Erik Best píše o bitvě, která začíná mezi Babišem a ČSSD. V zákulisí vidí mocného přítele Sobotky

19. 11. 2014 9:51

Americký novinář žijící v Praze a vydavatel internetového média Fleet Sheet Erik Best, který dlouhodobě mapuje a shrnuje politicko-byznysové vazby v zákulisí české politiky, poskytl ParlamentnímListům.cz svůj text, ve kterém pojednává o osobě a působení bývalého šéfa Skansky Dana Ťoka. Toho Andrej Babiš navrhl do funkce ministra dopravy a poté, co ho prezident Zeman včera akceptoval, se jím dle všeho i stane. Bestův článek uveřejňují ParlamentníListy.cz nekrácený a v původním znění.

Erik Best píše o bitvě, která začíná mezi Babišem a ČSSD. V zákulisí vidí mocného přítele Sobotky
Foto: Petr Merta
Popisek: Americký novinář Erik Best

Bylo by zvláštní, kdyby konkurenti firmy Skanska chválili nominaci Dana Ťoka na post ministra dopravy. Značilo by to, že by z jeho jmenování mohli mít nějaký prospěch, což by potvrzovalo podezření těch, kdo mají za to, že dálniční kartel stále funguje.

Přímí konkurenti Skansky ohledně nominace převážně mlčí, ale ne tak jednatel Sdružení pro výstavbu silnic Petr Svoboda. Sdružení spojuje 40 společností, včetně Skansky, Eurovie CS a Metrostavu. Svoboda minulý týden na Českém rozhlase řekl, že Ťok jako generální ředitel Skansky často hovořil o boji proti korupci a prosazoval transparentnost. Pokud v této rétorice bude pokračovat, řekl Svoboda, může se firma, z níž pochází, obávat, že by to mohla nějak odnést. Jeho slova se dají pochopit tak, že Ťok boj proti korupci nebral vážně a že Skanska z nedostatku transparentnosti v rezortu ve skutečnosti profitovala.

Čísla to nepotvrzují. Roční tržby Skansky klesly téměř o polovinu poté, co Ťok nastoupil do funkce a začal otevřeně kritizovat obchodní praktiky svého předchůdce. Za Ťokova vedení byla Skanska diskvalifikována z řady státních tendrů, někdy kvůli takovému neuvěřitelnému prohřešku, jakým byla příliš nízká nabízená cena. Stávala se terčem odplaty ze strany systému, který nestál o reformu.

Ťok má zajisté potenciální střet zájmů, a pokud bude jmenován ministrem, bude si muset dát pozor, aby svému bývalému zaměstnavateli nijak nenadržoval. V tomto ohledu se Skanska opravdu může bát, že to odnese. Ťok by měl jako ministr odpovídat na podezření ze střetu zájmů prosazováním větší transparentnosti v celém odvětví. Co nejvíc dokumentace o tendrech a informací o ceně by se mělo dostat na veřejnost. Mělo by dojít k objasnění dohod umožňujících dodatečné práce, které byly uzavřeny po podepsání kontraktu, a mělo by se upozornit na střety zájmů lidí zainteresovaných v arbitrážním procesu se staviteli silnic.

Minulý týden se debata soustředila na Ťokův střet zájmů, ale převáženě opomenula střety zájmů dalších jedinců zapojených do celého procesu. Například poslanec za ČSSD Jan Birke Ťokovu nominaci kritizoval, ale sám se má stát předsedou parlamentní vyšetřovací komise k dálnici D47. Iniciativa Vraťte nám stát Birkeho spojuje s právníkem Radkem Pokorným, který zastupuje stavitelské firmy ve sporu se státem ohledně dálnice D47.

Časopis Týden o tom minulý týden napsal, ale většině médií Pokorného vliv na odcházejícího ministra dopravy Antonína Prachaře a premiéra Bohuslava Sobotku zůstává tabu. Jen málokdo chce komentovat, jestli Sobotka odmítal sesadit Svatopluka Němečka z funkce ministra zdravotnictví z toho důvodu, že by to Andreji Babišovi usnadnilo výměnu Prachaře. Šlo o nezvyklou situaci, kdy měl ministr (Prachař) více podpory od předsedy jiné strany než od svého vlastního.

Také bychom se měli ptát, jestli státní dálniční zakázky nepředstavují významný zdroj financování hlavních politických stran. Mohlo by to vysvětlovat, proč ODS i ČSSD ostře kritizují Ťokovu nominaci. Poslanec Marek Benda řekl pro Českou televizi, že Ťokovo jmenování je strašně nešťastné a že Babiš tak pokračuje ve svém stylu přivádění manažerů ze soukromého sektoru do vlády. Nesouvisí odpor ODS spíš s její potřebou politických příspěvků ze stavebnictví? Zejména vzhledem k tomu, že prostředky, které dostává od státu, klesly v závislosti na jejím volebním výsledku.

Pro Bendu je cizí myšlenka, aby ministerstva řídili odborníci namísto politiků, ale nijak ho netrápilo, když byl ze soukromého sektoru vytažen Aleš Řebíček, aby se stal expertem ODS na dopravu a později jejím ministrem. ODS, TOP 09 a dalším zřejmě ve skutečnosti vadí to, že Ťok je schopný manažer, který nejspíš chce odvést dobrou práci. To politické strany vnímají jako hrozbu nejenom kvůli vztahu mezi rezortem dopravy a svým financováním, ale také proto, že když si Ťok povede dobře, ANO tím získá na důvěryhodnosti v očích veřejnosti.

Babiš na Ministerstvu dopravy potřebuje pořádný úspěch, aby ukázal veřejnosti, že ví, co dělá. Očividně si myslí, že právě Ťok ho dokáže obstarat. Nechť tedy začne bitva mezi ČSSD a ANO o kontrolu nad ministerstvem!

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: Erik Best

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Pápá. Británie odchází z Evropské unie

5:45 Pápá. Británie odchází z Evropské unie

A je to tu. Zastánci brexitu vítězí, Velká Británie opustí Evropskou unii. Podle konečných výsledků …