Bankovní index 2.Q 2014 - náklady klientských profilů

24.07.2014 9:17

Všechny banky provádějí segmentaci trhu, resp. jednotliví klienti svým vzorcem užívání bankovních služeb spadají do více, či méně homogenních skupin. Tyto skupiny se primárně odlišují frekvencí užívání služeb a volbou komunikačního kanálu. Stejně tak i respondenti Kalkulátoru tvoří určité skupiny, chceme-li klientské clustery. V rámci zkoumání dat (více viz část Metodika výpočtů bankovního indexu) byly identifikovány 4 standardní profily a jeden nestandardní. První čtyři jsou typické skupiny retailových bankovních klientů a poslední jsou pracovním názvem extrémní klienti.

Bankovní index 2.Q 2014 - náklady klientských profilů
Foto: bankovnipoplatky.com
Popisek: Logo serveru bankovnipoplatky.com

Na rozdíl od většího počtu poplatkových změn v 1. kvartálu roku 2014, byl druhý kvartál mnohem klidnější. Změny se obvykle navíc netýkaly hlavních služeb základních účtů, které jsou sledovány bankovním indexem. Evropsko-ruská banka v dubnu zdražila výběry z bankomatu v ČR z 9 Kč na 17 Kč, ale první výběr v měsíci je nově zdarma. Příznivější zpráva přišla z Raiffeisenbank, která snižuje u eKonta KOMPLET hranici požadovaného kreditního obratu při aktivním využívání z 25 000 Kč na 15 000 Kč. Díky tomu je splnění obratové podmínky mnohem „lidovější“ a blíží se podobně nízkým limitům jaké má např. Equa bank (10 000 Kč). Sazebník výrazně dále upravuje Sberbank směrem k jednoduššímu a přehlednějšímu modelu i názvosloví (vyšlá platba se nyní nazývá odchozí apod.). Ohledně základních služeb běžného účtu se jedná o drobné zlevnění pro tuzemský platební styk – odchozí platba pořízená prostřednictvím elektronického bankovnictví nebo automatická opakovaná platba (trvalý příkaz, SIPO) budou stát 5 místo 6 Kč. Součástí varianty START u FÉR konta již nejsou dvě platební karty dle výběru, ale jen jedna elektronická platební karta. Ohledně produktových změn došlo k uvedení nových produktů, kterými se zavedenější značky snaží vzdorovat přechodům klientů k nízkonákladovým produktům. Konkrétně se jedná o UniCredit a GE Money Bank. K dosavadním produktům je zařadíme v příštím reportu a jako předtím po nějakou dobu ponecháme pro srovnání ještě původní účty.

Frekvence užití služeb, volba komunikačního kanálu a rozbor jednotlivých profilů (clusterů) najdete v tabulce metodiky výpočtu zde:

http://www.bankovnipoplatky.com/bankovni-index---metodika-12509.html

Tabulka 1: 15 nejvhodnějších účtů pro jednotlivé profily s měsíčním zpoplatněním pro 2. kvartál 2014

Aktivní klient

Náklady v Kč

Pobočkový klient

Náklady v Kč

GE Money Bank Konto Genius Gold*

0

Equa bank běžný**

0

Equa bank běžný**

7

GE Money Bank Konto Genius Gold*

0

Fio banka Fio běžný

75

Equa bank běžný

99

Equa bank běžný

106

GE Money Bank Konto Genius Active*

188

Raiffeisenbank eKonto Komplet**

138

GE Money Bank Konto Genius Gold**

199

ČSOB Exkulizivní konto*

146

Komerční banka Můj účet s odměnou 100 %

202

GE Money Bank Konto Genius Active*

150

Raiffeisenbank eKonto Premium**

223

Sberbank Fér konto Varianta Start

195

ČSOB EXKLUZIVNÍ KONTO*

224

GE Money Bank Konto Genius Gold**

199

Komerční banka Můj účet s odměnou 50 %

236

Sberbank Fér konto Varianta Plus

206

Česká spořitelna Osobní účet II

243

Raiffeisenbank eKonto Premium**

222

Komerční banka Můj účet

270

Sberbank Fér konto Varianta Extra

225

Fio banka běžný

271

Poštovní spořitelna PS Online účet*

228

Raiffeisenbank eKonto Komplet **

271

ČSOB Aktivní konto

241

Poštovní spořitelna PS Osobní účet Era

297

Česká spořitelna Osobní účet II

282

LBBW Konto 5 za 50

298

 

Průměrný internetový

Náklady v Kč

Pasivní internetový

Náklady v Kč

 

Citibank Citikonto Plus*

0

Citibank Citikonto Plus*

0

 

Citibank Citikonto Plus**

0

Citibank Citikonto Plus**

0

 

Equa bank běžný**

0

Equa bank běžný**

0

 

Fio banka běžný

0

Fio banka běžný

0

 

GE Money Bank Konto Genius Gold*

0

GE Money Bank Konto Genius Gold*

0

 

mBank mKONTO***

0

mBank mKONTO

0

 

UniCreditBank Partners (Aktivní) konto zdarma

0

UniCreditBank Konto Perfektní zdarma

0

 

UniCreditBank Konto Perfektní zdarma

0

UniCreditBank Partners (Aktivní) konto zdarma

0

 

ZUNO účet plus*****

0

ZUNO účet plus*

0

 

ZUNO účet plus*

0

ZUNO účet plus*****

0

 

Air Bank Malý tarif

19

Air Bank Malý tarif

10

 

GE Money Bank Konto Genius Active *

30

ČSOB EXKLUZIVNÍ KONTO*

16

 

ČSOB EXKLUZIVNÍ KONTO*

38

GE Money Bank Konto Genius Active*

16

 

Poštovní spořitelna PS Online účet*

72

Citibank CITI-konto

26

 

Citibank CITI-konto

86

Komerční banka Můj účet s odměnou 100 %

33

 

www.bankovnipoplatky.com

* se splněným zůstatkem

** se splněným obratem

*** se splněním podmínky objemu plateb platebními kartami 

**** v době vydání již inovováno na pouze 50%, či 100% slevu z vedení účtu. V případě splnění 1 a více následujících podmínek získá klient slevu poplatku za balíček (68 Kč): došlá platba na běžný účet v libovolné výši, hypoteční/spotřebitelský úvěr/kreditní karta u KB, užívání spořicího nebo investičního produktu KB/její skupiny, Objem prostředků uložených u KB/její skupiny přes 100 000,-

 

Z výsledků v tabulce je vidět, že je jen velmi málo účtů, které by vyhověly všem. I samotný účet od Equa bank s velmi přívětivou poplatkovou politikou napříč všemi profily může představovat určitou nevýhodu u pobočkově orientovaného klienta – počet poboček. Ten se především s Poštovní spořitelnou nedá rovnat. Zajímavým kompromisem mezi počtem poboček a přívětivou cenovou politikou tak je např. účet od Fio, který je pro 3 profily prakticky nejvýhodnější (u pobočkového klienta je to trochu horší). Podobně je na tom ERA online. Pro klienty, kteří nepoptávají pobočkové služby, je dle očekávání nejvýhodnější mKonto a zde i účet od Equa bank. Hlavní myšlenka, že každý by si měl zvolit produkt podle své frekvence užívání a preference komunikačního kanálu, je jasná.

V úvodu této části byl zmíněn ještě nestandardní cluster extrémní klient. Tato skupina (podíl na celku přibližně 0,03%) klientů vykazuje velmi vysoké frekvence užívání bankovních služeb a je zde na místě podezření, že se jedná o OSVČ, občany podnikající na aukčních portálech, drobní podnikatelé apod. Přes 30 jednorázových příkazů a 30 příchozích plateb měsíčně běžný klient za měsíc nevyužije. Užívání retailových účtů k podnikání je většinou bank zakázáno již ve smlouvě a např. u mBank bylo užívání mKonta k podnikání jedním o oficiálních důvodů zavedení některých poplatků. Vzhledem k tomu, pro tento cluster nebude proveden výpočet nejvhodnějších účtů, protože se řešitelský tým odmítá podílet na porušování smluvních vztahů. Přesto je zajímavé o tomto, do jisté míry, veřejném tajemství přinést hmatatelný důkaz.

 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: jih

Tomio Okamura byl položen dotaz

Fakt si myslíte, že jsou Ukrajinci nacisti?

Proto, že se brání a brání svou zem nebo proč? Vy byste ČR nebránil, kdyby bylo potřeba? A nejsou Ukrajinci spíš hrdinové?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Odložené Vrbětice: „Policie se zachránila.” Obvinění Koudelky

4:44 Odložené Vrbětice: „Policie se zachránila.” Obvinění Koudelky

Zdaleka ne všichni dotčení hráči se smířili s policejním konstatováním o konci vyšetřování výbuchů v…