Zveřejněné závěry kontrol NKÚ zaměřené na financování modernizace železniční sítě jsou logickým vyústěním chování vlád České republiky k dopravnímu sektoru a zejména ke garanci potřebných investic do dopravní infrastruktury. V oblasti výstavby dopravní infrastruktury panuje již mnoho let zcela nekoncepční stav, který vytváří chaos při výstavbě silniční a železniční infrastruktury. Tato situace je dána neochotou vlády a ministerstva dopravy vytvořit v ČR stabilní prostředí pro výstavbu dopravních staveb zakotvených v kvalitním dokumentu dopravní politiky, včetně rozvoje dopravní infrastruktury podle potřeb hospodářství státu, společnosti, občanů i podnikatelů.
Dokud nebude prioritou vedení českého státu objektivně vyhodnotit potřeby a požadavky na dopravní infrastrukturu pro jednotlivé druhy dopravy, současně tento plán zakotvit do platného zákona, včetně garance průběžného a dlouhodobého financování, nedojde k žádnému zlepšení v čerpání veřejných prostředků na dopravní stavby. Kontrolní orgány budou stále zjišťovat nedostatky v efektivnosti vynakládání veřejných prostředků. Tyto problémy jsou vyvolány každoročními změnami priorit a objemu státního rozpočtu bez ohledu na předchozí výhledy na následující dva roky. Vliv má nedostatek finančních prostředků a restrikce v jednotlivých kapitolách rozpočtu, které vyvolávají stále větší tlak regionů, měst, obcí a politiků na pořadí realizace jednotlivých dopravních staveb.
Musím objektivně přiznat, že velký vliv na výši investic a jejich konečnou podobu má také délka celého procesu realizace dopravních projektů, nezřídka se jedná řádově o desítky let. Přispívá k tomu neřešená problematika získávání pozemků pro výstavbu dopravní infrastruktury ve veřejném zájmu. Délka procesu schvalování projektů je ovlivněna množstvím požadavků zúčastněných subjektů před a při stavebním řízení, které vyvolávají mnoho změn původních projektů, a ty se promítají do zvyšování nákladů na stavby. Současně proti tomu působí snaha státních investorů (SFDI, ŘSD, SŽDC a dalších) snižovat pod tlakem ministerstva dopravy náklady na jednotlivé projekty v době jejich přípravy i realizace. Často vinou této situace dochází s podtržení celkových nákladů, které naopak vyvolává nárůst víceprací a vícenákladů. Zcela úmyslně pomíjím problematiku výběrových řízení na dodavatele či zhotovitele.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: KSČM