ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 2,97. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

17.03.2013 15:07:17

Povinné ručení není nutné zdražovat

Povinné ručení není nutné zdražovat

V dnešních OVM České televize se z úst zástupců některých pojišťoven objevily informace, že může dojít ke zdražení „povinného ručení“ o stovky korun.

Na vině má být podle nich mj. novela zákona o pojišťovnictví, která nařizuje pojišťovnám (bude-li schválena) odvést ročně 3% z vybraného zákonného pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla do Fondu zábrany škod. Tyto prostředky pak mají být použity ve prospěch Hasičského záchranného sboru, jednotek sborů dobrovolných hasičů, složek Integrovaného záchranného systému a též BESIP. (Pro přesnost uvádím, že v současné době je původně poslanecký návrh zcela přepracován komplexním pozměňovacím návrhem po diskusích s Českou kanceláří pojistitelů a Ministerstvem financí.)

Prostředky, které budou nově získány, mají sloužit výhradně pro činnosti, které nepřímo snižují náklady pojišťoven. Ty díky včasnému a efektivnímu zásahu hasičů či dalších složek IZS nebo např. přestavbě nebezpečné křižovatky budou mít nižší náklady na svá plnění – ať už snížením počtu dopravních nehod nebo včasnou záchranou lidských životů nebo majetku. Ostatně na rozdělení prostředků pro jednotlivé projekty se budou podílet zástupci státu, ale i pojišťoven prostřednictvím Komise fungující při České kanceláři pojistitelů.

Nutno upozornit, že od r. 2002 každoročně pojišťovny vyberou na „povinném ručení“ na motorová vozidla o nejméně 10 miliard korun více, než vydají na výplatě škod. Jistě nelze učinit závěr, že celá tato částka je jejich ziskem. Jsem ovšem přesvědčen, že tady existuje dostatečný „finanční polštář“ pro odvod plateb do uvedeného fondu bez toho, aby došlo k navýšení ceny, aniž by bylo nutné navyšovat již dnešní vysoké ceny „povinného ručení“. Ostatně pojišťovny nikdy prokazatelně nedoložily, že by skutečně poskytování tohoto pojištění bylo na hranici rentability.

Pokud by pojištění a jeho poskytování bylo skutečně nerentabilní, je zřejmě systém výběru a fungování pojišťoven neefektivní. To však není a nesmí být problém těch, kteří pojištění platí. Je třeba zdůraznit, že nejde o podnikání, kde smlouvu uzavírá pojištěný dobrovolně. Každý majitel vozidla si totiž musí pojištění sjednat ze zákona. Podle dostupných informací po zavedení obdobného zákona na Slovensku se trh s odvodem vyrovnal bez podstatného navýšení cen, přičemž v daném případě se jednalo o odvod 8%.

Bude-li zákon přijat a dojde současně ke zvýšení ceny povinného ručení, měla by příští vláda uvažovat o změně současného systému. Nikdo totiž nemůže být nucen, aby vykonával činnost, kterou považuje za ztrátovou, včetně pojišťoven. Je tedy otázkou, zda by i nadále měly toto povinné pojištění ze zákona poskytovat soukromé pojišťovny. Jsem přesvědčen, že pokud by například toto zákonné pojištění administroval výhradně státní podnik Česká pošta, mohlo by dojít ke snížení ceny pojištění až o jednu třetinu. I přesto by pak mohla část odvodů jít na podporu do Fondu zábrany škod.

Současná snaha strašit zvýšením ceny ručení má podle mého názoru jediný cíl. Tlakem na veřejnost a poslance zabránit přijetí popsaného zákona.

JUDr. Jeroným Tejc, stínový ministr vnitra
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama