Ing. Stanislav Juránek

  • KDU-ČSL
  • Jihomoravský kraj
  • krajský zastupitel
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -0,59. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

05.12.2018 15:14:00

Máme tady 14 systémů dopravy a každý je jiný

Máme tady 14 systémů dopravy a každý je jiný

Projev na 24. schůzi Poslanecké sněmovny 5. prosince 2018 ke změně vládního návrhu zákona o dani z přidané hodnoty.

Děkuji, vážený pane předsedající. Vážení členové vlády, kolegyně, kolegové, nepřihlásil jsem se k faktické poznámce, protože nechci reagovat na nikoho z těch, kteří tady byli přede mnou. Chtěl bych říci, že jsem byl dvě volební období hejtmanem Jihomoravského kraje, sžil jsem se se všemi kraji, které jsou, takže mi na krajích záleží. A chtěl bych, abychom se na to teď v tuto chvíli zkusili podívat jako na tu věcnou záležitost a také chci tím zdůvodnit, jakým způsobem budu hlasovat já a klub KDU-ČSL.

Víte, já jsem tady přecházel sem a tam a napadaly mě právě různé reakce na to, co tady zaznělo. Ale skutečně se tomu chci vyhnout a chci říci, že tady nebyla dokončena reforma té veřejné správy až do konce a že se tedy záležitosti krajů řeší po částech. A jedna z těch významných věcí, která se řeší, je doprava. A já tady zdůrazním jednu věc. Máme tady 14 systémů dopravy a každý je jiný. Myslím, že ani dva systémy, které jsou, nejsou totožné. A my teď docházíme vždycky k tomu, že přijde nějaký zákon, nějaký návrh zákona, a já ten zákon neposuzuji podle toho, kdo jej podal, ale jestli je prospěšný nebo není prospěšný pro dokončení té reformy veřejné správy. A teď v tomhle případě se to týká těch dopravních záležitostí. Já začínám takhle obšírně proto, že doprava je jedna z nejvýznamnějších věcí, které jsou v rozpočtu krajů. Zároveň ale chci říci, že jsem nikdy neviděl rozpočty krajů samostatně a prosím, abyste se na to zkusili také tak podívat. Ale viděl jsem je vždycky jako rozpočet peněz, které jdou z jedné strany do kraje a z druhé strany jdou do všech měst a obcí, které jsou v tom daném kraji. A když se tedy takto na to dívám, tak se na to dívám, myslím si, že mnohem objektivněji, a proto jsem si velmi pečlivě, velmi pečlivě spočítal, jakým způsobem na základě dostupných informací, které jsou k dispozici, jsem si spočítal...

Spočítal jsem si pro jednotlivé kraje a celkově pro Českou republiku, jestli je to pro ty kraje výhodné nebo není výhodné, protože skutečně když každý kraj má jinou dopravu, tak samozřejmě v tuto chvíli nezbývá nic jiného než to zvážit po jednotlivých krajích. Dospěl jsem k závěru, že velmi výrazně je hned teď v tuto chvíli velmi, velmi výhodné, jestliže dojde ke snížení a převedení byť, jak tady zaznělo, nesystémovému, o tom nechci mluvit, tak je to velmi výrazně výhodné a v součtu je to výhodné za Českou republiku. Já na základě toho si troufnu říct, že samozřejmě nikdo z vás nepochybuje o tom, že je to výhodné pro Prahu. Ty další kraje už jsou velká otázka právě toho pohledu. A z mého pohledu zcela jednoznačně tam vyčnívají dva kraje, pro které to výhodné je, a to je kraj Jihomoravský, ze kterého pocházím, a kraj Moravskoslezský. To znamená pro tyhle dva kraje je to neuvěřitelným způsobem výhodné a je to víc výhodné než pro ostatních 11 krajů, které tady v České republice jsou. Prosím, abyste si to ověřili. Není to nic těžkého. Je to dáno vždycky tím, že tam je nějaký velký dodavatel dopravy, který je pod městem.

Já tedy jsem se poctivě snažil, abych tady v téhle věci se nenechal zatáhnout do žádných debat, a to i z jednoho prostého důvodu, z důvodu naší strany KDU-ČSL. Já jsem si to zažil v minulosti a je to o tom, že my jsme nebyli v Poslanecké sněmovně a jsme první strana, která se do ní vrátila, a my si musíme vždycky říct, proč jsme se tam vrátili. My jsme se tam vrátili, protože máme podporu v městech, v obcích a v krajích. A díky této podpoře, o kterou jsme se opírali, také musíme vždycky vůči těm městům a obcím být ti, kteří pro ně hledají to maximum. A já teď řeknu, pro mě není teď v tuto chvíli nejdůležitější tento zákon jako takový, ale je pro mě důležité, aby ministryně financí slyšela, že kraje ty peníze opravdu nemají v té výši, v jaké by je měly mít, protože došlo k některým rozhodnutím, například o zvýšení platů, a na základě toho vždycky je důležité, abychom se podívali, jak celkově to má dopad na kompletní kraje.

Znovu říkám, z toho výpočtu, který teď z tohoto vychází, bez ohledu na to, jestli tento zákon odsouhlasíme nebo neodsouhlasíme, je zde určitá částka, kterou ty kraje potřebují nějakým způsobem dostat a musí o ni bojovat. Jestliže použijeme ovšem teď v tuto chvíli tento zákon, tak značná část této částky požadované pro kraje bude naplněna a je tím v rámci jednotlivého případu vyřešen příspěvek pro kraje tímto způsobem. Dovolím si to svoje obsáhlé vysvětlení uzavřít slovy: vím, že je to výhodné pro většinu krajů, vím, že je to výhodné v součtu v rámci České republiky, a proto za sebe i za klub KDU-ČSL říkám, že tento zákon podpoříme.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama