Vojenský historický ústav dokončil renovaci legendárního bitevního letounu Suchoj

14.10.2017 17:38

Vojenský historický ústav (VHÚ) dokončil generální opravu bitevního letounu Suchoj Su-25, který v minulosti užívalo české a československé vojenské letectvo. Sovětský dvoumotorový bitevník bude nově vystaven v expozici kbelského leteckého muzea v Praze v nedávno opravených hangárech Staré Aerovky. Celkovou renovaci letounu provedla společnost Česká aviatická.

Vojenský historický ústav dokončil renovaci legendárního bitevního letounu Suchoj
Foto: VHÚ
Popisek: Vojenský historický ústav, logo

Slavnostního představení renovovaného letounu Su-25 K se v jednom z hangárů kbelského leteckého areálu zúčastnili významní hosté - náměstci ministra obrany Tomáš Kuchta a Pavel Beran, ředitel VHÚ plukovník Aleš Knížek a také zástupci společnosti Česká aviatická, která letoun zrekonstruovala. Akce se zúčastnili rovněž František Tabačko a Martin Hejra, piloti, kteří se strojem Su-25 ve své kariéře létali.

„Když je Ministerstvo obrany přizváno na akci Vojenského historického ústavu, jde většinou o pozemní techniku. Tentokrát je to jinak. Já jsem rád, že tady máme bitevník, který sloužil české armádě, poté stál dlouho na dešti a chátral. Nedávno se dočkal rekonstrukce a teď i důstojného umístění pod střechou, aby mohl být svědkem dob minulých pro budoucí generace,“ sdělil novinářům při představení letounu náměstek ministra obrany Tomáš Kuchta, který ocenil i to, že si příležitost nenechali ujít ani piloti. Poděkoval také Vojenskému historickému ústavu i společnosti Česká aviatická, která letoun zrekonstruovala.

Renovace se dočkají i další letouny

Podle ředitele Vojenského historického ústavu plukovníka Aleše Knížka je to první krok, k tomu aby postupně došlo na opravy i dalších letounů, které má VHÚ ve sbírkách. „Na renovaci Suchoje byla použita nová technologie, díky které byl zbaven původního nátěru. Byla to technika tryskání suchého ledu. A pokud si všimnete nápisů, všechny jsou udělány pomocí šablony,“ konstatoval plukovník Aleš Knížek.

Vývoj tohoto typu Suchoje začal na základě požadavku sovětské armády již v roce 1969 soutěží na bitevní letoun pro přímou podporu pozemních vojsk. Ten měl být odolný vůči protiletadlové palbě protivníka a důraz byl kladen i na jednoduchou a nenáročnou obsluhu. Konstrukční kancelář Suchoj přišla s projektem T 8 a nový stroj poprvé vzlétl 22. ledna 1975.

Legendární bojový letoun, který se proslavil zejména během konfliktu v Afghánistánu, je přímým protějškem neméně legendárního amerického bitevního letounu A 10 Thunderbolt. Dnes je poněkud zapomenuté jeho působení v řadách československého a českého vojenského letectva, kde od poloviny osmdesátých let tvořil jedinou specializovanou platformu pro údery na pozemní cíle, zejména na likvidaci obrněné techniky a zodolněných cílů. V roce 2000 byl tento typ vyřazen z výzbroje a odprodán do zahraničí a na území České republiky zůstaly pouze tři kusy tohoto letouny pro muzejní účely.

Historie:

Exportní verze Su-25 K se začala vyrábět v roce 1984 s konstrukčními změnami na základě zkušeností z provozu a bojového nasazení v Afghánistánu.

Prvním zahraničním uživatelem se stala ČSSR s 36 dodanými letouny od roku 1984. V rámci československého letectva působily letouny nejdříve u 30. bitevního leteckého pluku v Pardubicích a od roku 1994 i u 32. základny taktického letectva v Náměšti nad Oslavou. Část letounů byla po rozpadu Československa předána slovenskému letectvu. Z výzbroje AČR byly vyřazeny v roce 2000.

Letoun trupového čísla 9098, byl zalétán v květnu 1987. Do ČSSR přeletěl 27. června a od září byl přidělen k 30. bitevnímu leteckému pluku v Pardubicích. V prosinci 1994 přeletěl na 32. základnu taktického letectva v Náměšti nad Oslavou a byl zařazen do stavu 322. taktické letky. Z Náměšti nad Oslavou byl v roce 2000 přemístěn do Přerova a počátkem roku 2004 předán do sbírky VHÚ. Jeho poslední přesun na kbelské letiště však již proběhl po zemi. Od té doby byl vystaven ve vnější expozici Leteckého muzea VHÚ.

Technická data:

Motor: 2 x turboreaktivní motor R-95 Š o maximálním tahu 41 kN

Výzbroj: dvouhlavňový kanón GŠ-2-30, ráže 30 mm, podvěšená výzbroj do hmotnosti 4 360 kg, nesená deseti podkřídelními závěsníky, sestávající se z klasických pum, speciálních zbraňových kontejnerů a řízených i neřízených raket

Rozpětí: 14,36 m

Délka: 15,53 m

Výška: 4,8 m

Prázdná hmotnost: 9 185 kg

Max. vzletová hmotnost: 17 350 kg

Maximální rychlost u země: 1 000 km/h

Dolet: 500 km

Dostup: 7 000 m

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

migrační pakt

Paní poslankyně mám tento dotaz. Je vůbec možné, aby ministr vnitra Rakušan schválil migrační pakt v Bruselu, aniž by to předtím projednala poslanecká sněmovna. Vy poslanci, které jsme si my občané zvolili, aby vedli a spravovali tuto zem, ku prospěchu nás občanů, kteří si vás platíme, přece nejde o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Památník Lidice: Prohlášení k uspořádání veřejné sbírky na restaurování Památníku dětských obětí války

19:15 Památník Lidice: Prohlášení k uspořádání veřejné sbírky na restaurování Památníku dětských obětí války

Protože se k našemu rozhodnutí uspořádat veřejnou sbírku na restaurování Památníku dětských obětí vá…