MUDr. Zdeněk Schwarz

ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 1,01. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

Dotaz

16.11.2011 12:20:28 - bert železný

odpověď na dotaz

Vážený pane senátore. Velmi vítám Vaši kritiku navýšení doby dojezdu sanitek na 15 minut. Přijde mi to jako absurdní návrh a nechápu jak ho někdo může myslet vážně. Na druhou stranu chápu vytíženost záchranářů. Nelze nějak zařídit, aby záchranky vyjížděli dle důležitosti? Děkuji za odpověď

Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.

Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)

Odpověď

20.11.2011 10:25:43 - MUDr. Zdeněk Schwarz
 Dobrý den pane Železný,

děkuji za Vaši reakci i zájem o činnost ZZS. Prodloužení doby dojezdu má více aspektů, které bych rád uvedl. Návrh zákona je špatný z mnoha ohledů, dojezdová doba je jen jedna z nich. Ideální by bylo, kdyby doba nebyla uvedena vůbec, jak je to v mnoha zemích světa. Ideální by byla pouze formulace, že záchranná služba je povinna se dostavit na místo události bez zbytečných prodlení a podle charakteru výzvy, tj. aby byly rozlišeny jednotlivé případy podle charakteru postižení zdraví, a to na nejakutnější, kdy je skutečně ohrožen život, na středně závažné, kdy není bezprostředně ohrožen život, ale zdraví a na lehké případy, kdy není důvod spěchat a nakonec na případy neakutní, kdy může případ vyčkat. Můžeme je označit písmeny na A, B, C a D nebo číslicemi I., II., III. a IV. A pro ně stanovit časové rozmezí např. takto A (I.) = 5-10 minut, B (II.) = 10-20 minut, C (III.) = 20 – 40 minut a D (IV.) = 40 a více minut. Takto jsme to za Prahu navrhovali i požadovali opakovaně, ale marně. Pokud někdo rozhodl, že bude časový limit, jako doposud, tak se domnívám, že měl být zachován minimálně na stejné úrovni, jako byl, a zatím ještě je, doposud, tj. 15 minut. Není pro mne jako pro lékaře, občana ČR i ředitele ZZS přijatelné, aby společnost nebyla schopna zajistit minimálně na stejné úrovni dostupnost ZZS v celé ČR. Dokonce se domnívám, že by se společnost měla snažit dostupnost ještě zlepšit, tzn. zkrátit na 10 minut, což je limit běžný ve všech metropolích civilizovaného světa, zejména Evropy i USA. O důležitosti tohoto limitu není odborných pochyb. A i kdyby někdo pochyboval, tak určitě z lidského a etického hlediska určitě ano, což potvrdí každý, kdo někdy ZZS potřeboval a na ZZS čekal. Já si myslím, že zajistit by to v celé ČR šlo a to i bez navýšení finančních prostředků, jak někdo zdůvodňuje nutnost prodloužení limitu. Stačilo by, kdyby se ušetřili finance ve všech krajích, což je reálné. Že se tak doposud nestalo, je ostudou a neschopností těch krajů a lokalit, kde limit nedodržují. Stát měl na ně tlačit a ne jim ustupovat. Kdyby zákon obsahoval i další moje doporučení a požadavky, tj. aby v systému byly zákonem legitimně uvedeny další subjekty a systémy podílející se na zabezpečení přednemocniční péče jako je např. vodní ZZS nebo Horská služba a další, ale i jednočlenné posádky záchranářů, které ve světě zcela běžně pracují. Nikde také není řečeno, že se hned musí pro posádky ZZS budovat nákladná a megalomanská stanoviště se vším všudy, když stačí málo, např. i jen aby sanitní vůz s posádkou vjížděl do lokality s řídkou osídleností a tam „čekal“ na práci. Jistě stačí pronájem nebytového prostoru či spolupráce s hasiči, kteří mají síť ČR pokrytu dostatečně (i do 10 minut!). Mnoho let tvrdím, že jako občana mě nezajímá, jestli mají někde problémy, od toho tam je ředitel tamní ZZS a představitelé obce nebo i kraje, aby dostupnost ZZS zajistili. Já chci mít stejnou péči a šanci na záchranu kdekoliv, ať jsem na kolen na Šumavě nebo na lyžích v Krkonoších či se koupu na Orlíku. Když si můžou na Orlíku a Slapech na sezonu pořídit čluny a vodní ZZS, tak snad i v horách si můžou pořídit rolby, sněžné skůtry nebo terénní vozy a čtyřkolky a stanoviště v horách u velké horské boudy.

Naši záchranáři jsou oproti zahraničním kolegům vytíženi ještě málo, protože v zahraničí mají ZZS další povinnosti, aby byl systém co nejefektivnější a nejlépe připraven na jakýkoliv problém vč. katastrof a hromadných neštěstí, tzn. že mají systém mnohem více saturován posádkami, které jsou dostatečnou kapacitní rezervou a v klidovém období zajišťují zdravotní transporty mezi nemocnicemi nebo odvoz pacientů, které u nás převáží zdravotní doprava, tj. i pacienty propuštěné domů apod. Většinou to bývá část kapacity s těmi sanitními vozy, které jsou starší a menší a které již v systému ZZS využívají minimálně.

A co se týče výjezdů dle důležitosti, tak jak jsem uvedl, chtěli jsme to. Nyní se připravuje prováděcí vyhláška o činnosti operačního střediska, která s tímto počítá – bude rozlišovat případy dle naléhavosti a bude pro ně stanoven i jiný limit dojezdu.

Doufám, že jsem vám vše zodpověděl i vysvětlil.

Hezký den

Schwarz