prof. RNDr. Ivan Ohlídal, DrSc.

ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,25. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

27.07.2011 17:35:00

Změna modelu státní maturity je nezbytná

Změna modelu státní maturity je nezbytná

Důkladná analýza průběhu a výsledků nové (státní) maturity, která měla premiéru na jaře tohoto roku nebyla dosud zveřejněna. Myslím si však, že i bez této analýzy je zřejmé, že její model bude nutné v budoucnosti změnit.

Již předběžná hodnocení nové maturity na jednotlivých typech středních škol ukázala, že nestačí jen částečně změnit její organizaci záměnou pořadí písemných testů a ústní zkoušky, jak to chce provést ministerstvo, ale že se musí podstatně změnit i její struktura. Ta současná, v podobě dvoustupňové zkoušky, se neosvědčila.

Nižší a méně náročná úroveň byla příliš jednoduchá na to, aby prověřila znalosti především studentů gymnázií, zatímco vyšší a náročnější úroveň byla patrně nad síly studentů z některých odborných škol. Přesto si však mnoho studentů z gymnázií zvolilo právě tu nižší úroveň a to patrně proto, aby při „zkoušce dospělosti“ svou situaci zjednodušili a neriskovali případný neúspěch.

Tato skutečnost jednoznačně hatí představu ministerstva o tom, že výsledky studentů u maturit bude možné využít pro posuzování kvality výuky na jednotlivých středních školách. Toto posouzení je nutně zkresleno právě výběrem úrovně zkoušky.

Dále je zřejmé, že není rozumné mít jednotnou státní maturitu pro všechny typy středních škol počínaje gymnázii a konče odbornými učilišti s maturitou. Studenti jednotlivých typů středních škol jsou připravováni pro zcela odlišné uplatnění ve společnosti. Studenti gymnázií by měli být převážně připravováni pro studium na vysokých školách, zatímco studenti odborných škol pro své působení v praxi.

Proto se domnívám, že bude rozumné státní maturitu zredukovat na zkoušku o jedné úrovni. Navíc se tato jednoúrovňová maturita musí lišit svým obsahem a požadovanými nároky pro jednotlivé typy středních škol.

Jiná musí být např. na gymnáziích a jiná na odborných učilištích s maturitou. Státní maturita na všech typech škol musí být organizována a garantována státem, tj. prostřednictvím Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy. Jedině tak lze dosáhnout dostatečné úrovně její objektivity a toho, aby výsledky studentů dosažené při maturitě mohly posloužit pro srovnání úspěšnosti a kvality výuky na středních školách v rámci jednotlivých typů těchto škol.

Výsledky studentů u státní maturity by také mohly být jedním z podstatných kriterií, které by se uplatnily při financování jednotlivých středních škol. S financováním škol, založeném na jediném kriteriu a to na počtu studentů ve školách, bude totiž nanejvýš nutné skoncovat.

Pro zlepšení úrovně středního školství v ČR je nezbytné, aby do procesu jejich financování (a nejen středních škol) z veřejných prostředků byla zavedena i kriteria posuzující jejich kvalitu, včetně zmíněného kriteria úspěšnosti studentů u státních maturit (lepší školy dostanou více financí na svoji činnost než ty horší).

Jsem přesvědčen, že tento stručně popsaný model státní maturity je vhodnější než nedávno navrhovaný model, který má sice také jednu úroveň, ale stát by organizoval a garantoval jen jakousi základní část. Ta má spočívat v písemných testech ověřujících na všech typech středních škol jakési standardizované minimální středoškolské znalosti s tím, že další podstatná část maturity (např. ústní zkoušky) by zůstala v režii samotných škol, jako tomu bylo v roce 2010 a dříve.

Takovýto způsob státní maturity by nesplnil svůj hlavní účel - být jedním z prostředků pro zlepšení celkové úrovně středoškolského vzdělání v ČR a pro rozlišení středních škol podle jejich kvality a úrovně. Ověřil by pouze to, zda studenti všech typů středních škol mají nebo nemají jakési minimální znalosti ze středoškolského učiva, což je příliš málo.
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama