šimonovský. Ona i ta politická příslušnost patří k dobře ilustrativním: takže do září 2006 vládli úřadu lidovci, čímž se dostáváme do roku 2007. A stranicky následují: ODS, ODS, nestraník navržený ODS, Věci veřejné, nestraník, Věci veřejné/LIDEM, ODS, nestraník kandidující za SPOZ, ANO 2011.

Ale o to teď tolik nejde.

Česká dálniční síť má strašlivé množství problémů. Je tu rozběhlá rekonstrukce D1, která započala za předminulého generálního ředitele ŘSD a po každé změně na postu hlavního šéfa se na čas zadrhnula. Jako ostatně celý chod úřadu – kdokoliv, kdo si sedne na tak extrémně horké křeslo, první měsíc, dva nebo tři nepodepíše žádný podstatnější a finančně závažný dokument. Proč? Protože nechce skončit v kriminále a než začne přebírat odpovědnost, musí vědět za co.

Je tu slavný spor o D47, kde tahá stát sice za delší kus provazu, ale má také máslo na hlavě. Stavební společnost Eurovia mizerně postavila hned několik úseků, to je zřejmé. Kdyby bylo všechno přesně a správně, nebyla by silnice hrbolatá jako varhany. Ale pánové od státu asi také nekoukali zrovna přesně a pečlivě, když podepisovali předávací protokoly. Nicméně každá další a další změna ve vedení ŘSD je v jednáních k horšímu. Nikoliv proto, že by ho vedli horší lidé, ale protože se věc stává nutně stále více politickou.

Je tu problém s výkupem pozemků a stanovením cen. To je neobyčejně vážná potíž vzniklá legislativou přijatou sice v dobrém úmyslu, ale s mimořádně špatnými konci. A zase je v tom velký kus politiky – ve správné chvíli nebyl nikdo, kdo by měl dost zkušeností a znalostí k tomu, aby dokázal analyzovat, kam ten nápad povede. To měl udělat David Čermák, zatím předposlední ředitel ŘSD, a Zbyněk Stanjura, nyní před – předposlední ministr dopravy. Výsledkem je, že se výkupy zastavily. Poslanecká sněmovna i Senát věřily doporučením a napříč politickým spektrem (pro jednou bylo vše konstruktivní) posvětily špatnou myšlenku.

Já celkem rozumím tomu, že noví ministři si chtějí do svých podřízených organizací umístit lidi, kterým věří a které berou jako součást svého týmu, Ale bylo by dobré o tom někdy přemýšlet nejen s hlavou obalenou stranickou vlajkou. Málo se mluví o tom, že v posledních letech nejsme schopni prostavět peníze, které jsou na rozvoj silniční sítě uvolněné a nejsme ani zdaleka schopni využívat peníze z Evropské unie. Dohromady jde nikoliv o jednotlivé miliardy, ale o celé desítky miliard korun. Jedním z důvodů je, že během permanentních personálních zemětřesení nějak nezbývá čas na to, co je smyslem věci – totiž na stavění těch silnic.

Bylo by možná dobře zastavit tenhle kolotoč permanentního trockismu a nechat alespoň nějakou dobu věci fungovat. Zvláště na té dopravě, kde alespoň jednou nebo dvakrát ročně nezůstává kámen na kameni.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: ČSSD

Ing. Jana Bačíková, MBA byl položen dotaz

Jak dlouho myslíte, že vaše důchodová reforma vydrží?

Dobrý den, zajímalo by mě, k čemu je dobrá důchodová reforma, na které nepanuje mezi vládou a opozicí shoda? Protože co když se nějaká schválí a jiná (další) vláda, ji zase zruší? Myslíte, že to prospěje něčemu pozitivnímu? Proč je takový problém se dohodnout? Vy jste sice opozici k jednání přizvali...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministr Síkela: Nejlepším zákonem roku 2023 pro byznys je novela, která zavádí sdílení elektřiny

16:21 Ministr Síkela: Nejlepším zákonem roku 2023 pro byznys je novela, která zavádí sdílení elektřiny

Novela energetického zákona LEX OZE II z dílny Ministerstva průmyslu obchodu (MPO), která zavádí sdí…