Liberálně-konzervativní klub: Priority pro období let 2013 – 2014

07.02.2013 9:25

Okruhy: 1. Veřejné finance, hospodářství a ochrana práva a vlastnictví, 2. Regionální rozvoj, 3. Vzdělání, školství, tělovýchova a kultura, 4. Zdravotnictví a sociální oblast, 5. Obrana a zahraniční politika, 6. Zemědělství a venkov, 7. Společnost, informační technologie a mezilidské vztahy

Liberálně-konzervativní klub: Priority pro období let 2013 – 2014
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ilustrační foto.

1) Veřejné finance, hospodářství a ochrana práva a vlastnictví: Poctivý obraz veřejných financí

Ve smyslu rozpočtové obezřetnosti a řádné správy veřejného zájmu, jenž spatřujeme v ochraně dobrého jména ČR, schopnosti dostát všem svým závazkům - tedy i rozpočtovým, rovněž ve snižování naší závislosti na cizích zdrojích, navrhujeme provádět důslednou kontrolu plnění příjmů a předvídavé řízení výdajů. S ohledem na rozpor mezi indikátory použitými pro sestavení rozpočtu roku 2013 a reálnými očekáváními navrhujeme vést jeho pravidelnou revizi formou kontroly plnění příjmů a jejich souladu se schváleným rozpočtem k poslednímu dni každého čtvrtletí roku. Vláda by měla s předstihem uložit ministru financí zpracování dokumentu: "Strategie udržení schváleného rozpočtového schodku" a zamezit tak nepříznivým důsledkům kvapně navrhovaných úspor.

"Zaplať než si objednáš.."

Inspirací, a je jistě vhodné, i když poněkud pikantní, to připomenout, tohoto návrhu je rozpočtová iniciativa přijatá v době úřadování prezidenta Spojených států amerických Billa Clintona. Ve zkratce byla označována jako "Pay before you go!". Rozpočtová disciplína jakéhokoliv státu bývá sužována erozí schválených zásad, zpravidla nejvíce snahou o definici dalších nových výdajů státu. Období předcházející roku volebního klání bylo i v naší zemi opakovaně poznamenáno obdobnou aktivitou poslanců. Z výše uvedeného považujeme za moudré zavést obecné pravidlo - upravené jako nepřekročitelný limit pro všechny změny zákonů přijímané nad rámec rozpočtového výhledu, resp. schválených výdajových limitů.

Ochrana spotřebitelů

S respektem pohlížíme na ochranu svobod při sjednávání smluvního vztahu suverénních partnerů dohody. Zároveň však nemůžeme přehlížet rostoucí objem škod, přímých i následných, které nepříznivě ovlivňují stav práva a vnímání spravedlnosti, neúměrně zvyšují sociální napětí a mají společného jmenovatele. Navrhujeme zřízení dohledu nad nebankovními subjekty poskytujícími spotřebitelské úvěry a krátkodobé finanční výpomoci

Předvídatelnost práva, daňové změny

Požadujeme přijmout zásadu týkající se přijímání změn zákonů v oblasti daní, tzv. "Line of tax death". Změny takových zákonů bude možné projednávat a dokončit jejich schvalování pouze do 30.9. běžného roku předcházejícího 1.1. roku účinnosti navrhovaných změn, přičemž podání k Ústavnímu soudu nebudou mít na tuto lhůtu erozní vliv. Není jistě třeba zdlouhavého opisu důvodů, poznatků a pozorování, které vedou k prosazování této zásady. Ekonomika, plátci daní, ale i stát jakož správce daně trpí zbytečnou újmu nejistotou a změnami daňových zákonů přijímaných a v život uváděných v časovém stresu. Řádný správce musí najít způsob jak takovým škodám bránit.

Zvýšení efektivity správy a výběru daní v ČR

Proexportní orientace naší ekonomiky ovlivňuje korelaci mezi jejími výkony a výběrem daní, zde tedy ponejvíce daně z přidané hodnoty. Geografická poloha naší země pak přímo vybízí k permanentní konfrontaci daňové zátěže spotřebitelů, cen tuzemského trhu s cenami našeho okolí. I přes tuto korekci indikátorů jsou však zjevné dlouhodobé problémy daňové správy ČR ve schopnosti efektivně postihovat daňové úniky. Vláda zadá odborný přezkum efektivity správy a výběru daní v ČR, navazující na odborné práce zpracované v předchozích letech. Navrhujeme revizi dosavadního systému kolkového značení zboží zatíženého spotřební daní, resp. její papírové podoby, ve snaze nahradit tento zastaralý systém konceptem "Kolku, který mluví". Moderní technologie umožňují efektivnější správu této daně, nabízí schopnost správce daně vykonávat rychlou a přesnou kontrolu, včetně kontroly zboží na dálku. Zdůrazňujeme zároveň potřebu dohody o dělbě nákladů změnou vyvolaných mezi státem a povinnými osobami. Cíl spatřujeme ve zvýšení výkonu výběru této daně eliminací černého trhu, rovněž ve stagnaci a snad i snížení nákladů spojených se správou této daně.

I přes opakované odmítnutí registračních pokladen v minulosti navrhujeme zvážit povinné užívání tohoto záznamového zařízení ve vazbě na dolní limit tržeb či druhu podnikání.

Stavební spoření
"Státem podporované spoření na výdaje odpovědných v budoucnosti". Střecha nad hlavou, studium a zvyšování řemeslných dovedností, zajištění se na penzi – tři základní pilíře nového systému státem podporovaného produktu. Stejně jako podporovaný předmět využití (vazba na výplatu státní podpory) je potřeba pečlivě vážit jakýkoliv další zásah do tohoto spořícího systému. Za naprosto nepřijatelný, fakticky i morálně, považujeme úmysl měnit účast státu retroaktivní úpravou. Co sjednáno bylo, platné jest. Dále požadujeme velmi pečlivě přezkoumat důsledky "univerzální licence", zejména na výkon dohledu ČNB a případné nároky na kapacity Fondu pojištění vkladů.

Zvýšení konkurence na trhu mobilních operátorů

Současný trh je nefunkční, ve výsledku tedy ceny produktu poškozují zájmy klienta. Ten sice má vidět a vnímat prvky aranžující účast vícero poskytovatelů služeb, stále však platí zcela nepřiměřenou cenu za produkty tří operátorů zdeformovaného uzavřeného trhu. Požadujeme přezkoumat důvody liknavosti a obcházení principu řádné správy veřejného zájmu a postupu řádného hospodáře. Vláda uloží provedení nápravy a narovnání trhu mobilních operátorů s implicitním důrazem na soulad cen, parametrů trhu a jejich akceptovatelný poměr s indikátory domácí ekonomiky, zejména s ohledem na obdobná srovnání s trhy sousedních zemí.

Ochrana duševního vlastnictví

Vlastnictví je nedotknutelné. A pokusy o drobení všeobecného respektu k právům vlastnickým, jakož i k dílu člověka jako neopakovatelné unikátní odvěké dovednosti. Rozvoj informačních technologií, možnost přenést zhmotnělý důkaz jedinečnosti autorského díla do prostoru virtuální reality, abstrakce umožňující ve zlomcích sekundy znehodnocovat dílo člověka jako základ jeho obživy musí v domyslitelných koncích vést ke zpochybnění společnosti vytvářet a chránit jedinečné zdroje. Informační kriminalita, včetně kriminality proti duševnímu vlastnictví, je zjevným bezpečnostním rizikem. Požadujeme účinnou prevenci a postih informační kriminality. Vláda uloží ministru vnitra a ministru spravedlnosti zpracování analytického dokumentu "Prevence a postih informační kriminality, porušování autorských práv a nelegální distribuce". Cíl spatřujeme v dosažení podmínek pro řádný rozvoj legální distribuce digitálního obsahu.

2) Regionální rozvoj: Zrušení Ministerstva pro místní rozvoj k 30. 4. 2014

Ministerstvo pro místní rozvoj je úřad zbytný. Jeho kompetence je možné bez větších obtíží redukovat, respektive předat na jiné existující úřady a dosáhnout úspory absolutní.

Snížení počtu krajů

Poznatky o efektivitě nakládání se svěřenými prostředky jsou spíše alarmující. Kraje považovaly redistribuci peněz, ať už z národních či nadnárodních zdrojů, za jeden z hlavních důvodů své opodstatněnosti. Veřejnost nemá valného povědomí a ani touhy zabývati se jejich reálnými úkoly, natož sdílet další snahy o mocenskou emancipaci. S ohledem na rozlohu našeho státu, jakož i výkony domácí ekonomiky, navrhujeme zabývat se návrhem na snížení jejich počtu na 8 až 9 krajů.

3) Vzdělání, školství, tělovýchova a kultura

Zefektivnění výdajů v oblasti vzdělávání, vědy, rozvoje řemesel a podpory sportu

Stejně jako celá řada jiných "společenských oborů", trpí i zde výdaje státu velkou nepřehledností a roztříštěností. Jak může být stanovena efektivita státem vynaložených peněz, není-li možné stanovit ucelenou a nezpochybnitelnou množinu celkových výdajů?

V odpovědi se nabízí jediné možné vysvětlení. Přetrvávající překrývání kompetencí a dotačních titulů vyhovuje stávajícím poskytovatelům, přičemž hodnota získaného je jen těžko měřitelná.

Vláda se musí zabývat zavedením dlouhodobé a předvídatelné podpory sportu, zdravého životního stylu a prevence sociálně patologických jevů (zde převod kompetencí z rušeného MMR). Zdroje na rozvoj a podporu sportu nemohou být pro kapitolu rozpočtu MŠMT hledány jako nahodilé, nýbrž musí být zohledněny ve střednědobém rozpočtovém výhledu. Navrhujeme zavést samostatnou rozpočtovou kapitolu pro sport a mládež.

Ověřování kvality ve vzdělávání za rozumnou cenu

Elektronická maturita - pilotní projekt elektronické podoby státní maturity.

4) Zdravotnictví a sociální oblast: Úspora v systému úrazového pojištění

S účinností od 1. 1. 2014 navrhujeme snížení zákonem garantované správní režie administrátorů systému ze stávajících 9 na 5 %. Úspora představuje zhruba 460 mil. nových příjmů státního rozpočtu neb správce převádí rozdíl mezi inkasem od účastníků systému a stanoveným limitem správní režie do rozpočtu státu.

5) Obrana a zahraniční politika: Jmenování ministra obrany

Kvalifikovaný postup ministerstva obrany v kauze Cassa

Kvalifikovaný a obezřetný postup při zajištění obrany vzdušného prostoru ČR

Zrychlení prodeje zbytného majetku, movitého i nemovitého, armády ČR

Ekonomická diplomacie

Požadujeme stanovení priorit zahraniční politiky ČR v oblasti ekonomické diplomacie. ČR musí být schopna účinně reagovat na dynamiku proměny globálních trhů. Naše

orientace na trhy zemí evropské unie nutně vede ke kopírování ekonomického cyklu

včetně určitého předpokladu pro přelévání důsledků negativních jevů plynoucích ze špatných investičních rozhodnutí. Naši výhodu je potřeba vybudovat na vysoké flexibilitě a předvídavosti. Zároveň apelujeme na kvapné vystřízlivění iracionálních očekávání v prostoru geopolitického sentimentu daného historickými vazbami ČR. Je potřeba revidovat zastupitelskou síť ČR v prostoru stagnujících trhů a být ofensivní na trzích rostoucích.

Koncentrace sil a zdrojů při hájení zájmů ČR u "evropských institucí"

6) Zemědělství a venkov: Navrhujeme provést úpravu ustanovení zákona o Katastrálních úřadech

V kontextu nového znění Občanského zákoníku a změny charakteru zápisu v katastru nemovitostí, se kterým počítá změna zákona právě projednávaná Parlamentem ČR, navrhujeme zavést zpoplatněnou informaci vlastníkovi o podáních směřujících ke změnám v katastru. Vlastník uvede "katastru" adresu, resp. způsob vyrozumění, a ve lhůtě stanovené zákonem mu bude vytvořena možnost aktivně a od počátku se bránit pokusům o zpochybňování či napadení jeho vlastnických práv.

7) Společnost, informační technologie a mezilidské vztahy: Volební kodex

Vláda uloží ministru spravedlnosti zpracovat a předložit do konce roku 2013 volební kodex a navazující změny volebního zákona s akceptací doporučení Ústavního soudu.

Zákon o úřednících veřejné správy

Vláda projedná a Parlamentu ČR navrhne zákon o úřednících veřejné správy. Cílem je zvýšení kvality veřejné správy a její profesionalizace.

Informační technologie – eGovernment

Ve většině ukazatelů měřených v oblasti ICT, klíčového sektoru rozvoje a inovací, nedosahuje ČR ani evropského průměru. Zhoršující se postavení naší země potvrzují opakovaně všechny respektované žebříčky mezinárodní konkurenceschopnosti A.T.

Kearney, World Economic Forum). Neuspokojivý stav eGovernmentu, zejména jeho nízká efektivita, jsou podle nás faktorem významně ovlivňujícím hospodářskou stagnaci ČR. Vláda se musí zabývat konceptem Koncentrace informační politiky a zvýšení efektivity vládních investic. Ministerstvo vnitra musí zformulovat hlavní strategické priority pro ICT v ČR a více spolupracovat s odbornou veřejností.

Navrhujeme tyto okruhy: (1) Skutečně funkční eGovernment (ICT jako nástroj efektivního, malého ale silného státu, který skutečně usnadňuje život občanům, pomáhá podnikatelům a firmám v ČR), (2) ICT jako priorita konkurenceschopnosti ČR, (3) Rozvoj ICT technologií, rozšíření vysokorychlostního internetu a informačních služeb v ČR.

Protikuřácký zákon

Úkolem státu není taková míra péče o obecné zdraví života, které v konečném důsledku povede k "neživotu". Člověku není možné vnutit zdraví proti jeho vůli, stejně tak je nemoudré oprostit jej zcela od břemene ceny a důsledků nezdravého způsobu života.

Nepřiměřená represe související s vynucováním si respektu tvrdé regulace, se pak můževelmi snadno stát nástrojem odvety, nekalého konkurenčního boje a vzájemného vyřizování si účtů, tedy založit jinou "nemoc" společnosti. Dokáže si snad čtenář vybavit v kolika záběrech prezidentských kandidátů (beze jmen) se objevil motiv kuřáka majícího vysloveně libý výraz při opracovávání předmětu své závislosti? Nikoliv! A přesto je možné právě toto označit za velmi efektivní podprahový nástroj na propagaci kuřáctví. Navrhujeme zavést pravidlo tolerance mezi nekuřáky a kuřáky vycházející z principu aktivního souhlasu nekuřáka. Kuřák bude ve společnosti nekuřáků veden k vyžádání si souhlasu, stejně tak jako budou situace i místa, kde je kouření vysloveně zakázáno.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Liberálně-demokratický klub

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

To Rakušan nechtěl: Ve věci migrace úder z nečekané strany

13:22 To Rakušan nechtěl: Ve věci migrace úder z nečekané strany

Ministr vnitra Vít Rakušan neříká české veřejnosti pravdu o migračním paktu. Tvrdí to už i koaliční …