Vláda ČR na svém zasedání 13. března rozhodla o prodeji 44% podílu ČSA a.s. korejskému leteckému dopravci Korean Air. Bohužel musím konstatovat, že řízení společnosti a strategické rozhodování postupně od působení pana Tvrdíka (2003-2006) až po současné vedení Aeroholdingu, pod které ČSA a. s. spadá, spělo postupně k situaci, kdy bylo nutné rozhodnout, jak dále v podnikání jediného leteckého dopravce v ČR, ve kterém je stát majoritním vlastníkem. Bývalé vedení ČSA se rozhodlo po roce 2003 pod vedením Ing. Jaroslava Tvrdíka, že je nutné urychleně nakoupit nová letadla s velkým doletem a více se angažovat na linkách mimo Evropu. Ihned po nákupu letadel se zdálo, že záměr by mohl přinést rozvoj ČSA a upevnění postavení zajímavého a kvalitního leteckého dopravce ve střední Evropě. Bohužel se záhy ukázalo, že náklady na splácení letadel a náklady na provoz ČSA, včetně neustále rostoucích platů pilotů, jsou smrtícím koktejlem. Do podnikání v letectví významně samozřejmě zasáhla opatření, která bylo nutno přijmout v souvislosti s útokem na Dvojčata v New Yorku. Navíc po roce 2008 silně leteckou dopravu zasáhla celosvětová finanční a hospodářská krize. Vláda ČR, pravděpodobně na návrh managementu Aeroholdingu, tedy nyní s konečnou platností rozhodla o prodeji menšinového podílu ČSA korejskému leteckému dopravci.
Velmi mně ale zaráží nízká, ba dokonce silně podhodnocená cena, na kterou byla ČSA ohodnocena. Vzal odhadce v potaz i hodnotu leteckého personálu (osobně se domnívám, že patří mezi nejkvalitnější v osobním letectví). A jak byla ohodnocena obchodní značka ČSA? Vždyť obchodní značka (ČSA je velmi známou a kvalitní značkou) bývá to nejhodnotnější v zavedené firmě. Současná pravicová vláda pouze ukázala, že bude privatizovat za každou cenu, ať to stojí, co to stojí. Jsem tedy velmi rozpolcen v hodnocení prodeje ČSA. Na jedné straně bylo nutné učinit krok pro záchranu národního leteckého dopravce a získání zajímavých leteckých destinací (na dálkové tratě ale už nemá ČSA letadla), na straně druhé šlo více méně o darování menšinového podílu.
Co říci závěrem. Přeji si, aby tento krok vedl k posílení pozic ČSA a aby vstup partnera nebyl pouze přípravou na úplnou privatizaci a následně likvidaci jediného národního leteckého dopravce s většinovým podílem státu.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: kscm.cz