Mgr. František Bublan

  • SOCDEM
  • Třebíč
  • Stálá komise Senátu pro Ústavu České republiky a parlamentní procedury
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -0,48. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

19.07.2017 21:29:00

Užívání krycích dokladů není jednoduchá záležitost

Užívání krycích dokladů není jednoduchá záležitost

Projev na 8. schůzi Senátu dne 19. června 2017 k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 64/1986 Sb., o České obchodní inspekci a zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele

Děkuji za slovo, pane předsedo. Vážený pane ministře, vážené kolegyně, vážení kolegové.

Já s podstatou tohoto zákona žádný problém nemám, jenom považuji za možná důležité trošku se zmínit zvláště o tom § 5, který zmiňuje krycí prostředek a krycí doklad. Ve sněmovně to bylo předmětem docela silné debaty a je to něco nového, co vlastně užívají pouze příslušníci bezpečnostních složek. A teď se to bude vztahovat i na inspektory České obchodní inspekce.

Chtěl bych jenom upozornit na to, že užívání krycích dokladů není jednoduchá záležitost. Ať už z hlediska právního, tak z hlediska praktického. Někdy je to i docela obtížné pro držitele těchto průkazů, protože si možná umíme představit situaci, že inspektor bude pod tou krycí identitou provádět nějaký úkon. A teď nějaký náhodný kolemjdoucí bude jeho soused nebo nějaký známý a osloví ho jeho pravým jménem. Potom pro toho inspektora je to docela těžká situace, jak z toho vybruslí. Takže jednoduché to není.

Samozřejmě ty krycí prostředky, nebo krycí doklady budou různé úrovně. Asi nejčastěji bude používán ten služební průkaz České obchodní inspekce na takové ty běžné kontroly. A tam je to celkem namístě. Horší to bude při uzavírání smluv. Teď mám na mysli operace, kdy se bude možná bojovat proti šmejdům a musí se do toho vstoupit, ta smlouva se s nimi musí uzavřít. A tady, když se použije třeba krycí občanský průkaz, tak už to jednoduché není. A ten občanský průkaz nemůže být někde vytištěný na tiskárně, musí být v evidenci, musí mít všechny náležitosti, musí tam být možná i nějaká historie té krycí identity. Takže tam už to bude trošku složitější. A ta agenda, nebo ta správa těch krycích dokladů také nebude jednoduchá. Já tu zkušenost mám z dřívějších služeb, že to vždycky vyžaduje nějaké oddělení, které se tím bude zabývat a povede evidenci. Bude vstupovat do všech možných informačních systémů a tyhle krycí doklady v podstatě vytvářet.

Potom to bude ještě spojené také s tím, že tyto identity by měly být takzvaně blokovány v těch informačních systémech. To znamená, kdyby se tam někdo dotazoval na tu identitu, tak aby okamžitě šla zpětná informace ke správci těch krycích dokladů, aby o tom věděl, že tam byl vznesen nějaký dotaz, z jakého důvodu apod. Takže to také nebude jednoduchá záležitost. Umím si představit i doklady na jedno použití. Bude nějaká velká operace a už potom nebude možné ty doklady znovu užívat, takže se musí zničit a zase vytvořit nové.

Já bych jenom na závěr chtěl, já už jsem o tom s panem ministrem mluvil, ale chtěl bych doporučit, aby skutečně vytváření těch krycích identit bylo co nejmenší, aby se využívalo co nejméně. Ostatně v tom § 5a je to uvedeno, že „nelze-li dosáhnout cíle jakým způsobem“. To znamená, aby ten průkaz neměl každý inspektor, ale skutečně jenom někteří vybraní. A aby také nedocházelo k nějakému zneužití. A současně – a tomu věřím, že tomu tak bude, aby byl vytvořen nějaký detailnější předpis, jak tyto doklady užívat. A také, jak dodržovat zásady, které jsou zde velmi potřebné. Děkuji.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama