Existují tři možná vysvětlení pro plán ministra dopravy Víta Bárty pozastavit mnohé stavby dálnic a rychlostních silnic. Může chtít demonstrovat, že jsou harpagonské škrty v dopravě škodlivé. Nebo zkouší vyděsit stavebníky, kteří byli zvyklí od nepaměti stát dojit jako nemohoucí kozu. Zatřetí to myslí vážně a skutečně chce zarazit stavby. „Zatímco první dva důvody, pokud platí, jsou fikané, ten třetí je hloupost," tvrdí Martin Komárek v komentáři MF Dnes.
Dobré silnice a dálnice považuje za stejně důležitou podmínku hospodářského rozvoje jako dobré vzdělání a dobrou dostupnost internetu. Z těchto tří faktorů se zlepšuje dostupnost internetu, s dalšími dvěma je to horší. „Vyspělé liberální státy si uvědomují nezbytnost dobrých škol a dobrých silnic. Reformují vzdělávací soustavu, stavějí další mosty, další tunely, přidělávají další pruhy," upozorňuje Komárek.
Kamion je důležitým prvkem pokroku
Naopak Česko stavbu dálnic neuvěřitelně zanedbalo a v současném kapitalismu, kdy musí být zboží rychle dopraveno z místa na místo, je to velký nedostatek. „Kamion je dnes stejně důležitým prvkem pokroku, jako byl vůz krytý plachtou při osídlování Divokého západu. Nemusíme mít kamiony rádi, ale to je všechno, co s nimi můžeme dělat," parafrázuje komentátor cimrmanology.
Podle Komárka máme konečně na první pohled duševně zdravou středopravou vládu. „Ta by měla jednoznačně prohlásit, že dostavba normální dálniční sítě připomínající víc Evropu než východní Ukrajinu je jednou z jejich vysokých priorit. Tím spíš, že značnou část prostředků dodá Evropská unie. Tím spíš, že krize podle všeho odeznívá a banky zase půjčují," píše se v komentáři.
Posvítit si na dodavatele i úředníky, ale stavby je třeba ještě urychlit
Všechno pro dopravní stavby, dovolává se Komárek. „Stát musí přitlačit na zlodějské dodavatele. Musí nechat zavřít zkorumpované úředníky. Musí reformovat zákony nahrávající neúměrně stěžovatelům. Neměl by však zrušit jedinou dopravní stavbu. Naopak musí je urychlit," apeluje komentář na ministra Bártu.
Čtěte také:
Bárta chce zastavovat stavby. Dálnice nevyjímaje
Týdeník radí Bártovi, jak zlevnit výstavbu dálnic
Od vyjednávačů šlo vůči Havránkové o teror. D11 čeká na Bártu
Foto: dalnice.ic.cz
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: jih