Komparativní analýza hlasitosti obchodních sdělení na programech TV Barrandov, ČT2, NOVA a Prima

04.03.2015 10:58

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání se seznámila s výsledky Komparativní analýzy hlasitosti obchodních sdělení na programech Televize Barrandov, ČT2, NOVA a Prima.

Komparativní analýza hlasitosti obchodních sdělení na programech TV Barrandov, ČT2, NOVA a Prima
Foto: hns
Popisek: Televize s monoskopem

Hlavním cílem analýzy bylo, kromě kontrolního měření hlasitosti náhodně vybraných reklamních spotů, rovněž vyhodnotit, zda monitorovaní provozovatelé záměrně nevkládají reklamu do tichých částí pořadu tak, aby reklama byla oproti ostatnímu vysílání soustavně hlasitější.

V této souvislosti je nezbytné připomenout, že novela zákona nezajišťuje totožnou hladinu hlasitosti obchodních sdělení a okolního vysílání, jak je mnohdy veřejností nesprávně interpretováno. Znění zákona pamatuje pouze na hlasitost reklamy a dalších obchodních sdělení jako takových, nikoli na hlasitost pořadů, které jsou přerušovány. Zejména reklama vložená do tichého místa pořadu pak může v divákovi soustavně vyvolávat dojem přílišné hlasitosti, ačkoli k porušení zákona ve skutečnosti nedochází. Jinými slovy je takové jednání z hlediska litery zákona v pořádku, ačkoli se v praxi jedná o velmi kontraproduktivní jev, neboť příslušná novela zákona, jejímž původním cílem bylo omezit hlasitou reklamu, ztrácí z hlediska uživatelského smysl.

Na základě výstupů aktuálního měření hlasitosti bylo jednoznačně vyhodnoceno, že provozovatel FTV Prima, spol. s r.o. záměrně vkládá reklamu do tichých míst tak, aby byla oproti přerušovaným pořadům hlasitější. Stejné závěry byly přitom zjištěny taktéž v rámci předchozích monitoringů. Během aktuálního měření byl na programu Prima zaznamenán rozdíl mezi hlasitostí pořadu a hlasitostí reklamy činící 4,4 LU. V předchozích měřeních se jednalo dokonce o 9 LU, což představuje skutečně výrazně hlasitější, a tím pádem velmi rušivou, reklamu. V případě ostatních monitorovaných provozovatelů byly naopak zaznamenány rozdíly, které jsou z pohledu diváka prakticky nerozpoznatelné.

Ačkoli bylo opakovaně prokázáno, že provozovatel FTV Prima, spol. s r.o. účelově zařazuje reklamu do tichých/ztišených pasáží pořadů, čímž dochází k tomu, že reklama zůstává oproti ostatnímu vysílání i nadále hlasitá a rušivá, Rada nemá možnost tento účelový „nešvar“ efektivně regulovat. Řešením dané problematiky by byla pouze novela zákona. V této záležitosti bylo již upozorněno Ministerstvo kultury ČR.

Ivan Krejčí
Předseda Rady
pro rozhlasové a televizní vysílání

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Kateřina Konečná byl položen dotaz

Populismus?

Dobrý den, proč s návrhem na snížení platu přicházíte až teď před volbami? A jestli vám přijde vysoký, což nerozporuji, zajímalo by mě, co s tak vysokým platem děláte vy? Dáváte třeba část na dobročinné účely, jako to třeba dělal prezident Zeman? A ještě jedna věc, není plýtvání penězi celý chod EU,...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Český statistický úřad: V březnu byla očištěná míra nezaměstnanosti 3,0 %

22:04 Český statistický úřad: V březnu byla očištěná míra nezaměstnanosti 3,0 %

Podíl zaměstnaných k celé populaci 15–64letých dosáhl v březnu 74,6%. Oproti březnu 2023 se snížil o…