Ing. Kristýna Zelienková

ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -0,06. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

16.09.2016 22:35:00

Politika ministerstva financí není v souladu s předvolebními závazky ANO

Politika ministerstva financí není v souladu s předvolebními závazky ANO

Projev na 49. schůzi sněmovny 16. září k Návrhu na změny ve složení orgánů Poslanecké sněmovny:

Vážené dámy, vážení pánové, vzhledem k tomu, že se bude jednat o mém odvolání z rozpočtového výboru, dovolila jsem si přihlásit se do rozpravy, do debaty, abych sdělila svoje stanovisko.

Při mém odchodu z ANO jsem jednoznačně prohlásila, že budu dál podporovat vládu ve smysluplných návrzích a krocích. A za tím si také stojím. ANO ve svém volebním programu deklarovalo, že bude podporovat podnikatele, bude řídit stát podle zásad řádného hospodáře. Pokud však svými návrhy jde proti tomuto směru, je třeba z mého pohledu na to upozorňovat.

Ráda bych uvedla pár příkladů, jako například elektronickou evidenci tržeb. Když se podívám na program hnutí ANO, o elektronické výměně dat se hovoří pouze v jednom bodě, a to konkrétně: "Daňovým únikům chceme zamezit především prosazením elektronické výměny dat a účetních záznamů ve všech institucích veřejné správy po vzoru Dánska a jejich soustředěním v centrálním úložišti, které bude spravované Ministerstvem financí. Výrazně se tak zjednoduší a zefektivní daňové kontroly a sníží se administrativní zátěž." K tomuto kroku vůbec nedošlo, ale pan předseda Babiš přišel s nápadem elektronické evidence tržeb. Z toho, co jsem teď uvedla, vyplývá, že elektronická evidence tržeb v programu ANO, tak jak je připravena a prosazena zákonem, není uvedena. Přitom EET se dotýká z velké části malých a středních podnikatelů, které chtělo ANO původně podporovat. Nejsem přesvědčena, že daňové výnosy se díky tomu opatření razantně zvýší o avizovaných 18 miliard korun. A pokud se zvýší, bude to spíše vlivem růstu HDP. Naopak vzrostou administrativa a výdaje na obou stranách, to je ve finanční správě, tedy ve veřejné sféře, a stejně tak i v podnikatelské sféře. Dopad EET bude nejvíce pociťován u malých a středních firem, neboť podíl dodatečných výdajů na jejich celkových příjmech bude vyšší než u kapitálově silných společností podnikajících v obdobném oboru. Ve výsledku to znamená, že půjde o oslabení malých a středních firem, z čehož můžou velké firmy profitovat.

Stejně tak bych uvedla jako další příklad kontrolní hlášení DPH. Kontrolní hlášení s evidencí dokladů, na základě nichž si plátci DPH nárokují odpočty, případně odvádějí DPH na výstupu ze svých plnění, je správným krokem k zamezení daňových úniků. Ale značným problémem je, že právnické osoby, které jsou plátci DPH se čtvrtletním zdaňovacím obdobím, jsou povinny podávat kontrolní hlášení měsíčně. Tím se zcela eliminuje výhoda čtvrtletního zdaňovacího období. Navíc má toto opatření dopad na růst administrativy v těchto menších firmách, kde je mnohdy jediný jednatel. Fyzické osoby přitom podávají kontrolní hlášení shodně se svým zdaňovacím obdobím. Proč existuje takový rozdíl mezi fyzickými a právnickými osobami? Přitom podíl mezery DPH se podle nejnovějších informací z Eurostatu z roku 2014 v České republice přiblížil úrovni Evropské unie. A tehdy se ještě kontrolní hlášení nepodávalo. 

To znamená, že i bez kontrolního hlášení se snižovala mezera DPH.

Dál bych uvedla čerpání dotací. Za programové období 2007 až 2013 mohla Česká republika čerpat z evropských strukturálních fondů do roku 2015 676 mld. korun. Z této částky bylo jen 578 mld. korun požadováno po Evropské komisi k proplacení. To je o 98 mld. korun méně než bylo České republice přislíbeno. A to ještě nevíme, kolik finančních prostředků bude z požadovaných 578 mld. korun skutečně Evropskou komisí proplaceno. To se dozvíme v průběhu několika dalších let. Takže není pravda, že Česká republika nevyčerpala jen 26 mld. korun, jak tvrdí např. Ministerstvo pro místní rozvoj. Tato informace je ve světle výše uvedených čísel zcela zavádějící. Je pravdou, že odpovědnost nenese jen stávající ministryně MMR a vina je i na předchozích vládách. Je ale zcela nepřijatelné, aby dnes MMR tvrdilo, že peníze, o které v Evropské komisi žádáme, nám budou taky proplaceny. (V sále je neklid.) Toto jsou jenom některé příklady, zcela jasně z nich vyplývá, že politika Ministerstva financí není jednak v souladu s předvolebními závazky ANO, ale také, že narušuje ekonomickou politiku vlády.

To, že jsem na tyto problémy v minulosti upozorňovala a budu na ně upozorňovat i nadále, je hlavním důvodem, proč mě chce nyní pan Babiš z rozpočtového výboru odvolat.

Vážení kolegové, vážené kolegyně, žádám vás proto, abyste žádost o mé odvolání zamítli a umožnili mi nadále věnovat se mé legislativní a kontrolní práci v rozpočtovém výboru. Ujišťuji vás, že budu ke všem vládním návrhům zákonů přistupovat zodpovědně. A pokud povedou k účelnému a spravedlivému nakládání s veřejnými prostředky, budu je vždy podporovat. Děkuji za pozornost. (Potlesk některých poslanců.)

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama