Dálniční známky a elektroauta
Dobrý den, pane poslanče, vidíte alespoň náznak logiky v tom, že elektroauta jezdí po dálnicích zadarmo? Copak ony neopotřebovávají povrch vozovky stejně jako auta se spalovacími motory, a to v řadě případů i víc díky těžké baterii? Děkuji za odpověď.
Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.
Odpověď
děkuji za Váš dotaz. Velmi si cením Vašeho zájmu o elektromobilitu a chápu logiku Vašeho pohledu. Podpora elektromobility má především symbolický význam a její rozvoj je jedním z kroků k udržitelnější budoucnosti.
Sám jsem autorem pozměňovacího návrhu, díky němuž mají elektromobily registrační značky začínající písmeny „EL“. Tento systém usnadňuje jejich identifikaci a přináší řadu výhod, jako je například bezplatné parkování ve městech nebo využívání dálnic bez poplatků.
Souhlasím, že opotřebení povrchu vozovek je u elektromobilů srovnatelné, někdy dokonce vyšší kvůli hmotnosti baterií. Právě proto nejsem zastáncem přímých dotací, šrotovného či jiných výrazných finančních podpor z veřejných prostředků na jejich pořízení. Na druhou stranu, opatření jako bezplatné dálniční známky či parkování vnímám spíše jako symbolickou podporu čistých technologií. Tento přechod považuji za evoluční proces, který musí probíhat postupně a s rozvahou.
Uvědomuji si také, že elektromobily mohou být někdy vnímány jako výsada těch finančně zajištěnějších. Podpora elektromobility však není o zvýhodňování určité skupiny lidí, ale o investici do moderních technologií a budoucího snižování emisí. Naším cílem je hledat rovnováhu mezi podporou inovací a odpovědným nakládáním s veřejnými prostředky.
Věřím, že postupná podpora moderních technologií nám umožní budovat udržitelnější dopravu, která bude přínosná pro všechny.