Český statistický úřad: Internetové prodeje dynamicky rostou

23.06.2016 19:15

Maloobchodní tržby se třetím rokem zvyšují. Jen od ledna do dubna stouply o 6,3 %. Spotřebitelé více utrácejí za nepotravinářské zboží. Přesto tržby prodejců potravin vzrostly nejvíc od roku 2003. Nejdynamičtějším odvětvím je internetový prodej a zásilkové služby. Obchodní marže tuzemských maloobchodníků dosáhla v roce 2014 v průměru 22,9 %.

Český statistický úřad: Internetové prodeje dynamicky rostou
Foto: ČSÚ
Popisek: Logo Českého statistického úřadu

Tržby za potraviny vzrostly v období od ledna do dubna meziročně o 5,6 %, nejvíce rostly v únoru a březnu. „Díky přestupnému roku byl únor o jeden den delší, což se projevilo v  meziročním srovnání. Březnový růst byl ovlivněn velikonočními svátky a také Velký pátek byl poprvé státním svátkem. Domácnosti tak hojněji nakupovaly potraviny,“uvádí Marie Boušková, ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ.

Tržby za nepotravinářské zboží rostly rychleji než za potraviny. Za první čtyři měsíce 2016 se zvýšily o 6,4 %, za celý loňský rok dokonce o 7,4 %. Nejrychleji, o 8,4 %, však rostl prodej pohonných hmot, který byl podpořen výrazným poklesem cen benzinu a nafty. Celkově se maloobchodní tržby zvyšují už třetím rokem. Vloni meziročně narostly o 6,3 %.

Nejdynamičtěji se v maloobchodě rozrůstá internetový prodej a zásilkové služby. Tržby v těchto podnicích dosahují vysokých meziročních temp růstu. Vloni se vyšplhaly o 21,5 %, v prvních čtyřech měsících letošního roku o 18,8 %. „Na podniky prodávající zboží prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby připadá asi 5 % celkových maloobchodních tržeb. Převážná část přitom pochází z prodeje počítačového a komunikačního zařízení a potřeb pro domácnost. Naopak nejmenší podíl na tržbách internetových obchodů mají potraviny,“ upřesňuje Iva Ritschelová, předsedkyně ČSÚ.

Průměrná obchodní marže maloobchodníků v České republice v roce 2014 byla 22,9 %. V jednotlivých odvětvích se liší. Nejnižší marži vykazují obchodníci s pohonnými hmotami (6,8 %) a prodejci počítačového a komunikačního zařízení (16,3 %). Nejvyšší obchodní marže byla v maloobchodních prodejnách s oděvy, obuví a koženými výrobky (43,5 %).

„Více než 99,5 % tuzemských maloobchodních podniků vykazuje roční tržby do 100 miliónů korun. Nicméně v 85 podnicích s tržbami nad 1 miliardu se realizovalo 54,5 % všech maloobchodních tržeb,“ upozorňuje Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a informačních činností ČSÚ.

Růst maloobchodních tržeb v České republice byl za první čtvrtletí osmý nejvyšší mezi státy EU. Tržby se u nás ve srovnání s Unií (2,8 %) zvyšovaly téměř dvojnásobným tempem. Jejich dvouciferný růst vykázaly Rumunsko a Lucembursko. Vyšší dynamiku než Česko měly například i Irsko a Polsko. Na Slovensku tržby vzrostly jen o 1,1 %.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Česká pošta: Pošťáci na přepážkách testují inovované stejnokroje

22:03 Česká pošta: Pošťáci na přepážkách testují inovované stejnokroje

Počínaje prvním březnovým pondělím začala Česká pošta na vybraných poštách testovat inovované stejno…