ČOI: Nejčastější problém e-shopů jsou klamavé obchodní praktiky

07.04.2015 20:12

Vývoj a úroveň obchodování prostřednictvím sítě internet byly kontrolními pracovníky České obchodní inspekce monitorovány v průběhu celého roku 2014.

ČOI: Nejčastější problém e-shopů jsou klamavé obchodní praktiky
Foto: Česká televize
Popisek: ČOI

Cílem kontrol bylo vyhledat a následně v případě protiprávního jednání postihnout ty internetové prodejce a poskytovatele služeb, kteří poškozují práva a zájmy spotřebitelů. Nedostatky byly zjištěny v 682 z 867 kontrolovaných e-shopů a uložené pokuty dosáhly souhrnné výše 4,8 milionů korun. Vysoký počet podání spotřebitelů, kteří se na ČOI v roce 2014 obrátili, je odrazem skutečnosti, že počet virtuálních obchodů roste souběžně se zájmem spotřebitelů o tuto formu nákupů.

„Spotřebitelům doporučuji, aby si před nákupem v e-shopu ověřovali sídlo a důvěryhodnost prodejce. Část podání adresovaných České obchodní inspekci se totiž týkala internetových obchodů, které jsou provozovány zahraničními subjekty se sídlem mimo státy Evropské unie. Právě nákupy v e-shopech ze třetích zemí představují pro spotřebitele zvýšenou míru rizika jak při dodání zboží, tak i při vymáhání spotřebitelských práv,“ upozorňuje Mojmír Bezecný, ústřední ředitel České obchodní inspekce.

V období od 1. 1. do 31. 12. 2014 bylo předběžným monitorováním a vyhodnocením spotřebitelských podání vytipováno ke kontrole celkem 867 e-shopů, některé z nich i opakovaně. Kontroly byly zaměřeny především na plnění povinností, vyplývajících prodávajícím ze zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele a dalších obecně závazných právních předpisů. 

Kontroly internetových obchodů

 

Inspektorát

počet kontrol

kontroly se zjištěním

zjištěná porušení v %

 
 

Středočeský a Hl. město Praha

168

133

79,2 %

 

Jihočeský a Vysočina

87

70

80,5 %

 

Plzeňský a Karlovarský

80

59

73,8 %

 

Ústecký a Liberecký

109

91

83,5 %

 

Královéhradecký a Pardubický

104

87

83,7 %

 

Jihomoravský a Zlínský

144

107

74,3 %

 

Moravskoslezský a Olomoucký

175

135

77,1 %

 

Celkem

867

682

78,7 %

 

Porušení obecně závazných právních předpisů zjistili inspektoři v 682 případech, což představuje 78,7 % všech kontrol.  Vysoké procento nedostatků, zjištěné v průběhu celoroční kontrolní akce, však nelze považovat za obraz skutečného stavu elektronického obchodování v České republice. Číselné údaje odpovídají zaměření průběžného monitoringu na nabídku a služby prostřednictvím síti internet, neboť inspektoři všech inspektorátů prováděli následné kontroly cíleně v obchodech, u kterých byl předpoklad, že jejich provozovatelé mohou porušovat obecně závazné právní předpisy. Při jejich vytipování sehrály důležitou roli právě informace a podání, poskytované České obchodní inspekci spotřebitelskou veřejností. Těch přijala Česká obchodní inspekce v roce 2014 celkem 4857 a šetřením potvrdila ve 12,3 % z nich nedostatky, na které spotřebitelé upozorňovali, nebo jiné porušení.

Zjištěná porušení a uložené sankce

Porušení zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele:

největší podíl na protiprávním jednání má použití nekalých obchodních praktik; konkrétně užití klamavých obchodních praktik (§§ 4 a 5) bylo při kontrole obchodních podmínek internetových obchodů zjištěno v 570 případech. Většinou se jednalo o neposkytnutí zákonem stanovených informací, nebo o poskytnutí neúplných či jinak zavádějících údajů o prodávajícím, o podmínkách uzavření smlouvy a o uplatnění práv z této smlouvy vyplývajících. Součástí kontrol bylo také 26 kontrol zaměřených na porušování některých práv duševního vlastnictví. Prodej padělků, tj. zboží porušujícího některá práva duševního vlastnictví (§ 5 odst. 2), byla zjištěn v 10 případech

dalším nejčastějším nedostatkem kontrolovaných osob bylo, že neinformovaly spotřebitele řádně o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění (§ 13), což bylo prokázáno v 366 případech

nedodržení formálních náležitostí přijetí a vyřízení reklamace (§ 19) zjistili inspektoři ve 100 případech

povinnost seznámit spotřebitele s cenou nabízeného zboží nebo služeb (§ 12) porušilo celkem 42 prodávajících

další ustanovení zákona o ochraně spotřebitele byla porušena ve velmi malém rozsahu.

V průběhu roku 2014 bylo kontrolovaným subjektům – provozovatelům e-shopů na základě prokázaných porušení obecně závazných právních předpisů pravomocně uloženo 685 pokut v celkové hodnotě 4 785 500 Kč.

Závěr

Výsledky kontrol internetového obchodování za rok 2014 potvrdily, že nakupování v e-shopech se u spotřebitelů těší stále větší oblibě. Poptávka zvyšuje také nabídku, což znamená nárůst počtu e-shopů a s tím související zvýšený poměr nedostatků. Také počet přijatých spotřebitelských podání odpovídal skutečnosti, že souběžně se zájmem spotřebitelů o online nákupy se zvýšil i počet virtuálních obchodníků. Tomuto trendu musí přizpůsobit svou činnost i Česká obchodní inspekce a přijmout opatření, která jí umožní efektivní kontrolu a eliminaci všech forem protiprávního jednání prodávajících, kterým mohou být poškozena práva a oprávněné zájmy spotřebitelů. Část podání se týkala mj. internetových obchodů provozovaných zahraničními subjekty, které nabízejí zboží a poskytují své služby ze zemí mimo území Evropské unie. To představuje pro spotřebitele značné komplikace při vymáhání plnění uzavřené smlouvy nebo při uplatnění nároků z vadného plnění. Kontroly e-shopů byly v roce 2014 výrazně ovlivněny nabytím účinnosti nového občanského zákoníku (zák. č. 89/2012 Sb.).  Důsledkem byl zvýšený počet zjištěných porušení, neboť řada prodávajících nepromítla změny občanského zákoníku do svých obchodních podmínek a dále informovali zákazníky

Rady pro spotřebitele

Před nákupem v e-shopu je (zejména v neznámém obchodě) třeba si ověřit sídlo a důvěryhodnost prodejce, například v obchodním rejstříku, na diskusních fórech nebo pomocí internetových vyhledávačů (www.evropskyspotrebitel.cz/podvod).

Část internetových obchodů, nabízejících zboží nebo služby v českém jazyce, je provozována zahraničními subjekty se sídlem mimo státy Unie. Právě nákupy přes internet ze třetích zemí představují pro spotřebitele zvýšenou míru rizika jak v otázce dodání zboží, tak i při vymáhání spotřebitelských práv. Případné uplatnění reklamace je tak oproti nákupům v e-shopech se sídlem v Česku či jiné zemi Evropské unie značně ztížené.

V případě sporu s podnikateli z jiných zemí Evropské unie, Norska a Islandu se mohou spotřebitelé obrátit bezplatně s žádostí o radu nebo pomoc na Evropské spotřebitelské centrum, které působí při České obchodní inspekci. Více na stránkách ESC www.evropskyspotrebitel.cz.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Radek Rozvoral byl položen dotaz

Neslibujete nesplnitelné?

Opravdu jde ještě změnit migrační pakt, když ho podezřele narychlo EP před volbami odsouhlasil? A jak chcete zrušit green deal? Jsem pro, ale myslím, že je to nereálný slib.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministerstvo spravedlnosti: Partnerství pro otevřené vládnutí na roky 2025 a 2026

20:48 Ministerstvo spravedlnosti: Partnerství pro otevřené vládnutí na roky 2025 a 2026

Ministerstvo spravedlnosti dnem 30. dubna 2024 vyhlašuje veřejné konzultace k přípravě nového Akčníh…