ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,84. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

05.02.2011 14:12:00

Praha by měla být ke Krumlovu vstřícná. Je přeci „Matkou měst“

Praha by měla být ke Krumlovu vstřícná. Je přeci „Matkou měst“

Po sérii jednání a osobní návštěvě Moravského Krumlova navrhuje ministr kultury Jiří Besser kompromisní scénář, jak zabezpečit důstojnou budoucnost kulturní památky - Slovanské epopeje.

4. února ráno přijal ministr kultury Primátora hlavního města Praha Bohuslava Svobodu a seznámil ho s návrhem řešení.

„Minulý týden jsem navštívil Jihomoravský kraj a Moravský Krumlov. Jednal jsem s novým starostou Moravského Krumlova Tomášem Třetinou, hejtmanem Jihomoravského kraje Michalem Haškem a s vlastníkem moravskokrumlovského zámku generálním ředitelem společnosti Incheba Alexandrem Rozinem. Začal jsem si postupně skládat jednotlivé postoje a potřeby dohromady, doplnil některé informace a po dalších jednáních v tomto týdnu, mimo jiné znovu se s panem starostou Třetinou a generálním ředitelem Národní galerie Milanem Knížákem, navrhuji všem zúčastněným kompromisní řešení, které by mohlo být pro všechny přijatelné. Alespoň doufám,“ řekl po jednání s pražským primátorem ministr Besser.

Napětí kolem Slovanské epopeje začalo v polovině loňského roku, kdy zástupci Prahy, tedy vlastníka souboru dvaceti pláten, ohlásili záměr přestěhovat epopej do hlavního města. V té době totiž končila smlouva, na jejímž základě Moravský Krumlov dílo vystavoval v prostorách místního zámku. I technický stav budovy moravskokrumlovského zámku byl jedním z důvodů, proč měla být plátna přestěhována.

Prostřednictví Galerie hlavního města Prahy měly být obrazy převezeny do Velké dvorany Veletržního paláce, který je ve správě Národní galerie.

„Fakt, že současný stav výstavních prostor na zámku v Moravském Krumlově není pro vystavování pláten vyhovující, se podle mě nedá zpochybnit. Musím říci, že s veškerým pochopením pro zájmy města i regionu, vnímám z dnešního pohledu a s dnešní znalostí všech dostupných faktů tehdejší postup vedení města Moravského Krumlova za nestandardní,“ komentuje dění kolem Slovanské epopeje na začátku loňského podzimu ministr Besser.

11. října 2010 totiž nechalo vedení Moravského Krumlova výstavní prostory na zámku exekučně zapečetit a Praze jako majiteli pláten tak znemožnilo přístup k vlastnímu majetku. Toto vlastnictví přitom dlouhé desítky let, kdy se v Moravském Krumlově starali o Slovanskou epopej, nikdo nezpochybnil, a ani nikdo členů Muchovy rodiny. O měsíc později prohlásilo ministerstvo kultury soubor dvaceti Muchových pláten za kulturní památku.

„Určitě to nebylo motivováno snahou zasahovat do vlastnických práv nebo do sporu mezi Prahou a Moravským Krumlovem. Stát představovaný ministerstvem kultury se rozhodl ochránit toto mimořádné dílo zejména proto, aby nikdo bez kontroly státu nemohl plátna zapůjčovat, vyvážet nebo dokonce prodat,“ vysvětluje ministr Besser a dodává: „Je velkým štěstím, že Mucha namaloval všechny části epopeje na velká lodní plátna, která snesou tvrdší zacházení než klasická malířská plátna.“

Patovou situaci prolomilo až rozhodnutí nového vedení Moravského Krumlova. 28. ledna byly prostory se Slovanskou epopejí za účasti představitelů Moravského Krumlova, hejtmana Jihomoravského kraje, ministra kultury i vlastníka zámku odpečetěny. Patnáct vyvěšených pláten a pět smotaných pláten tak může být po více než čtvrtroce zkontrolováno a rozhodnuto, co dál.

„Těch pět smotaných pláten bude bezpochyby převezeno do Prahy. Je potřeba je rozbalit a usušit v prostoru, který je klimatizován, má stálé vnitřní prostředí, to je naprosto nutné,“ říká pražský primátor Bohuslav Svoboda

„Ideální prostor nabízí právě Národní galerie v Malé dvoraně, kde mohou být plátna ošetřena, případně restaurována a samozřejmě také vystavena. A od toho se do jisté míry odvíjí můj návrh dalšího postupu, který bych shrnul takto:

1.) Převezení pěti pláten do Malé dvorany Národní galerie, odborné rozbalení, zjištění stavu pracovníky Galerie hlavního města Prahy včetně případných restaurátorských zásahů.

2.) Po skončení letošního Pražského Quadriennále, převézt, ošetřit a vystavit zbývajících patnáct pláten Slovanské epopeje ve Velké dvoraně Veletržního paláce na dobu například 2 až 3 let.

3.) Majitel moravskokrumlovského zámku za podpory Moravského Krumlova, Jihomoravského kraje, státu představovaného ministerstvem kultury opraví a rozšíří výstavní prostory zámku v Moravském Krumlově tak, aby návrat Slovanské epopeje do Moravského Krumlova byl návratem do kvalitních expozičních prostor (již v pátek 28.1. při společném jednání byly naznačeny způsoby, jak by bylo možné v této otázce postupovat).

4.) Praha se zachová jako skutečná „Matka měst“ a uzavře s Moravským Krumlovem novou smlouvu o zapůjčení Slovanské epopeje Alfonse Muchy do Moravského Krumlova, třeba až do doby než postaví pro Slovanskou epopej vlastní prostory v Praze.

„Všechny body jsou samozřejmě podmíněny vyřešením všech právních otázek a sporů. Poznámka o „Matce měst“ je míněna trochu s nadsázkou. Nechci ten složitý problém zlehčovat, ale i kdyby se Praha nakonec na zapůjčení Slovanské epopeje s M.Krumlovem nedohodla, pro samotný Moravský Krumlov by to znamenalo jediné. Zrekonstruované výstavní prostory na zámku. Já jako ministr kultury mohu slíbit, že v širokých depozitářích státem spravovaných muzejních a galerijních institucí bychom našli tolik zajímavých výstavních předmětů, že bych o turistický ruch v Moravském Krumlově neměl do budoucna strach,“ uzavírá návrh kompromisního řešení Jiří Besser.
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama