Vencálek (SZ): Brněnské nádraží - kdo skutečně brání rozvoji města?

05.04.2014 21:34

Brněnské nádraží se (ne)přesouvá už 90 let - je snaha zachovat nádraží v centru města opravdu bráněním pokroku a rozvoji Brna, nebo mu naopak brání zastánci odsunu v čele s vedením města?

Vencálek (SZ): Brněnské nádraží - kdo skutečně brání rozvoji města?
Foto: Martin Šimák
Popisek: Pohled na Brno shora, letecký snímek

Ať zastánce, či odpůrce přesunu hlavního nádraží, každý se shodne na tom, že současný stav je pro Brno a jeho obyvatele škodlivý - z téměř století trvajícího handrkování (první plány na přesun brněnského nádraží sahají do roku 1913) jsou již obyvatelé Brna unavení, a vzhled přednádražního prostoru v každém jeho návštěvníkovi spolehlivě vyvolá žaludeční nevolnost. Vedení města totiž, zdá se, nasadilo taktiku "tak dlouho necháme přednádražní prostor chátrat, až i nejzarytější odpůrce odsunu mávne rukou a řekne 'tak už to konečně odsuňte.'" Jenže proč se vlastně tolik lidí odsunu nádraží brání?

Na úvod je vhodné říci, že nedávná studie "Dopracování variant řešení železničního uzlu Brno", zpracovaná na objednávku SŽDC firmou IKP Consulting, zbořila vedením města pečlivě budovaný mýtus o tom, že rekonstruovat nádraží ve stávající poloze není možné. Ba právě naopak - obě varianty sice budou drahé, ale s odsunem nádraží souvisí různé další výdaje: jak uvádí Analýza variant přestavby železničního uzlu Brno z roku 2007, posílení městské hromadné dopravy si vyžádá 150 milionů korun ročně, což se zákonitě projeví i na výši jízdného, a další miliardové investice budou potřeba na vybudování nové infrastruktury.

Na odsun doplatí ti, kteří do Brna dojíždějí

Jihomoravský kraj prosazoval společně s odsunem nádraží vybudování tzv. severojižního kolejového diametru, tedy železničního tunelu pod městem, kterým měly jezdit regionální vlaky, s tím se však v aktuální variantě odsunutého nádraží nepočítá. Bez tohoto opatření se však doba cestování z regionu do Brna prodlouží o 5-7 minut, a stejně tak je nutné počítat s dalším zdržením způsobeným nutností využít pro cestu do centra města MHD, především pak v době mimo špičku, kdy jsou intervaly mezi spoji veřejné dopravy delší.

Nádraží v centru města je praktičtější

Světovou metropoli, která by se chtěla zbavit strategické polohy nádraží v centru města, najdete jen stěží. Poloha brněnského hlavního nádraží je pro všechny výhodná: pěší dostupnost je pohodlná a obyvatelům města šetří peněženky i zdraví - odsun nádraží z centra města by totiž měl pravděpodobně za následek také zhuštění automobilové dopravy, která již tak způsobuje, že míra znečištění ovzduší ve městě Brně pravidelně mnohonásobně překračuje zákonem stanovené limity.

Ze stagnace nás může vytrhnout jen referendum

Přítrž dlouholetým sporům by mohlo učinit referendum, aby však bylo platné a pro vedení města závazné, musí se v něm vyjádřit alespoň 35 % voličů. Toho lze docílit tím, že referendum bude spojeno s komunálními volbami v říjnu letošního roku. Referendum si však již může vymínit jen petice občanů. Pokud tedy chcete k řešení neutěšené situace přispět, připojte se k petici - podpisové archy naleznete na www.referendum2014.cz. Zajímá-li Vás, jak by mohlo modernizované nádraží v centru vypadat, podívejte se například na projekt architektonického studia Chybik + Kristof Associated Architects nazvaný Nádraží pod Petrovem.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Matouš Vencálek - profil

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

DSZ - ZA PRÁVA ZVÍŘAT: První desítka kandidátů do nadcházejících eurovoleb

23:08 DSZ - ZA PRÁVA ZVÍŘAT: První desítka kandidátů do nadcházejících eurovoleb

Demokratická strana zelených - ZA PRÁVA ZVÍŘAT představila první desítku svých kandidátů do eurovole…