Mgr. et Mgr. Jakub Michálek

Pusťte nás na ně, porveme se za vás!
  • Piráti
  • Hlavní město Praha
  • poslanec
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,19. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

18.02.2021 16:21:00

Nejde o žádný konec demokracie, jde o použití běžných metod zákonů

Nejde o žádný konec demokracie, jde o použití běžných metod zákonů

Projev na 86. schůzi Poslanecké sněmovny 18. února, návrh zákona o mimořádných opatřeních při epidemii onemocnění COVID-19.

Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, dohoda na pandemickém zákonu je velký posun směrem k tomu, abychom se dostali od nekonečného prodlužování nouzového stavu směrem k normálnějšímu životu. To se podařilo jenom díky tomu, že po čtyřech měsících prodlužování nouzového stavu se ve Sněmovně našla většina, která už ho prodlužovat nechtěla a chtěla změnu řízení pandemie v rámci České republiky.

Návrh zákona Piráti a STAN odeslali ministerstvu 20. ledna a ve vyjednávání se nám podařilo dosáhnout velkého posunu. Je sice pravda, že ten zákon měl být přijat již v březnu minulého roku, následně v červnu, potom v září a nepodařilo se nám ho přijmout doteď, v tomto samozřejmě lze vnímat určitou kritiku vlády, na druhou stranu pořád je lepší to udělat teď, když nám hrozí další prodlužování nouzového stavu a jiný režim, který by byl adekvátní pro zvládnutí té situace, nemáme. Čili nejde o žádný konec demokracie, jde o použití metod zákonů, které jsou běžné i v ostatních západních státech a parametricky odpovídají té úpravě, kterou jsme dohodli.

V rámci toho návrhu koalice Pirátů a STAN prosadila jednak, že ten zákon i ve spolupráci s dalšími kolegy, zejména z koalice Spolu bude vůbec projednáván a přijat, protože to rozhodně nebyla samozřejmost. Uvědomme si, že ten zákon tady ležel velmi dlouho od doby, kdy ho předložilo minulý rok Ministerstvo zdravotnictví v naprosto nevyhovující podobě.

Nicméně ten zákon je skutečně potřeba, protože jinak by došlo k masivnímu rozvolnění, k zbytečným úmrtím a poškození zdraví.

Za druhé, vláda vyhověla našemu návrhu na umožnění povinného testování ve firmách, které je vitálně důležité pro omezení šíření viru.

Za třetí, poškození, zejména živnostníci, budou mít nárok na náhradu skutečné škody, která sice nezahrnuje ušlý zisk, což vláda kategoricky odmítla, ale současně se jí nerozumí ani škoda na věci. Podle judikatury Ústavního soudu může skutečná škoda zahrnovat i vzniklé náklady. Ty se nebudou hradit pouze v případě nákladů na pořízení dezinfekce.

Za čtvrté, podařilo se nám prosadit proporčnost horní hranice pokut za jednorázové porušení povinnosti nosit roušku mimo zdravotnická zařízení na 30 tisíc korun z původních 100 tisíc korun, aby to odpovídalo pokutě 30 tisíc korun za přestupek ublížení na zdraví.

Za páté, ministr zdravotnictví se skutečně nestane diktátorem, jeho opatření budou podléhat souhlasu vlády. Vláda bude povinně všechna opatření každé dva týdny přezkoumávat, předkládat zprávu o opatřeních Poslanecké sněmovně. Sněmovna bude mít pojistku, že bude moci vypnout pandemickou pohotovost, pokud vláda zneužije svá oprávnění, nebo pokud se nám podaří pandemii zvládnout.

Zákon je časově omezený do konce února 2022. Poslanci a senátoři budou dostávat informace o pandemii ve zkrácené lhůtě.

Za šesté, každé opatření bude přezkoumatelné soudem. Prosadili jsme tam rychlejší přezkum, takže Nejvyšší správní soud bude posuzovat opatření, která vydalo Ministerstvo zdravotnictví. Bude tam přednostní projednání, bude skutečná rychlejší spravedlnost. Vláda bude mít výslovně uloženou povinnost odůvodňovat opatření včetně epidemiologického modelu a zásahu do práv občanů.

Za sedmé, do zákona jsme dostali i některá další zlepšení, která se můžou v porovnání s tím základním směrem zdát jako vedlejší, ale myslím si, že tento stát by neměl zapomínat na nikoho, kdo je ve svízelné situaci a může trpět nedostatečnou právní úpravou.

Dostali jsme tam tak ustanovení, že nebude docházet ke zpřísňování trestu v uvozovkách "za ukradený rohlík" během nouzového stavu, pouze pokud tam bude souvislost s pandemií a jejím zvládáním v České republice, aby se nám zbytečně neplnily už tak přeplněné věznice kvůli dlouhým trestům.

Bude taky zrušen zákaz zahalování na shromažďováních, tzn. dneska když legálně lidé demonstrují bez roušek a shromažďují se a je tam riziko šíření pandemie, tak je to zcela legální, protože toto ustanovení z nepochopitelných důvodů je ve shromažďovacím zákoně. Nyní bude povinnost se v uvozovkách "odhalit" pouze na výzvu příslušného orgánu policie nebo samosprávy.

Velmi krátce to shrnu. Ještě je tam jedno ustanovení - umožnění přístupu ke studijním materiálům. A sama vláda tam má řadu důležitých změn, pro které stojí za to tento zákon schválit. Samozřejmě to nevyřeší všechny problémy, je to pouze právní rámec pro vládu, aby situaci lépe zvládla a neměli jsme zde pořád nouzový stav. Pandemická pohotovost je výrazně mírnější než nouzový stav, protože během ní nelze omezovat volný pohyb - např. večerka - a nelze nařizovat nucené práce a dělat další výrazné zásahy do práv občanů. Děkuji za pozornost.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama