Mgr. Bc. Roman Sklenák

  • SOCDEM
  • Líšeň
  • zastupitel města
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -0,54. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

20.01.2021 19:53:00

Je vidět, že vládní koalice není zrovna v ideální formě

Je vidět, že vládní koalice není zrovna v ideální formě

Projev na 79. schůzi Poslanecké sněmovny dne 20. 1. 2021 k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon o zaměstnanosti


Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, není mi to úplně příjemné, ale musím upřímně konstatovat, že z vystoupení paní kolegy poslankyně Jany Pastuchové je vidět, že tedy vládní koalice není zrovna v ideální formě, že vláda se zde v Poslanecké sněmovně nemůže bohužel spolehnout ani na vládní poslance, a proto potom projednávání těch tisků je takto obtížné, ne nadarmo ten systém koalice a opozice je aplikován všude na světě. Nicméně musíme se s tím nějak vypořádat, takže je tady tolik přihlášených a je tady tolik pozměňovacích návrhů. Co je pozitivní, je to, že, myslím, že všichni, jak jsme tady, se shodujeme aspoň na tom, že ten kurzarbeit jako takový, úpravu v této oblasti je vhodné a téměř nutné ji přijmout a já věřím tedy, že nakonec v nějaké podobě přijat bude. Moc bych se přimlouval za to, abychom přece jen zkrátili tu dobu na projednání garančním výborem na sedm dnů, čímž tedy mimochodem si formálně tento návrh osvojuji, aby tedy zazněl v obecné rozpravě tak, jak je předepsáno. Já myslím, že kdyby byla vůle, tak garanční výbor najde termín, kdy zasedne. Nejde o to, abychom měli pohodlnou práci, ale aby ten zákon byl přijat včas tak, aby mohl na ten Antivirus, který musí skončit, navázat.

Já tedy nebudu dále nějak hovořit obecně, ostatně historie celého projednávání tady byla již několikrát popsána. Dovolte, abych stručně vám představil pozměňovací návrh, který je v systému veden pod číslem 6997. Je to návrh, který podle mého názoru odráží určitou většinovou náladu v Poslanecké sněmovně tak, jak jsem ji zaznamenal, a tedy ten vládní návrh v několika parametrech upravuje. Je tam celkem 11 změn. V prvním bodě oproti vládní předloze navrhuji možnost poskytovat podporu nejen zaměstnancům s pracovním poměrem na dobu neurčitou, ale i s pracovním poměrem na dobu určitou, pokud ten pracovní poměr trvá již tři měsíce ve dni oznámení a je-li sjednán tak, že bude trvat alespoň další tři měsíce po ukončení poskytování podpory. V bodě 2 navrhuji, aby podpůrčí doba, po kterou bude poskytována podpora, byla poprvé stanovena maximálně na šest měsíců s tím, že může být opakovaně prodlužována vždy maximálně o tři měsíce, a to až do vyčerpání maximálně stanovených 12 měsíců. Za třetí navrhuji, aby podmínka nepřidělování práce v rozsahu 20 až 80 % nebyla posuzována na jednotlivé zaměstnance, ale souhrnně na všechny zaměstnance daného zaměstnavatele. Za čtvrté navrhuji podporu stanovit ve výši 70 % průměrného hodinového hrubého nikoliv čistého výdělku. A v tomto bodě dále navrhuji, aby maximální výše podpory činila 1,5násobek průměrné mzdy, nikoli tedy jednonásobek, který je v původní předloze.

V pátém bodu navrhuji, aby oznámení zaměstnavatele muselo obsahovat prohlášení, že jednotlivým zaměstnancům vyplatí podporu v částečné nezaměstnanosti nebo částečné zaměstnanosti nikoliv do deseti kalendářních dnů, ale do pěti kalendářních dnů od obdržení podpory od úřadu práce. Za šesté navrhuji změnu vymezení období, ve kterém zaměstnavatel nesmí členům, společníkům nebo akcionářům nebo osobám jimi ovládaným nebo je ovládajícím nebo členům orgánů vyplatit mimořádné podíly na zisku, jinak mezi ně rozdělit vlastní zdroje nebo jim poskytnout jiné mimořádné plnění včetně předčasného splácení úvěrů nebo zápůjček. Toto období navrhuji stanovit na kalendářní měsíc předcházející nabytí účinnosti nařízení vlády, kterým vláda umožní podporu poskytovat, na období v průběhu poskytování podpory a 12 kalendářních měsíců po ukončení poskytování podpory.

V bodech 7 a 8 pozměňovacího návrhu jsou technické úpravy, které souvisejí právě s těmito navrženými změnami. A potom v bodech 9, 10 a 11 z důvodu urychlení celého procesu poskytování podpory navrhuji, aby zaměstnanec obdržel podporu co nejdříve, tedy navrhuji zkrátit jednotlivé lhůty, a to lhůtu pro předkládání měsíčního přehledu nároku na podporu z 10 na 7 kalendářních dnů následujícího měsíce. Splatnost podpory ze strany úřadu práce navrhuji zkrátit z 10 na 8 dnů ode dne doručení úplného a řádně vyplněného přehledu. A v souvislosti s bodem 5, který jsem představil, navrhuji zkrátit lhůtu pro vyplacení podpor zaměstnancům ze strany zaměstnavatele z 10 na 5 dnů ode dne jejího přijetí.

Tolik ve stručnosti představení mého pozměňovacího návrhu. Jinak v jeho odůvodnění v písemné podobě jsou jednotlivé důvody ještě podrobněji rozvedeny. Děkuji.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama