Ing. Karel Šidlo

  • KSČM
  • Plzeňský kraj
  • Vyšetřovací komise pro vyšetření závažných pochybení, která se stala při přípravě a realizaci stavby dálnice D47
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 2,25. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

Dotaz

02.07.2014 13:38:18 - Lukas Knobloch

doprava

pokud se nepletu zabýváte se jako člen hospodářského výboru dopravou. Zajímal by mě tak váš názor a odpovědi na následující dotazy, které jsem samozřejmě poslal i ministrovi.
1, Řeší se i rychlost na silnicích 1.třídy? A jste vy pro její zvýšení?
2, Já osobně bych uvítal lepší značení, a to včetně těch směrodatných. V cizině se dá podle mě orientovat líp, než v Česku.
3, Proč musím v souvislosti s autem platit tak vysoké poplatky třeba jen za přihlášení auta?
4, Dálniční známka je téma samo o sobě? Proč jsou u nás tak drahé a co proč není volba projet dálnicí po zaplacení jednorázového poplatku (mýtné), tedy bez známky?
Děkuji za případné odpovědi. Knobloch

Odpověď

07.07.2014 12:46:51 - Ing. Karel Šidlo
1. Řeší se i rychlost na silnicích 1.třídy? A jste vy pro její zvýšení? 

Nejsem pro plošné zvyšování rychlosti na silnicích první třídy. Problém rychlosti vnímám jako značné bezpečnostní riziko. Nejen z důvodu stálého překračování stávajích rychlostních limitů, ale vzhledem také k velmi vysokému průměrnému stáří vozidel a tím jejich technickým možnostem a stavu. Dalším důležitým faktorem je způsob výuky při získávání oprávnění k řízení motorových vozidel. Česká příprava rezignovala na školení z pasivního způsobu jízdy, který respektuje hlavně ostatní účastníky silničního provozu a jejich chování. Pokud má dojít ke zvyšování rychlostních limitů, tak pouze dle technického a stavebního stavu jednotlivých komunikací. Nejlépe změnou kategorie konkrétní komunikace.

2. Já osobně bych uvítal lepší značení, a to včetně těch směrodatných. V cizině se dá podle mě orientovat líp, než v Česku.

Souhlasím s Vaším názorem, také bych uvítal lepší směrové značení komunikací, zejména na silnicích II. a  III. tříd.

3. Proč musím v souvislosti s autem platit tak vysoké poplatky třeba jen za přihlášení auta?

Z mého hlediska nedokáži posoudit zda jsou správní poplatky za jednotlivé úkony související s evidencí motorového vozidla příliš vysoké. Vše se v jednotlivých zákonech řídí návrhy ministerstev, které navrhují ohodnocení jednotlivých správních úkonů dle platného zákona.

4. Dálniční známka je téma samo o sobě? Proč jsou u nás tak drahé a co proč není volba projet dálnicí po zaplacení jednorázového poplatku (mýtné), tedy bez známky?

Dálniční známka byla v České republice historicky zvolena, jako způsob časového zpoplatnění vybraných komunikací vlastněných a provozovaných státem. Posouzení drahoty dálniční známky při časovém zpoplatnění je závislé na četnosti využívání těchto úseků komunikací. Výkonové zpoplatnění pro jednotlivé úseky dálnic a rychlostních silnic je mnohem spravedlivější, protože odpovídá skutečnému používání těchto komunikací. Z důvodu nárůstu a vlivu nákladní dopravy na silniční infrastruru bylo zavedeno výkonové zpoplatnění pro nákladní vozidla od 3,5 tuny. Pro tento způsob byl zvolen systém mýtných bran a osazení vozidel OBU jednotkami. Což byla značně rozsáhlá a nákladná investiční akce pro stát i provozovatele vozidel, která prostřednictvím tarifů má také regulativní funkci pro provoz.

Předpokládám, že se ptáte na možnost přímé platby na mýtných vjezdech a výjezdech zpoplatněných úseků obvyklé v zahraničí. Tento způsob je v realizován tam, kde provozovatelem nebo případným vlastníkem komunikace není stát a nejedná se o plošné zpoplatnění. Pokud bychom chtěli zajistit zpoplanění úseků podobným způsobem u nás přichází v úvahu pouze výkonnové zpoplatnění, které má dvě odzkoušená technická řešení. Přesto, že se jedná o relativně spravedlivý způsob zpoplatnění pro všechna motorová vozidla je z hlediska nákladů velmi náročný pro zajištění potřebného technického vybavení komunikací, jednotlivých motorových vozidel a provozování celého systému. V České republice při rozhodování o této změně narážíme také na problém se stářím vozidlového parku, který v případě osobních vozidel nemá potřebné technologické vybavení od výrobce.

Ing. Karel Šidlo

poslanec PS PČR

7.7.2014