Socialisté mají máslo na hlavě, smál se Nečas ke stropům na kampaně

19.07.2011 19:35

Anonymní politické kampaně v předvolebním klání chce zakázat Občanská demokratická strana (ODS). V této souvislosti předložil předseda ODS a premiér Petr Nečas 7 návrhů, mezi nimiž dominuje návrh na zřízení společného fondu politických stran.

Socialisté mají máslo na hlavě, smál se Nečas ke stropům na kampaně


Strany účastné voleb by si pak z tohoto fondu prostřednictvím grantu platily nevládní organizaci, která by politické kampaně kontrolovala, a sledovala, zda stranami zveřejňované údaje o podobě a nákladech kampaní odpovídají skutečnosti.

Je to paradox

„Je paradoxní, že s tématem průhledných kampaní přišla před několika měsíci sociální demokracie, které zbylo po loňských volbách hodně másla na hlavě," poznamenal uštěpačně premiér.

Vyslovil podiv nad tím, že vedení sociální demokraté nechce zveřejnit své náklady na svou loňskou „monstrózní" kampaň. „Faktem je, že musela sociální demokracie utratit za kampaň podstatně více, než doposud přiznala," konstatoval Nečas.  Prohlásil, že ODS je k debatě o zprůhlednění volebních kampaní připravena.

„Kontrolu kampaní by na základě grantu mohlo provádět například konsorcium renomovaných nevládních organizací, včetně takové Transparency International," upřesňoval Nečas.

Příspěvek do fondu, z něhož by se platila činnost „nevládního kontrolora stran", by přitom byl povinný pro všechny strany, které by organizovaly volební kampaň. Měla by být také zakázaná anonymní politická reklama, aby se nikdo neschovával za anonymní billboardy.

„Počítáme s tím, že u anonymních kampaní budou pokutovány jak politické strany, tak vydavatelé a agentury, které anonymní kampaň zveřejní," konstatoval Nečas.

Sociální demokraté s transparentností souhlasí, nařčení odmítají

Podle prohlášení předsedy sociálních demokratů Bohuslava Sobotky sociální demokracie s návrhem na nezávislý monitoring kampaní i zákaz anonymních kampaní souhlasí.

Dalším návrhem předsedy ODS je uveřejnění podrobné zprávy o svých volebních kampaních na internetu. Zveřejněno by mělo být také rozmístění stranických billboardů, aby bylo možné kontrolovat jejich počet. Podle Nečase by to jak usnadnilo monitoring kampaní, tak znemožnilo nahlášení podstatně nižšího počtu ploch, než by si reálně dohodla a zaplatila.

Náklady ODS na loňské parlamentní volby jsou údajně zcela transparentní, zatímco není jasné, za co utratila ČSSD svých 184 milionů.

Proti výroku předsedy vlády a ODS Petra Nečase se razantně ohradili senátoři sociální demokracie. „Není to pravda. My jsme schválili před několika týdny přehled našich výdajů za poslední kampaň do Poslanecké sněmovny, takže každý se s tím může seznámit a přesvědčit se, jak transparentně jsme výdaje zveřejnili," konstatoval místopředseda senátního klubu ČSSD Jiří Dienstbier.

Sociální demokracie dělá podle něj vše pro to, aby v jejich kampani bylo vše transparentní. „Dokonce jsme iniciovali diskuze o legislativních změnách pro zprůhlednění kampaní, uspořádali jsme na toto téma dokonce kulatý stůl, kam jsme zvali zástupce všech ostatních stran," dodal. Uvedl dále, že kulatý stůl běží i nadále, a že v dohledné době předloží sociální demokracie návrh zákona, který by vedl ke zprůhlednění financování voleb.

„Chtějí-li se sociální demokraté účastnit podobných diskuzí, měli by si nejprve zamést před vlastním prahem," zaryl si premiér. „Měli by také objasnit všechny nejasnosti, související s kampaní z dob Jaroslava Tvrdíka," dodal. „Připravili jsme jednoduchý formulář, který vedení sociálních demokratů pomůže osvěžit paměť," dodal jízlivě.

Celé prohlášení Petra Nečase:
Premiér Nečas: Prosazujeme zákaz anonymních kampaní a nezávislý monitoring

Za neprůhledné financování chce zavést Nečas sankce

Podle Nečase by měly strany za povinnost vyvěšovat na internetu všechny své dárce a sponzory a neplnění těchto povinností by mělo být podle něj trestné. „Sankce za porušení by měly být dostatečně „nemotivující," dodal předseda ODS.

Řada z věcí, které přednesl Petr Nečas nejsou podle sociálních demokratů žádnou převratnou novinkou. O přísnějším financování politických stran, nebo o finančních stropech na volební kampaně už dříve začalo jednat i na půdě sociální demokraté. Podle nich by strany v parlamentních volbách neměly utratit více než 80 milionů korun každá.

Občanští demokraté to však vidí jako nesystémový krok, stejně jako zavedení horního limitu u darů na dva miliony korun. Vyšší částky by měly být podle sociálních demokratů přerozděleny ostatním stranám. „Je bizarní situace, kdy někdo dá straně 2,5 milionu a půl milionu je přerozděleno jiným stranám," podivoval se Nečas. Černé financování to ale podle něj stejně neřeší.

„Sociální demokraté by měli zveřejnit všechny náklady, v opačném případě je jejich postoj jen planým gestem," doplnil Nečas.

„Myslím, že v této době, kdy si vláda a vládní koalice vede tak, jak si vede, je celkem logické a pochopitelné, že hledá nějaké zástupné problémy," kontroval předseda horní komory parlamentu Milan Štěch (ČSSD). „Přichází s tím ve chvíli, kdy předvádí svoje šarády, kdy se většině občanů propadají reálné mzdy a reálné platy, a obecně se propadá životní úroveň," konstatoval.

Sociální demokracie má navíc podle něj všechny výdaje doložitelné přesně podle zákona. Štěch navíc uvedl, že se vláda bojí budoucnosti, protože sama není schopná řešit problémy, takže se svou politikou dostává do stále větších problémů a stagnace. „Tahle vláda nemá žádné přírůstové faktory, žádné," dodal rozčileně Štěch.

Sedm návrhů ODS na zprůhlednění volebních kampaní:

1. Zakázat anonymní politické kampaně

2. Zřídit fond pro monitoring kampaní nevládním sektorem

3. Zveřejňovat podrobnou zprávu o volební kampani na internetu

4. Zveřejňovat seznam umístění billboardů kvůli kontrole jejich počtu

5. Důsledně kontrolovat účtování DPH za politickou reklamu

6. Povinně zveřejňovat všechny dárce na internetu

7. Zavést sankce za neplnění povinností pro politické strany a pro

vydavatele a agentury za zveřejnění anonymních kampaní

Psali jsme:
Peníze na kampaň stranám neomezíme, píše vnitro. Je to prý těžké
Expert na reklamu: Méně billboardů v kampani? To Sobotkovi nevyjde
Sobotka: Radikální regulaci volebních výdajů je nutné zavést co nejdříve
Tvrdík za dluhy ČSSD nemůže, objasnil tajemník. To vedení

Foto: Radmila Zemanová-Kopecká

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Radmila Zemanová-Kopecká

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Co to je? Knihu koupili, ale prodávat ji nechtějí? Miloš Zeman zakročil

15:15 Co to je? Knihu koupili, ale prodávat ji nechtějí? Miloš Zeman zakročil

Kniha Spiknutí, která byla v minulém týdnu v pražském Arcibiskupském paláci slavnostně uvedena na tr…