V roce 2006 byla uzavřena dohoda mezi Ředitelstvím silnic a dálnic a společností Eurospektrum Group a.s. o výstavbě mimoúrovňové křižovatky na D1 v km 3,7, tzv. EXITu 4, která má umožnit mj. dopravní připojení západní komerční zóny Průhonice. V této "dohodě" se obě strany zavázaly ke společné přípravě EXITu 4 a napojení na tzv. Vesteckou spojku, jejímž investorem má být Středočeský kraj.
Eurospektrum zde v minulosti pořídilo několik hektarů spekulativních pozemků a na vybudování exitu má eminentní zájem. Ten se mimo jiné projevil částečně tím, že vedení společnosti, Vítězslav Bauer a Marie Nováková, spolufinancovalo náklady na projektovou dokumentaci, což nebývá u takovýchto staveb zvykem.
"Pokud by se jim podařilo vybudovat přímé napojení na dálnici, cena pozemků by vzrostla v řádech stovek procent a klidně by se dala prodávat 8 tisíc za metr. Spekulativní investice pana Bauera a paní Novákové potřebuje podle všeho politickou vůli," vysvětluje redakci realitní makléř, který si nepřál být jmenován.
Realizaci samotného EXITu 4 by mělo hradit ŘSD, a to však teprve po přidělení finančních prostředků ze Státního fondu dopravní infrastruktury a následném podpisu smlouvy o sdružení prostředků. „V neposlední řadě je nutné splnit další podmínku, a to je současné zajišťování Vestecké spojky jejím investorem, tj. Středočeským krajem,“ vysvětluje redakci tisková mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.
Nepočítáme s tím
Středočeský kraj však nyní kvůli nedostatku financí od několik let plánovaného propojení dálnic tzv. Vesteckou spojkou, která je vyčíslena na 2,9 miliardy, ustoupil či spíše odložil na neurčito. „Podle našich informací není projekt v takovém stadiu, aby jej bylo možné zařadit do konkrétního termínu realizace, a tudíž je zcela předčasné hovořit o způsobech jeho financování,“ potvrdila redakci tisková mluvčí kraje, který vede hejtman a poslanec ČSSD David Rath, Markéta Vítková,
ŘSD podle zákona nemůže vybudovat tzv. účelový sjezd pro komerční důvody a jeho výstavba navíc není levná záležitost. Eurospektrum by muselo z vlastní kapsy vytáhnout okolo čtvrt miliardy korun.
Obce na dva tábory
Vesteckou spojkou dotčené obce se rozdělily na dva tábory. Starostka Dobřejovic Marie Žiliková je pro její výstavbu. „Vestecká spojka by měla přínos i pro obec Dobřejovice. Lze předpokládat odlehčení dopravy, která v současné době do komerčních zón Čestlice-Průhonice z uvedené oblasti směřuje přes nás. Jsme pro její realizaci,“ uvedla pro ParlamentníListy.cz Žiliková.
Vyjádření starostky je pochopitelné, neboť současné napojení přetěžuje právě Dobřejovice. Řadu výhrad, zaslaných do připomínkového řízení dopadů stavby na životní prostředí EIA, má naopak starostka Šeberova Petra Venturová. „Pro městskou část je zcela zásadní vyřešení a prokázání vlivu stavby na podzemní a povrchové vody v oblasti s dopadem na chráněnou památku Hrnčířských luk se všemi souvislostmi,“ citovala z usnesení MČ Venturová
Odkud fouká vítr
Na podporu výstavby Vestecké spojky vznikla též internetová stránka vesteckaspojka.cz, jejímž administrátorem je Jan Piskáček. Ten přišel na ministerstvo dopravy v roce 2006 spolu s Alešem Řebíčkem jako odborník na vztahy s veřejností. Protikorupční iniciativa Oživení Piskáčka obvinila ze střetu zájmu, neboť ten kromě ministerstva současně pracoval pro Řebíčkovy satelitní firmy, ale i kupříkladu pro Kapsch.
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Pavel Kozdera