Ing. Antonín Seďa

  • SOCDEM
  • mimo zastupitelskou funkci
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,08. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

03.09.2022 8:13:51

Pár slov k Bezpečnostní strategii ČR z roku 2015

Pár slov k Bezpečnostní strategii ČR z roku 2015

Pokud by se realizovala Bezpečnostní strategie ČR z roku 2015, pak bychom měli daleko méně problémů než dnes. Stačilo by, aby se touto strategií řídila vláda a jednotlivá ministerstva bez ideologických předsudků.

Moc dobře si vzpomínám na projednávání Bezpečnostní strategie ČR. Ta byla nakonec schválena vládou B. Sobotky v roce 2015. Já osobně jsem navrhoval, aby bezpečnostní strategie byla zároveň schválena poslaneckou sněmovnou. Důvodem bylo, aby parlament zavázal vládu a zejména jednotlivá ministerstva, aby konkrétně rozpracovaly a plnily stanovené úkoly dané Bezpečnostní strategií ČR. Můj návrh nebyl přijat a dnes se ukazují problémy, které neplnění strategie způsobuje.

Východiska bezpečnostní politiky byla v tomto strategickém dokumentu mimo jiné definovány takto:

8. Klíčový význam z hlediska zajištění bezpečnosti ČR má politická a hospodářská stabilita EU.

Mimořádná otevřenost ekonomiky ČR ji vystavuje vlivům vnějšího prostředí, a to zejména

v souvislosti s přístupem na trhy a zajištěním energetických zdrojů. Vzhledem k hodnotám

a principům, které zastává, upřednostňuje ČR součinnost v rámci mezinárodních organizací

a uskupení států, které podporují mírové řešení konfliktů, kolektivní přístup k bezpečnosti

a obraně a vzájemně výhodnou hospodářskou spolupráci.

10. ČR dává přednost aktivnímu předcházení ozbrojeným konfliktům a preventivní diplomacii.

V případě vypuknutí krize či ozbrojeného konfliktu usiluje o řešení politickými a diplomatickými

prostředky. Pokud tyto selžou, může ČR – v souladu s ústavním pořádkem, zákony, principy

Charty OSN a v rámci spojeneckých závazků a solidarity – použít sílu k ochraně svých životních

a v případě nutnosti i strategických zájmů.

Strategickými zájmy definovanými v Bezpečnostní strategii ČR z roku 2015 byly:

Strategické zájmy. Naplňování strategických zájmů napomáhá ochraně životních zájmů.

Zároveň slouží k zajištění společenského rozvoje a prosperity ČR. K jejich prosazování jsou voleny

přístupy a prostředky přiměřené situaci.

Strategické zájmy ČR jsou zejména:

• bezpečnost a stabilita, především v euroatlantickém prostoru,

• prevence a zvládání místních a regionálních konfliktů a zmírňování jejich následků,

• zachování globální stabilizační role a zvýšení efektivnosti OSN,

• posilování soudržnosti a efektivnosti NATO a EU a zachování funkční a věrohodné

transatlantické vazby,

• naplňování strategického partnerství mezi NATO a EU, včetně posilování jejich spolupráce

při komplementárním rozvíjení obranných a bezpečnostních schopností,

• rozvíjení role OBSE v oblasti prevence ozbrojených konfliktů, demokratizace a posilování

vzájemné důvěry a bezpečnosti,

• funkční a transparentní režim kontroly konvenčního zbrojení v Evropě,

• podpora a rozvoj regionální spolupráce,

• podpora mezinárodní stability prostřednictvím spolupráce s partnerskými zeměmi,

• podpora demokracie, základních svobod a principů právního státu,

• zajištění vnitřní bezpečnosti a ochrany obyvatelstva,

• zajištění ekonomické bezpečnosti ČR a posilování konkurenceschopnosti ekonomiky,

• zajištění energetické, surovinové a potravinové bezpečnosti ČR a adekvátní úrovně

strategických rezerv,

• zajištění kybernetické bezpečnosti a obrany ČR,

• prevence a potlačování bezpečnostních hrozeb ovlivňujících bezpečnost ČR a jejích spojenců.

Za bezpečnostní hrozby se mimo jiné považuje:

Přerušení dodávek strategických surovin nebo energie. V rychle se měnícím globálním

světě získávají otázky zajištění energetické a surovinové bezpečnosti stále větší význam. Soutěžení

o přístup ke zdrojům strategických, zejména energetických surovin, se stává nedílnou součástí

mezinárodních vztahů. Prioritou je vytvářet předpoklady pro nepřerušované diverzifikované

dodávky strategických surovin a v domácím prostředí pak předpoklady pro stabilní dodávky

elektrické energie a pro tvorbu strategických rezerv státu. Rostoucí důležitost má i oblast

potravinové bezpečnosti a zajištění přístupu ke zdrojům pitné vody.

Ze Strategie prevence a potlačování bezpečnostních hrozeb uvádím:

76. V souvislosti s hrozbou přerušení dodávek strategických surovin nebo energie je prioritou

vlády vytvářet předpoklady pro diverzifikované dodávky strategických surovin a v domácím

prostředí pak předpoklady pro stabilní dodávky elektrické energie a pro tvorbu strategických

rezerv státu. Rostoucí význam má i oblast potravinové bezpečnosti a zajištění přístupu ke zdrojům

vody.

77. Za účelem zajištění energetické a surovinové bezpečnosti ČR:

• zajišťuje maximální možnou diverzifikaci zdrojových teritorií a přepravní infrastruktury

dovážených strategických surovin s důrazem na uchování tranzitního postavení ČR,

• přednostně a efektivně využívá domácích surovinových zdrojů, včetně vytváření prostoru

pro jejich vyhledávání a územní ochranu, s cílem nepřipustit nepříznivé vychýlení

domácího energetického mixu ve prospěch surovin, na jejichž dovozu je ČR závislá nebo

jejichž využívání je neekonomické a nekonkurenceschopné, a udržuje rezervy strategických

komodit, jejichž primárními zdroji ČR nedisponuje nebo disponuje v omezené míře, včetně

vytváření systému zásob čerstvého jaderného paliva drženého provozovatelem,

• zajišťuje ochranu energetické infrastruktury (ropovody, plynovody, rozvodné sítě

a jaderné elektrárny) a tuto infrastrukturu buduje s předvídavostí a dostatečným časovým

předstihem,

• v oblasti elektroenergetiky zajišťuje stabilitu jak z hlediska zdrojového, tak i přenosového

s důrazem na zajištění dostatečné a udržitelné domácí produkce s přebytkovým saldem,

dále soustřeďuje pozornost na vybudování ostrovních provozů, udržení dostatečné výše

regulačního výkonu a zkvalitňuje právní rámec pro zajištění bezpečnosti a kontinuity

provozu prvků energetické infrastruktury a také minimalizuje negativní faktory mající

vliv na českou přenosovou soustavu,

• v oblasti zásobování obyvatelstva teplem zaměřuje úsilí na zajištění dostatečné surovinové

základny, modernizaci stávajících provozů systému centrálního vytápění a zajišťuje

možnost krizového přechodu na alternativní druhy paliva u těchto provozů,

• nesnižuje vliv a kontrolu státu ve strategických společnostech působících v oblasti

energetiky a dále neposiluje v celém energetickém sektoru vliv těch subjektů, zemí, či

regionů, na nichž je ČR v energetické oblasti již nyní dominantně závislá,

Bezpečnostní strategie České republiky │ │19

• v oblasti energetické a surovinové bezpečnosti efektivně spolupracuje s energetickými

a těžebními společnostmi, ať soukromými či s majetkovým podílem státu,

• podporuje investice do vědy, výzkumu a rozvoje lidských zdrojů v energetickém sektoru.

Co říci závěrem. Odpovědnost za plnění Bezpečnostní strategie ČR nesou jednotlivé vlády, které pomocí jednotlivých ministerstev plní stanovené úkoly. K plnění těchto úkolů jsou zapotřebí finance a politická vůle. Pokud obojí není, pak není divu, že se nacházíme tam, kde se nacházíme.



Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama