FVZ ČP: Žádáme řešení situace na České poště

02.02.2014 12:05

Otevřený dopis ministrovi vnitra.

FVZ ČP: Žádáme řešení situace na České poště
Foto: Archiv
Popisek: Česká pošta

Vážený pane ministře,

obracím se na Vás z pověření prezidia Federace výkonných zaměstnanců České pošty (FVZ) ve věci pracovních podmínek zaměstnanců České pošty (ČP). Současné vedení České pošty s. p. odmítá jakékoliv podměty k řešení současného stavu.

Stejný dopis jsem již psal vašemu předchůdci Martinu Pecinovi. Váš předchůdce však nikterak ničím nenapomohl k nápravě a omezil se pouze na získání informací z vedení České pošty. Při jednání na veřejném slyšení petičního výboru v Senátu ČR sice doporučil, aby vedení ČP jednalo se zástupci naší organizace. Ze strany vedení ĆP však stále trvá absolutní ignorace naší odborové organizace. Žádám tedy Vás o pomoc a zasazení se o nápravu stavu na České poště.

Jedná se zejména o neproplácení přesčasových hodin poštovních doručovatelů. Zde je zavedená praxe, kdy mnoho zaměstnanců pracuje desítky hodin měsíčně zcela zdarma. Na běžného doručovatele je kladeno mnoho časově náročných pracovních povinností, které ve většině případu nelze stihnout v běžné pracovní době.

Máme poznatky přímo od zaměstnanců, kteří popisují zavedenou praxi takto: v případě, kdy zaměstnanec napíše do pracovního výkazu skutečný počet odpracovaných hodin, je vedoucím pracovníkem počet hodin přepsán a přesčasové hodiny nejsou proplaceny, případně jsou prováděny jiné manipulace s těmito výkazy. Dokonce je na některých pracovištích přímo nařízena povinnost vyplňovat výkazy obyčejnou tužkou, tak aby je bylo snadné přepsat. Máme o tomto písemný doklad.

Dále je většině zaměstnanců vysvětleno, že za přesčasové hodiny dostávají tzv. rozebírky a zástupy. Rozebírky mají sloužit však pouze jako odměna za záskok zaměstnance v jiném rajonu, nikoli jako náhrada za přesčasové hodiny. Rozdíl výše odměny za rozebírku a výše odměny za práci v přesčasových hodinách ročně dosahuje několik tisíc na jednoho zaměstnance. Problematika neproplácení přesčasových hodin se dotýká všech zaměstnanců, přepážkových pracovníků, řidičů, poštovních doručovatelů a dalších.

Domníváme se, že právě Česká pošta jako státní podnik má za povinnost dodržovat řádně pravidla výplat zaměstnanců stanovených zákonem. Působení zaměstnanců na pracovištích v hodinách mimo řádnou pracovní dobu lze snadno prokázat při porovnání zápisu v knize příchodu, záznamem v programech GPS, záznamem v Apost, případně přímým dotazem na pracovištích. Do současné doby byli veškeré stížnosti směřované k vedení ČP nebo k odborové organizaci PKOV vždy záměrně nevyřešeny. Sám jsem tuto problematiku projednával se zástupcem České pošty s panem Fenincem. Dostalo se mi pouze výsměšné odpovědi typu: Doručovatelé jsou pomalí a ti, kteří jsou na pracovištích po pracovní době, tak ti čekají na autobus. Toto tvrzení je zcela nesmyslné. Domníváme se, že spory o přesčasové hodiny lze řešit zavedením elektronické kontroly příchodů a odchodů.

Jako další závažný problém, který si žádá okamžité řešení, vidíme plnění plánu produktů aliančních partnerů (AP). Jedná se zejména o pojistky a bankovní produkty. Zde je hrubým způsobem zneužívána kolektivní smlouva a takzvaná pohyblivá složka mzdy. Na zaměstnance je vytvářen neúměrný nátlak v oblasti plnění těchto produktů. Plnění produktů AP bylo začleněno do základních pracovních povinností. Tímto získal zaměstnavatel nástroj k zastrašování zaměstnanců. S argumentem neplnění pracovních povinností zaměstnanců z důvodu neplnění plánu produktů AP je vyhrožováno zaměstnancům propuštěním nebo snížením pohyblivé části platu.

Nepřiměřeným způsobem je tak ze strany vedení nadměrně preferován plán plnění produktů AP. Pro hodnocení zaměstnance tedy nyní není důležité, zda odvádí dobře a kvalitně poštovní práci, ale je hodnocen především podle prodeje produktů AP. Z obavy ze ztráty zaměstnání jsou tak zaměstnanci donuceni sami na sebe a případně na své rodinné příslušníky uzavírat různé bankovní produkty. Vyhrožování zaměstnancům dochází někdy až tak daleko, že pan ředitel Mrvík dokonce nepřímo vyhrožoval nabroušeným nožem v emailu zaslaném svým podřízeným. Na tento skutek jsme upozornili vedení ČP. Pouze bylo přislíbeno projednání s panem Mrvíkem, k čemuž zřejmě nedošlo.

Tvrzení pana Mravinace z tiskového oddělení ČP, že tyto finanční produkty jsou tak výhodné, že si je zaměstnanci sami rádi zakládají, je velice zavádějící a ve své podstatě dělá tímto výrokem ze zaměstnanců hlupáky.

Postačí porovnat záznam o plnění produktů AP s jmenným seznamem zaměstnanců obvodu, kde byly produkty uzavřeny. Zjistíte tak následně, že téměř 90 % jmen je totožných se jmenným seznamem zaměstnanců daného obvodu. Někteří zaměstnanci uzavřeli na své jméno dokonce i několik produktů. Není tedy výjimkou, kdy zaměstnanec má uzavřené i tři stavební spoření. V obvodu Praha 5 (a nejen zde) bylo v měsíci březnu 2013 „vysvětleno“ zaměstnancům, že je nutné plnit plán, a v průběhu jednoho týdne bylo uzavřeno několik desítek stavebních spoření u Raiffeisenbank, opět jsou jména zaměstnanců a osob s uzavřeným produktem totožná. Dokonce jsou i totožné částky, na které bylo spoření uzavřeno, všichni mají cílovou částku 200 000 Kč s měsíční platbou 200 Kč. Je tedy těžko pochopitelné tvrzení o výhodnosti finančních produktů a dobrovolnosti zaměstnanců k uzavírání těchto produktů. K tomuto máme písemnou dokumentaci, ve které se snadno zjistí shoda jmen klientů s uzavřeným spořením a shoda jmen zaměstnanců v daném obvodu. Tento způsob uzavírání produktů slouží snad pouze k tomu, aby zaměstnanci platili tyto produkty výměnou za to, že nebudou propuštěni. Jsou snad platby zaměstnanců za produkty, které nechtějí a které v nejkratší době sami pracně ruší jakýmsi „výpalným“, daní za to, že mohou pracovat pro Českou poštu?

Tento zoufalý stav se zákonitě projevuje v kvalitě služeb poskytovaných Českou poštou - fronty na přepážkách, vnucování produktů AP klientům ČP. Zaměstnanci nemají čas na skutečnou poštovní práci. Dokonce dochází i k pracovní neschopnosti z důvodu špatného psychického stavu některých zaměstnanců, což lze doložit lékařskou zprávou. Kdo má zájem na likvidaci mnohaletých zaměstnanců a vytvářet jim takové podmínky, za kterých se musí uchylovat do péče psychiatrů?

Vedení ČP argumentuje tím, že pošta je obchodní společnost. Kdo rozhodl o tom, že Česká pošta státní podnik je obchodní společnost?

Naše odborová organizace FVZ iniciovala petici za záchranu České pošty a nastavení přijatelných pracovních podmínek, kterou do současné doby podepsalo více jak 10 000 zaměstnanců a klientů ČP. Celkový výsledek petice předáme v září 2013 Senátu ČR. Fakt, že se nám podařilo získat tak značné množství podpisů, jednoznačně vypovídá o skutečnosti, že je mnoho zaměstnanců a klientů velice nespokojeno se současným stavem.  V případě, že nedojde k řádnému prošetření ze strany orgánů v ČR, budeme pokračovat v protestních akcích a oslovíme mezinárodní organizace v rámci EU, včetně Světové poštovní unie.

Žádáme Vás tímto o vytvoření komise složené ze zástupců odborových organizací působících v rámci ČP. Tato komise by měla přímým šetřením na pracovištích mezi zaměstnanci zajistit dostatek výpovědí   o skutečném stavu v provozu ČP. Dále Vás žádáme o prověření všech smluv týkajících se prodeje produktů AP a systému vyplácení provizí z těchto produktů.

Při jednání se zástupcem ČP o zlepšení pracovních podmínek v oblasti vybavení pracovišť bylo ze strany vedení argumentováno nedostatkem finančních prostředků. Navrhujeme tedy navýšení objemu finančních prostředků určených pro zvýšení bezpečnosti doručovatelů a zajištění dostatečného množství odkládacích schrán pro poštovní doručovatele a vybavení přepážek převedením finančních prostředků určených na sponzorování různých akcí. Domníváme se, že zlepšení pracovních podmínek doručovatelů bude pro kvalitu poskytovaných služeb přínosnější než například investice 26 000 000 Kč do sponzoringu fotbalu. Sponzorovat jakoukoli akci si může dovolit pouze společnost, která má dostatečně vybavené pracoviště. Zajištění pracovních podmínek musí mít vždy přednost před sponzoringem. Výmluva „nemáme na pracovní pomůcky, ale máme na sponzoring“ je výsměchem poctivým zaměstnancům.

Pane ministře, předpokládáme, že Vy sám máte zájem na řádném fungování provozu státního podniku s více jak 30 000 zaměstnanci, a podpoříte zájmy zaměstnanců ČP. Již v minulosti jsme se formou otevřeného dopisu obrátili s prosbou o sjednání nápravy na Vaše předchůdce pana Kubiceho a Pecinu. Bohužel, pan Kubice a pan Pecina se omezili pouze na dotaz směrem k vedení ČP, kde jim bylo pochopitelně sděleno, že je vše v pořádku. Doufáme tedy, že z Vaší strany dojde k výrazně razantnějšímu přístupu k řešení situace na České poště.

Předem Vám děkuji za vstřícný přístup a pomoc při řešení situace na České poště.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Jana Bačíková, MBA byl položen dotaz

Jak dlouho myslíte, že vaše důchodová reforma vydrží?

Dobrý den, zajímalo by mě, k čemu je dobrá důchodová reforma, na které nepanuje mezi vládou a opozicí shoda? Protože co když se nějaká schválí a jiná (další) vláda, ji zase zruší? Myslíte, že to prospěje něčemu pozitivnímu? Proč je takový problém se dohodnout? Vy jste sice opozici k jednání přizvali...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

AOPK: V Jeseníkách sčítali ornitologové sovy a slyšeli i vlky

22:08 AOPK: V Jeseníkách sčítali ornitologové sovy a slyšeli i vlky

V polovině dubna se CHKO Jeseníky sčítaly sovy. Akci pořádala Agentura ochrany přírody a krajiny ČR …