Vysvětlit lidem vše, co se pro ně změní schválením sociální a důchodové reformy, nebude jen úkolem státních úředníků. Zdatného pomocníka mohou dostat v podobě informační kampaně některé PR agentury. „Několik jsme jich nezávazně oslovili. Je to ale ve stádiu úvah nad možnými variantami," vysvětlil pro ParlamentníListy.cz ministr práce Jaromír Drábek.
Podle nedávného průzkumu agentury Millward Brown se proti důchodové reformě, kterou doprovází i zvýšení DPH, staví 72 procent občanů.
Když úvaha o najmutí soukromé PR agentury poprvé dostala na veřejnost, stala se terčem kritiky. A šéf resortu musel objasňovat, že by nešlo o přesvědčovací, ale informační kampaň k už schváleným reformám. „Ve světě je taková vysvětlovací kampaň kampaň běžná. Když se jedná o akce, které mají výjimečnou důležitost, nebo jde o citlivé a důležité téma, tak se PR agentury najímají," tvrdí pro ParlamentníListy.cz ředitel IDEAS Advertising Roman Němec.
Hrabovský přiznává jen neformální kontakty
Ministerstvo práce a sociálních věcí ale dosud výběrové řízení nevypsalo. „Zatím by se z naší strany dalo mluvit jen o monitoringu terénu. Jsme ve fázi předpřípravy na informační kampaň, z níž by se lidé měli dozvědět, co nového jim sociální a důchodová reforma přinese," říká pro ParlamentníListy.cz mluvčí MPSV Viktorie Plívová.
Jednou z nezávazně oslovených agentur byla i Ewing PR, která zabodovala lékařskou kampaní „Děkujeme, odcházíme". Její možné angažmá je podle jednatele Jiřího Hrabovského ještě předčasné odhadovat. „Zatím to bylo na bázi neformálních kontaktů. Můžeme uvažovat o spoustě zakázek, ale až ve chvíli, kdy bude konkrétní poptávka. Musí být zákazník, musí být výběrové řízení a zadání. Až pak o tom můžeme uvažovat," reaguje pro ParlamentníListy.cz Hrabovský.
Od přidělení zakázky do startu kampaně stačí agentuře měsíc
„Pokud by se informační kampaň uskutečnila, tak by začala až v posledních měsících roku. I tak by se informace dostaly k lidem včas před spuštěním systému," uvádí Plívová, že start osvětové kampaně lze čekat někdy na podzim. I podle mediálního odborníka je zatím dost času. „Délka přípravy PR agentury na podobnou akci se liší podle naléhavostí, ale zpravidla jde o čtyři až pět týdnů přípravy," podotýká viceprezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace Roman Němec.
Podle něj se vysvětlovací kampaň může jevit jako snazší než přesvědčovací, ale bude hodně záležet, jak bude definován cíl a kolik bude kampaň stát. „Měřitelnost splnění cíle bude v tomto případě hodně obtížná, možná se bude odhadovat nějakým výzkumem. Při vyhodnocení efektivity provedené kampaně půjde o to, aby kroky MPSV byly správně pochopeny," připomíná Němec.
V dnešní době je pro PR agentury každá zakázka zajímavá
Jeho agentura se však do případného výběrového řízení hlásit nebude. „My se více specializujeme na komerční komunikaci, kdežto tohle bude zakázka pro ryze PR agenturu," vysvětluje Němec, jaký typ agentur bude mít na získání zakázky větší šanci. „V dnešní době je pro PR agentury zajímavá každá zakázka," očekává ředitel IDEAS Advertising, že o zakázku by mohl být velký zájem.
K věci:
Drsný Drábek: Sobotko, na kampaň proti reformám nedostanete ani korunu
Drábek oslovil Hrabovského. Kvůli propagaci reforem
Máte pravdu. Ale protestujte jinak, vzkazují lidé lékařům
Foto: Hans Štembera
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Hroník