„Přestože o krizovém stavu v ČD Cargo ví již od svého nástupu, neučinil dosud vůbec nic. Zvyšuje tak jen nejistotu v ČD Cargo a enormně vzrůstají i obavy z rozdělení tohoto státního podniku a plíživé privatizace jeho výdělečné části,“ říká stínový ministr dopravy za ČSSD a hejtman Plzeňského kraje Milan Chovanec. Obdobný scénář totiž pod dohledem pravicových vlád již proběhl v několika státních podnicích. Nasvědčuje tomu i to, že první signály o dramatické situaci v ČD Cargo se objevily již před rokem a členové managementu - ministři ani jejich náměstci na to dosud adekvátně nereagovali a jen přihlíželi, jak se kdysi zisková firma, rychle propadá ve všech ekonomických ukazatelích.
Podle ČSSD je nutné okamžitě připravit Národní plán podpory železniční přepravy, se zvláštním důrazem na podporu nákladní dopravy. Podpora se nesmí týkat jen státního podniku, ale všech provozovatelů dopravy na kolejích. „Sleva poplatku za dopravní cestu je prvním krokem. Je to však jen krátkodobé řešení, které samo o sobě záchranu dominantního dopravce nákladu po kolejích nepřinese. Je nutné připravit urychleně dlouhodobé řešení. Strategii, které stabilizuje situaci nejen v ČD Cargo, ale v železniční dopravě obecně,“ tvrdí Chovanec. Podle něho je například nutné zohlednit nárůst energií, ekologických daní a dalších vstupů, které se výrazně promítají do cenové politiky, a zároveň celkově optimalizovat přepravu po kolejích.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: ČSSD