Ing. Jiří Petrů

  • SOCDEM
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 2,89. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

Dotaz

30.05.2013 10:23:47 - Maláčková

Důchody

Co si myslíte o záměru pana Klímy, který vyzývá slavné, aby dali svůj důchod seniorům, kteří trpí? Nepřijde vám to paradox - důchodci budou podporovat důchodce? A není to pro vás známka toho, že stát selhal? A ještě jedna věc by mě zajímala, za komunistů na důchody bylo a důchodový fond byl – kam se peníze poděli? A kam podle vás tento stav spěje? Vždyť důchodci neměli šanci se bránit. Spořili v průběžném systému s tím, že jim to zaplatí důchod a mladí, kteří sice mají možnost si spořit zase, nemají z čeho, protože vše zdražujete, daně se zvyšují…

Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.

Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)

Odpověď

01.06.2013 12:49:10 - Ing. Jiří Petrů

Pěkný den s poděkováním za e-mail. Rád bych byl v této odpovědi velmi přesný a budu se tedy držet, v co největší míře, faktů. V důchodovém pojištění spravovaném ČSSZ byla ke konci června 2007 situace následující: plátci pojistného zaplatili na pojistném na důchodové pojištění a příslušenství celkem 142,6 miliardy Kč. To je o cca 13,7 miliardy víc než ve stejném období roku 2006. Naopak výplata všech důchodů (tedy starobních, invalidních a pozůstalostních dohromady) si vyžádala cca 142 miliard Kč. Tzv. účet důchodového pojištění tak byl ke konci května v přebytku 0,6 miliardy Kč. Pokud výdaje na důchodového pojištění očistíme od výdajů jiných období (zálohy vyplácené České poště na první lednové důchody), pak byl tzv. „očištěný“ účet důchodového pojištění v přebytku 1,4 mld. korun. Vládní balíčky provedné v minulém i v tomto volebním období dovedly důchodový účet k deficitu cca 30 miliard korun v roce 2011 a cca 40 miliard korun v roce 2012. Nesystémovou konstrukcí a novými postupnými legislativními kroky je snižována příjmová stránka důchodového účtu. Jde především, na rozdíl od všeobecného zdravotního pojištění, o neplacení státu za náhradní doby pojištění (nezaměstnanost, rodičovská dovolená aj.), o zavádění různých slev na pojistném, o osvobození řady příjmů občanů od pojistného. Dále jde o nevýběr pojistného z důvodu nečinnosti státu (cca 60 mld.pohledávek), o strukturální deficit vytvářený každoročně v pojištění na ministerstvu obrany (2 mld. Kč), o nízké odvody OSVČ u cca 1 miliónu osob (švarcsystém, vysoké paušály, odvody jen z 50 % tzv. optimalizovaného zisku). Ve srovnání se zahraničím je v ČR pojistné sice vyšší, ale je vybíráno z nízkých mezd a platů.  A jaký je recept této vlády ? Odpověď zní, zprivatizovat ho pro soukromé subjekty a vytěžit z občanů na 30 let jejich peníze, hospodařit s nimi (otázka je jak občan dopadne), přidat k tomu státní peníze z prvního pilíře, oslabit ho, dostat do co největšího deficitu, aby byl důvod před lidmi zdůvodnit vznik tohoto tzv.druhého pilíře ! Tato vláda finance ze systému jen vyvádí. Demagogicky pak straší občany, že nebude na důchody. Častý argument je, že přibývá rychle důchodců. V roce 2010 však odešlo do předčasného důchodu 34 342 občanů, v roce 2011 to bylo 86 146, tedy o 51 804 lidí více než v roce 2010 ! Důvodem byla ztráta zaměstnání a změna podmínek pro výplatu předčasných důchodů. Vláda neřeší zaměstnanost, pro ni je důležitý údaj o nezaměstnanosti a tak pošle přes padesát tisíc lidí do předčasného důchodu a raději změní metodiku vykazování, jen abychom se mohli chlubit, jak je nezaměstnanost v porovnání s EU nízká. Plně s Vámi souhlasím, že ten, kdo pracuje celý život a odvádí poměrně značnou část své mzdy na důchodový účet má míti zajištěno důstojné stáří a nemá být vydírán. Velmi často je působeno na mladou generaci, že nebudou mít na důchody. Ovšem finance na důchodovém účtu vytváří či vytvořili ti, kteří pracují a pracovali, nikoliv ti, kteří nikdy nepracovali a pracovat potecionálně teprve budou. Proto je první pilíř nazýván průběžný a je solidární. Zásadní úloha státu je, nastavit takové legislativní podmínky a pobídky, které povedou zaměstnavatele a investory k zájmu vytvářet nové pracovní příležitosti. To je však další kapitola, která by si vyžadoval značný prostor.  Zdraví Jiří Petrů