Ing. Milan Urban

  • SOCDEM
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,16. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

31.05.2013 9:41:44

Vítězství, prohra a potenciál

Vítězství, prohra a potenciál

Vítězství– V nezávislém testu prestižního německého časopisu Auto Bild porazila v kategorii kombíků střední třídy nová Škoda Octavia 1.8. TSI Mercedes C200. Sice jenom o bod, ale porazila.

Ano, opravdu je to ta automobilka, o které před třiceti lety kolovaly ve Velké Británii jízlivé vtipy a která (v kombinaci s mizernou servisní sítí) vychovala z mojí generace automechaniky amatéry. Ta automobilka, která sháněla v 90 letech jako chudá nevěsta nějakou bohatou západní firmu, aby posléze několik let tak trochu nesměle pokukovala po západních trzích. Ta automobilka, která nyní dokáže s přehledem konkurovat slovutné a legendární značce Mercedes.

A že to není samozřejmé, dokazuje v Auto Bildu jen o pár stránek dál Dacia, jejíž Duster naopak propadá jako sice levné a variabilní, ale velmi nespolehlivé auto.

A jak to shrnuli němečtí novináři? Doslova cituji: „Vítězný věnec pro Škodu a porážka pro Mercedes? Nedivme se, Češi postavili za férovou cenu velmi praktické a prostorné kombi pro každý den, které navíc díky lehké konstrukci parádně jezdí.“ Abych nezapomněl – ten Mercedes je o více než 300 tisíc korun dražší...

Prohra - pracovní skupina Mezinárodního měnového fondu načrtla černý scénář vývoje české ekonomiky. Pokračováním současné recese totiž nemusí být automaticky oživení, ale třeba pád do ještě větších potíží. Tak jako ve Slovinsku, Portugalsku nebo v Maďarsku.

„S ohledem na silně neuspokojivé výkony exportu v poslední době může být ekonomika zatažena hlouběji do recese. Pokud bude slabý růst pokračovat, poroste riziko, že se sám změní v dlouhodobý propad způsobený nižšími investicemi,“ cituje deník Insider ze zprávy renomované mezinárodní instituce.

Příčiny dalšího prohloubení recese jsou zřejmé. Tou hlavní je pokles exportu, který až dosud sanoval situaci na domácím trhu. Také reálně hrozí propad zahraničních investic, který by mohl být důsledkem stále rostoucích problémů v eurozóně.

Mezinárodní měnový fond pak naší zemi vytýká, že nedisponuje žádným vlastním modelem růstu a růstové impulsy očekává od 'Západu'.

Tedy podtrženo, sečteno – rozumíte tomu?

Jak je možné, že na jednu stranu dovedeme vyrobit auto stejně kvalitní jako Mercedes, které je o 300 tisíc levnější, a na druhou stranu nám hrozí další prohloubení recese? Proč je tomu tak?

V Boleslavi začalo všechno fungovat už v devadesátých letech. Privatizace zde klapla na výbornou – skoro jako v jediné (!) zdejší velké firmě. Nikdo nic netuneloval, a v čele podniku stáli od začátku profesionálové a špičkoví čeští a němečtí manažeři. Firma navíc nikdy neztratila svoje spojení s regionem.

Německý investor tehdy vsadil na český potenciál a udělal dobře – nikdo sice „zázračně a přes noc“ nezbohatl, ale ze zadlužené a technicky zaostalé automobilky vznikla světová špička. Mladá Boleslav je dnes bohaté město.

Naopak v případě naší ekonomiky jako celku se potenciálem dost často plýtvá. Nejprve rozdala Klausova vláda průmysl (který samozřejmě měl své objektivní potíže) za hubičku různým Koženým. A teď, o 20 let později, se seškrtala Nečasova a Kalouskova vláda výdaje tak nesmyslně, že obětovala hospodářský růst, který nyní zažívají třeba na Slovensku nebo v Polsku.

Od roku 2006 se jen mluví o lepším podnikatelském prostředí, reformě škol, či aktivní politice zaměstnanosti a příslovečný skutek utek. Není pak divu, že spoustu vynikajících českých mozků roznáší v Anglii pivo, jak si tuhle povzdechl bloger Jiří Krám, namísto toho, aby celou republiku postupně měnily v jednu velkou Mladou Boleslav.

Jak z toho ven? Stejně jako před 13 lety, kdy se česká ekonomika vzpamatovávala z propadu po Klausových vládách. Investicemi. Tak jak se například za mého působení na ministerstvu průmyslu podařilo přilákat jinou automobilku, Hyundai, která přinesla práci a rozkvět do severomoravských Nošovic.

Mimochodem - pro vyznavače „pravicového“ a „levicového“ přístupu k ekonomice - udělali jsme tehdy de-facto to samé, co o čtvrt století dříve v Británii baronka Thatcherová.  Na zelené louce vznikla díky ní automobilka Nissan v Sunderlandu. Továrna, která je dodnes považovaná nejen za nejdůležitější barončin investiční počin, ale i za příklad, jak zachránit tisíce pracovních míst zanikajících spolu s koncem výroby lodí.

Recept je tedy znám, vyzkoušen a funguje. Jediný rozdíl teď bude, že pokud nám dají voliči důvěru, tentokrát se budeme moci více zaměřit na podporu investic do moderních technologii. A jak doufám, první se přihlásí české firmy. Aby i ony mohly porážet pomyslný Mercedes.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama