Letní dovolená: služby cestovních kanceláří využije třetina Čechů, poprvé podle nového občanského zákoníku. Na co si dát pozor?

09.07.2014 9:40

Na dovolenou do zahraničí pojede během letošního léta 42 procent Čechů. Víc než třetina z nich využije služeb cestovních kanceláří. Klienti mají nově možnost žádat náhradu za narušení dovolené. Na co si dát ale ještě před odjezdem pozor, aby se z vysněné dovolené nestala noční můra? A jak postupovat v případě, že se problém objeví až na místě? Podrobný popis se vyplatí.

Letní dovolená: služby cestovních kanceláří využije třetina Čechů, poprvé podle nového občanského zákoníku. Na co si dát pozor?
Foto: tripzone.cz
Popisek: Středozemní moře při západu slunce

Od ledna letošního roku nemusí mít smlouvy o zájezdu na rozdíl od cestovní smlouvy písemnou formu. Povinností pořadatele zájezdu ale je vydání dokladu o smlouvě, takzvaného potvrzení o zájezdu. To už písemnou formu mít musí. Mezi náležitosti, které musí potvrzení obsahovat, patří označení smluvních stran, vymezení zájezdu, údaje o ceně a informace o způsobu, jakým může zákazník uplatnit své právo z porušení povinnosti cestovní kanceláře včetně údaje o lhůtě, ve které může toto právo uplatnit. „Smlouva o zájezdu by dále měla obsahovat přesně to, co od zájezdu bude zákazník očekávat. V případě nesplnění požadavků se totiž může dovolat jen toho, co měl ve smlouvě upřesněno. Například, pokud jednou z podmínek ve smlouvě o zájezdu byl výhled na moře a ze zákazníkova pokoje takový výhled není, může se dovolat náhrady či odškodnění na základě smlouvy,“ vysvětlil Jiří Hartmann z advokátní kanceláře Hartmann, Jelínek, Fráňa a partneři.

Něco se dá vyřešit okamžitě

Pokud zájezd nesplňuje podmínky, které zákazník na základě smlouvy očekával, má nárok na nápravu závadného stavu. Zákazník by měl o vzniklé vadě ihned informovat delegáta cestovní kanceláře, jelikož se situace v mnoha případech může vyřešit na místě, například přestěhováním do nového pokoje, který odpovídá smluveným podmínkám. „Nezjedná-li pořadatel nápravu ani v přiměřené lhůtě, kterou mu zákazník určí, může si zákazník zjednat nápravu sám a pořadatel mu následně uhradí vynaložené náklady. V případě, že náhrada zajištěná pořadatelem je spojena s vyššími náklady, hradí náklady pořadatel. Za situace, kdy není možné zajistit adekvátní náhradu, musí pořadatel vrátit zákazníkovi rozdíl v ceně. Pokud vznikne během pobytu jakýkoli problém a zákazník ho bez zbytečného odkladu oznámí, vzniká mu nárok na slevu z ceny ve výši přiměřené rozsahu a trvání vady,“ popsal Jiří Hartmann.

Pořadatel může dovolenou zrušit

Pokud v lokalitě, kam má zákazník odjet na dovolenou, dojde například k zemětřesení nebo záplavám, může pořadatel zájezd v rámci zajištění bezpečnosti svých klientů zrušit. Cestovní kancelář je ale následně povinna zákazníkovi zájezd nahradit v plné výši a kvalitě. „V případě, že cestovní kancelář už zaplacený zájezd odmítla nahradit, je zákazník oprávněn požadovat vrácení peněz v plné výši. Pokud cestovní kancelář finanční prostředky nevrátí, nezbývá zákazníkovi nic jiného než se se svým nárokem obrátit na věcně a místně příslušný soud,“ řekl Jiří Hartmann.

Náhrada za dovolenou ano, za služební cestu ne

Při porušení povinností ze strany pořadatele zájezdu má zákazník právo na náhradu za narušení dovolené. To je možné ale pouze v případě, že účelem zájezdu byla skutečně dovolená spojená s odpočinkem. V případě, že účel zájezdu byl jiný, například služební cesta, nemá zákazník právo na náhradu za narušení dovolené. „V případě, že dojde z jakéhokoli důvodu k narušení dovolené, doporučuji klientům cestovních kanceláří, je-li to možné, pořídit fotodokumentaci. Fotografie totiž pomohou při následném dokazování porušení povinností sjednaných ve smlouvě o zájezdu,“ doporučil Jiří Hartmann.

O advokátní kanceláři HARTMANN, JELÍNEK, FRÁŇA a partneři, www.hjf.cz

Advokátní kancelář Hartmann, Jelínek, Fráňa a partneři poskytuje právní služby již od roku 1990, kdy byla založena. Právní zastoupení nabízí na území České republiky prostřednictvím dvou pracovišť v Praze a Hradci Králové.

Právní služby poskytované advokátní kanceláří jsou poskytovány v celém spektru práva soukromého i veřejného. Advokátní kancelář se specializuje zejména na tyto oblasti právních služeb: právo obchodní a korporační včetně oblasti cenných papírů, insolvenční právo, právo občanské včetně práva rodinného a pracovního, nekalá soutěž, reklamní právo a právo duševního vlastnictví, právo trestní, unijní právo a právní vztahy s mezinárodním prvkem, řešení sporů.

Vstupem České republiky do EU – s rozvojem národní, unijní a mezinárodní legislativy a přirozeným vývojem soukromoprávních a veřejnoprávních vztahů přinášejících potřebu vyšší a specializované právní odbornosti – se jednotliví členové kanceláře zaměřují na některé oblasti právních vztahů, případně vytvářejí odborné specializované týmy s externími spolupracovníky. To umožňuje při poskytování právních služeb co nejkvalifikovanější přístup. Advokátní kancelář Hartmann, Jelínek, Fráňa a partneři je členem mezinárodní organizace ABL (Alliance of Business Lawyers).

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Bc. Vít Rakušan byl položen dotaz

Jak můžete někoho obvinit bez důkazů?

Vaše vláda nálepkuje dost často, vy hlavně a chcete bojovat proti dezinformacím, ale jdete podle vás příkladem? Je podle vás v pořádku, že někoho obviníte a pak nejste schopný u soudu říci, na základě čeho a svá obvinění doložit? A omluvíte se SPD nebo se odvoláte? https://www.parlamentnilisty.cz/p...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Úřad vlády: Vláda odvolala na vlastní žádost z funkce hlavní hygieničku Pavlu Svrčinovou

22:03 Úřad vlády: Vláda odvolala na vlastní žádost z funkce hlavní hygieničku Pavlu Svrčinovou

Vláda na vlastní žádost odvolala z funkce hlavní hygieničku Pavlu Svrčinovou. Do jmenování nového hl…