Mgr. Karel Novotný, MBA, LL.M.

  • BPP
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 2,7. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

Dotaz

27.08.2012 15:48:22 - Ferdinand

RUD a DPH

Dobrý den, jak hodnotíte novelu rozpočtového určení daní pro města jaký máte názor na zvyšování DPH od ledna na 15% a 21% a s tím spojené zdražování, když klesá spotřebitelská poptávka a lidé méně nakupují? Děkuji za odpověd Petr Mařinec

Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.

Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)

Odpověď

28.08.2012 8:40:37 - Mgr. Karel Novotný, MBA, LL.M.

RUD – neboli rozpočtové určení daní, je systém financování obcí a měst v ČR.

Města, obce, ale i stát a jiné subjekty dostávají do svých rozpočtů každým rokem peníze ze společného „balíku“ sdílených daní.

Konkrétně z daní z přidané hodnoty, příjmů fyzických či právnických osob.

V podstatě se budou uvedené daně přidělovat podle:

a)      počtu obyvatel (dle principu, čím větší obce či město, tím více Kč na obyvatele)

b)      podle počtu žáků ve školách – obce se nebudou muset každoročně dohadovat o provozních nákladech na 1 žáka

c)      podle rozlohy katastru dané obce či města

Čtyři největší města v ČR Praha, Brno, Ostrava a Plzeň přijdou o 1,1 miliardy Kč. Naopak do zbytku měst a obcí přibude cca 12 miliard Kč. Celkově by se obcím a městům (vyjma zmíněných 4) mělo rozdělit více peněz, především díky tomu, že návrh do rozpočtového určení přidává prostředky původně určené na národní dotační tituly. Nyní po novele RUD se tyto peníze z dotací stanou příjmovou stránkou obcí a měst. Zároveň 1,5 miliardy Kč z této částky tvoří současný příspěvek na školství, který je vyplácen dotačním způsobem z Všeobecné pokladní správy. Nově se stane součástí příjmové základny obcí, čili počet žáků v mateřských a základních školách se stane parametrem pro výpočet příjmů dané obce či města.

Praha bude mít nově sníženy daňové příjmy o cca 6%, což by neměl být při rozumném hospodaření žádný problém, neboť Praha dostává finanční prostředky nejen jako město, ale i jako kraj.

A zároveň má ponechán jako jediné město speciální koeficient.

V původním RUD měly obce na jednoho obyvatele určenou částku ve výši 6800,-Kč, nově by to mělo být minimálně 9 000,-Kč. Jen pro srovnání – Praha dostane na jednoho obyvatele 30 000,-Kč.

Město Most by mohlo, slovo „mohlo“ zdůrazňuji, získat nově od roku 2013 cca o 16,5 milionů Kč více.

A proč mohlo?

Zde musím zdůraznit, že od zavedení tzv. daňových reforem současné pražské vlády a zvýšení DPH a s předpokladem dalšího zvyšování DPH od roku 2013 (zdražování zboží a služeb), dochází a bude docházet ke snižování výnosů DPH, již nyní město Most k poslední červenci eviduje pokles výnosu z DPH ve výši cca 19 milionů korun. Z tohoto poznání plyne jasný fakt, že běžná spotřeba rodin a občanů klesá, neboť lidé nemají tolik peněz, jak se zřejmě ministerstvo financí domnívá a prostě lidé nemají-li peníze, nemohou je utratit.

Čili, zvedat daně tak, aby nesly více peněz do rozpočtů státu, potažmo krajů a měst, lze jen do určité míry. Ona míra je v podání pražské vlády již „přemíra“. A je z toho patrné, že mnohdy méně je více, neboli – osobně se domnívám, že by měla dolní sazba DPH klesnou na 9 - 10% a navyšování druhé vyšší sazby DPH by naopak mělo klesnout na 19%. Pak by se spotřeba mohla „nastartovat“ k vyšším výnosům této sdílené daně. Peníze se mají šetřit jinde, například na transparentních veřejných zakázkách ministerstev, státních fondů , krajů, měst a obcí, například formou e-aukcí, kde se dá ročně v rámci celé ČR ušetřit jistě 30 až 60 miliard Kč.