Doc. JUDr. Zdeněk Koudelka, Ph.D.

  • Trikolora
  • mimo zastupitelskou funkci
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 2,01. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

24.12.2023 11:53:42

Právo a dálnice

Právo a dálnice

Zaostáváme v dopravních stavbách. Příčinou je složité stavební řízení.

Nyní se vláda upíná k novému stavebnímu zákonu, jenž zřídí nový Dopravní a energetický stavební úřad, a novele liniového zákona se zvláštními pravidly pro schvalování dopravních staveb. Nový stavební i liniový zákon nejsou změnou dostatečnou, jelikož jsou to jen obyčejné zákony. Chtěl-li totiž dříve zákonodárce řešit významné stavby, jako byly jezy na Labi či letištní dráha v Ruzyni, Ústavní soud zrušil tyto obyčejné zákony pro protiústavnost.

Opoziční strany ANO a SPD i hlavní vládní strana ODS hlásají zlepšení podmínek pro dopravní výstavbu. Jejich spolupráce může vést k zásadnímu řešení přijetím ústavního zákona o stavbách zvláštního významu, protože disponují ústavní většinou. Ústavní zákon může otevřít cestu k obdobnému schvalování významných staveb jako je v Německu, kdy je lze povolit zákonem místo klasického stavebního řízení. Pro nás řešení revoluční, ale jinde fungující.

Ústavním zákonem lze upravit i soudní přezkum. U nás se proti dopravní stavbě může její odpůrce vlastnící pozemek, který má být stavbou dotčen, bránit opakovaně. Nejdříve napadne u soudu územní plán, který umísťuje dálnice i železnice v území a stanoví, že jde o stavby ve veřejném zájmu umožňující vyvlastnění. I když je žalobce neúspěšný a soudy územní plán nezruší, může následně napadnout i vyvlastňovací rozhodnutí a v něm uplatnit tytéž argumenty.

Není důvodné mít zdvojený soudní přezkum. Zásada jednou a dost vyhovuje i mezinárodním závazkům. Logické by bylo, aby obranu proti vyvlastnění uplatnil vlastník pozemku již v žalobě proti územnímu plánu, protože z něj se dozví, že na jeho pozemku bude stavba, pro kterou je možné pozemek vyvlastnit. Realizace významných dopravních staveb není hned po schválení územního plánu, takže i delší projednání žalob stavbu neoddálí.

Bude-li se žalobou neúspěšný a následná stavba bude umístěna, jak bylo stanoveno v územním plánu, mohl by se při vlastním vyvlastnění domáhat žalobou jen přezkumu výše peněžité náhrady, protože proti samotnému vyvlastnění mohl brojit v rámci žaloby proti územnímu plánu. Spor o výši náhrady již nemá vliv na realizaci stavby.

Odborný text: KOUDELKA, Zdeněk a Zdeněk DUFEK: Návrh právní úpravy výstavby významných staveb. Stavební právo. Bulletin. Praha: Česká společnost pro stavební právo, 2023, č. 4, s. 8-19. ISSN 1211-6386.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama